13 960 läst · 184 svar
14k läst
184 svar
Hur skall man optimera energiförbrukningen över dygnet?
Risken är att förlusten pga det blir större än vinsten. Men iofs, är batteripacket litet kan man isolera kring det och sätta en frostvakt.pacman42 skrev:
Men solceller / batterier bygger ju mycket på att reglerna kring att sälja el och timpris inte ändras för mycket. Det är lite risky bygga business caset för installation på att reglerna och priserna är som idag... iom att payback väl är ca 10 år...
Bilar står ute. De har iofs uppvärmning för att kunna laddas när det är kallt och kylning vid behov.J JohanLun skrev:
Kylning kan nog enkelt ordnas med fläktar. I bilbatterier sitter värmeslingorna inuti batteripaketet så att uppvärmning blir snabb. Ett hembatteri måste nog värmas upp en tid innan det ska laddas (om det är kallt)
Om man nu kan få ned effekttariffen kraftigt med ett batteri, då kan man också i praktiken få ned den till nära noll på sommaren med solpaneler. Åtminstone om man bara har effekttariff på dagen. Det bästa argumentet för solceller jag har hört hittills. Med göteborgs betalningsmodell så skulle man därmed kunna få ned elnätsavgiften till runt hälften, dvs en ytterligare intäkt på kanske 140kr/mån under 6 månader. Räknar man sedan med utjämningen på vintern så blir det på vintern kanske hälften? Låt oss anta ca 1200kr/år, det motsvarar för mitt hus (15MWh/år) en sänkning av elpriset med 8 öre/kWh. Med ytterligare utjämningseffekter på vintern kan man räkna in ytterligare vinster.
F-n, jag som just släppt detta med solpaneler, men då de i praktiken är en förutsättning för batterier som jag just insett att jag kan räkna hem på effekttariffer så blir det en annan fråga...
...helt plötsligt så kan jag inte bara räkna hem batterierna, utan iom att batterierna betalar sig själva så kan man i praktiken nu också räkna hem solpanelerna (till en viss storlek, jag måste räkna på det igen). Men innan jag vet vad jag får för effekttariff där jag bor så är det svårt att veta om alla antagandena ovan gäller...
F-n, jag som just släppt detta med solpaneler, men då de i praktiken är en förutsättning för batterier som jag just insett att jag kan räkna hem på effekttariffer så blir det en annan fråga...
...helt plötsligt så kan jag inte bara räkna hem batterierna, utan iom att batterierna betalar sig själva så kan man i praktiken nu också räkna hem solpanelerna (till en viss storlek, jag måste räkna på det igen). Men innan jag vet vad jag får för effekttariff där jag bor så är det svårt att veta om alla antagandena ovan gäller...
Hehe, nu snurrar det för professor Kalkyl hör jagpacman42 skrev:Om man nu kan få ned effekttariffen kraftigt med ett batteri, då kan man också i praktiken få ned den till nära noll på sommaren med solpaneler. Åtminstone om man bara har effekttariff på dagen. Det bästa argumentet för solceller jag har hört hittills. Med göteborgs betalningsmodell så skulle man därmed kunna få ned elnätsavgiften till runt hälften, dvs en ytterligare intäkt på kanske 140kr/mån under 6 månader. Räknar man sedan med utjämningen på vintern så blir det på vintern kanske hälften? Låt oss anta ca 1200kr/år, det motsvarar för mitt hus (15MWh/år) en sänkning av elpriset med 8 öre/kWh. Med ytterligare utjämningseffekter på vintern kan man räkna in ytterligare vinster.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Tog in tre offerter idag. Vidriga priser. Sek/euro är bara halva sanningen. Med 100000 energibidrag är priset ändå 10000kr/kwh. Blir fet-pass för mig.pacman42 skrev:Om man nu kan få ned effekttariffen kraftigt med ett batteri, då kan man också i praktiken få ned den till nära noll på sommaren med solpaneler. Åtminstone om man bara har effekttariff på dagen. Det bästa argumentet för solceller jag har hört hittills. Med göteborgs betalningsmodell så skulle man därmed kunna få ned elnätsavgiften till runt hälften, dvs en ytterligare intäkt på kanske 140kr/mån under 6 månader. Räknar man sedan med utjämningen på vintern så blir det på vintern kanske hälften? Låt oss anta ca 1200kr/år, det motsvarar för mitt hus (15MWh/år) en sänkning av elpriset med 8 öre/kWh. Med ytterligare utjämningseffekter på vintern kan man räkna in ytterligare vinster.
Man får köpa en anläggning i delar. 2000kr/panel (410W) är ju möjligt att hitta. Jag har en kompis som är elektriker och har installerat sina egna paneler. Välj växelriktare med omsorg. När väl panelerna är på plats och anslutna så beställer man batteriet. Jag måste dock kolla allt det finstilta, exempelvis hur liten anläggning får man ha?V Viktorbyggahus skrev:
Fintdtillad bör fungera om du har anslutit solcellerna till nätet https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.htmlpacman42 skrev:Man får köpa en anläggning i delar. 2000kr/panel (410W) är ju möjligt att hitta. Jag har en kompis som är elektriker och har installerat sina egna paneler. Välj växelriktare med omsorg. När väl panelerna är på plats och anslutna så beställer man batteriet. Jag måste dock kolla allt det finstilta, exempelvis hur liten anläggning får man ha?
Men om du ska ha en liten anläggning får du tänka på växelriktare, då hybrid brukar vara för större anläggningar o kräver viss spänning att starta.
Ett alternativ är tibber homevolt som ska strax komma och är frikopplat från växelriktare (finns några andra men dyrare) 13,3kwh går på 66 947:-
Ska klara ner till -20 så borde fungera i Skåne att ha ute om laddar vid -10.
Inga svettiga villkor att uppfylla för batterierna. Bara man under någon del av året producerar mer el än vad som förbrukas så uppfyller man villkoren. Det räcker för mig med två 400W-paneler...
...däremot krävs ju rätt växelriktare från början. Vilket i sin tur drar upp effekten på solpanelerna för att kompensera för dess pris.
Jag får kolla med elektriker kompisen hur bra förutsättningar han kan fixa. Jag gissar att utrustningen för solproduktionen är billigare på nätet än hos hans firma. Han tar nog på sig resten dock. Men jag måste skynda långsamt, ingen idé innan jag vet hur effekttariffen blir...
...däremot krävs ju rätt växelriktare från början. Vilket i sin tur drar upp effekten på solpanelerna för att kompensera för dess pris.
Jag får kolla med elektriker kompisen hur bra förutsättningar han kan fixa. Jag gissar att utrustningen för solproduktionen är billigare på nätet än hos hans firma. Han tar nog på sig resten dock. Men jag måste skynda långsamt, ingen idé innan jag vet hur effekttariffen blir...
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Vad jag förstått är hybrid max för 10 kw (20 paneler?) Det ska finnas mindre också.B buffyin skrev:Fintdtillad bör fungera om du har anslutit solcellerna till nätet [länk]
Men om du ska ha en liten anläggning får du tänka på växelriktare, då hybrid brukar vara för större anläggningar o kräver viss spänning att starta.
Ett alternativ är tibber homevolt som ska strax komma och är frikopplat från växelriktare (finns några andra men dyrare) 13,3kwh går på 66 947:-
Ska klara ner till -20 så borde fungera i Skåne att ha ute om laddar vid -10.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Fick reda på att elfirman som installerar också måste sälja dig batterierna för att kunna få bidraget.pacman42 skrev:Inga svettiga villkor att uppfylla för batterierna. Bara man under någon del av året producerar mer el än vad som förbrukas så uppfyller man villkoren. Det räcker för mig med två 400W-paneler...
Finns större hybrid än 10kw men flesta ligger runt där. Men när det gäller 2st paneler så räcker det nog inte att driva ännu mindre hybrid växelriktare. Hitta en 2,5kw hybrid men de kräver 100v, så måste till 3 st paneler.V Viktorbyggahus skrev:
Tibber homevolt får grönt avdrag fast ej är firman som installerar solceller. Så fungerar på dem iafV Viktorbyggahus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Men allt betalas till tibber antar jag?B buffyin skrev:Finns större hybrid än 10kw men flesta ligger runt där. Men när det gäller 2st paneler så räcker det nog inte att driva ännu mindre hybrid växelriktare. Hitta en 2,5kw hybrid men de kräver 100v, så måste till 3 st paneler.
Tibber homevolt får grönt avdrag fast ej är firman som installerar solceller. Så fungerar på dem iaf