Måste väl i ärligehetens namn inse att det skulle innebära mer jobb än lycka... men jag o brorsan blev nog lite onyktra på allt kaffe och tyckte vi skulle öppna dörrarna som på en koeingsegg eller VW-buss :)

• Gilla
Ben47
  • Laddar…
Då kör vi igen... med svart kaffe och kaffe me mjölk i kroppen går allt mycke lättare... har inte varit så flitig med kameran, men nåt blev det iaf. Har helsvetsat dörrbladen samt satt in 40x20mm rör som vi ska fästa gångjärnen i. På så vis kan vi dölja mutter inuti dörrarna. Bilderna får tala för sig själva, kommentera eller fråga gärna!

• Garageportar 071028 002-50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071028 005-50.jpg
    Skapa konto
  • Garageportar 071028 006-50.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Det där lär bli "herre jösses" stabilt!

Ser kanonbra ut!

RoTe skrev:
Det där lär bli "herre jösses" stabilt!
Vi får väl hoppas att väggarna orkar hålla dem uppe ;)

MagnusSt skrev:
Ser kanonbra ut!
Tackar! :)

Tegheim skrev:
Anledning nummer två är att eftersom vi har vår panel så långt ifrån grunden. Alltså i utanför grunden ligger först 45x45 regel, sedan panel, sedan foder. Detta ger mig ca 89-90mm långt från golvets kant till utsidan av fodret. Dörrbladen kommer bli ca 85mm tjocka beroende på vilken beklädnad vi kommer använda. Då måste jag ha dessa gångjärn med extra vinkel på för att få vägg-fästet på utsidan av garaget, samt att dörrarna ska stänga helt över golvet för att minimera kallras vid golvet. Hoppas ni förstod min förklaring, annars är de bara att fråga!

Jag byggde en tvåbladsport för två år sedan med samma problematik som du har.

Av två orsaker, jag behövde en större dörr för att få in traktorn, och jag ville ha en välisolerad dörr.

Min blev dock helt i trä och av egen konstruktion, problemet med sulan löste jag genom att gjuta på en "ramp" mot befintlig sula. Rampen går en bit utanför väggen, på så vis fick jag ett golv som dörrens släplist tätar emot.

Den har funkat perfekt sedan dess genom två vintrar..

Jag gjorde också en träport, skrev om den i din andra porttråd.

Haagbard skrev:
Jag gjorde också en träport, skrev om den i din andra porttråd.
Jo, jag läste det när du skrev det. Anledningen i första hand till att vi bygger i stål är att vi är mer verkstadsarbetare än snickare ;) Smidigare att slippa slagna dörrar osv när man inte kan det där med trä-bygge. Tror våra portar kommer bli skottsäkra :)

Ärade forumdeltagare! Idag har vi beställt 0.7mm tjock plåt att klä insidan av våra port-blad med. 1230x1975mm 4st. Den lokala plåthandlaren hjälpte oss att komma undan billigt och får ge endast 1000:- för material och klippning av rätt storlek.

Nu kommer nästa tittar-fråga. Vad tycker ni vi ska använda för sorts spont att klä utsidan med? Vi har tänkt oss någon slags V-formad historia. Dvs att man vinklar sponten så det det blir en pilformad utsida när det är stängt. Vi vill gärna ha så tunn och bra som möjligt. Alla förslag är välkomna!

Tänk på att montera panelen åt rätt håll så inte regnvattnet rinner ner i sponten, lätt hänt att börja åt fel håll ;)

Haagbard skrev:
Tänk på att montera panelen åt rätt håll så inte regnvattnet rinner ner i sponten, lätt hänt att börja åt fel håll ;)
Tackar, ska tänka på det!

Vart hittar man olika sorters spont/panel då?!

Pellets_Paddington skrev:
Har ni funderat något på att även ha plåt utvändigt ?

Borde kunna hitta lackerad, underhållsfri plåt till hyfsat pris (panel är ju inte gratis heller...)

tex [länk]

//P
Tackar! Ska ringa dem idag o se vad de är för prisebild!

Se så! Har nu beställt svart PP2-plåt från www.borga.se
Ska åka o hämta dem på fredag och då kunna förhoppningsvis göra klart det mesta på portarna. Sitter o väntar på isolering oxå nämligen. Portarna blir helt svarta utvändigt, men kommer vara samma ljusa färg invändigt som resten är tänkt. Har just nu tänkt ha blått upp till arbetsbänkarna och vit/grått resten upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.