Jag är ganska ny som husägare och försöker komma fram till på ett ungefär vad en normal förbrukning är.
Mitt hus är på 270kvm och just nu på kvällen en sensommardag så ligger jag runt 450w
Är det normal? Högt? Lågt?
Nu bryr jag mig inte om solceller batterier och annat utan bara vad huset drar på ett ungefär utan värme igång. Så kyl frys några lampor tv osv igång. Kanske en avfuktare osv men inte ac och större energislukande saker.
Mitt hus är på 270kvm och just nu på kvällen en sensommardag så ligger jag runt 450w
Är det normal? Högt? Lågt?
Nu bryr jag mig inte om solceller batterier och annat utan bara vad huset drar på ett ungefär utan värme igång. Så kyl frys några lampor tv osv igång. Kanske en avfuktare osv men inte ac och större energislukande saker.
Redigerat:
Haha ja det blev lite snabbt och fel så ändrade det
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Antar att du har minst ett kylskåp? Frys? Dessa drar intermittent, kanske respektive kompressor går fem minuter tre gånger i timmen. Varmatten beredare? Samma där, kan dra flera tusen kilowatt men inte så ofta. Oftare desto mer du använder varmvatten osv.
Mitt drar just nu ca 110W, väldigt lite är igång.
Mitt drar just nu ca 110W, väldigt lite är igång.
Absolut så är det. Jag ville se värdigt generella siffror. I normalläge utan att större saker går igång och drar el liksom.
Oj 100-200 är riktigt snygga siffror 😁
Men ok under 500w är ändå helt ok. Vet att mina vitvaror inte är 2023 modeller direkt utan ett antal år på nacken osv så det finns utrymme för förbättring när dom lägger av
Men ok under 500w är ändå helt ok. Vet att mina vitvaror inte är 2023 modeller direkt utan ett antal år på nacken osv så det finns utrymme för förbättring när dom lägger av
Ja på dygnet ligger jag runt 15 ungefär innan jag skaffade solceller. Nu är det ju helt annat, men tänkte att inte ta med sådant utan bara normal "standby" förbrukning typoptimizer skrev: