482 537 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Ja att det håller tvivlar jag inte det minsta på, det var mer om det fanns någon praktisk anledning jag missat.stigen skrev:
Slog mig nu när jag tittade igen att det skulle bli mycket skruv på samma ställe i bärlinan (två sidledes och två uppifrån) men det var ingen sådan tanke eller liknande att lägga de vid sidan?
Ärligt talat så vet jag inte varför han gjorde så. Svärsonen tyckte det blev bra på detta sättet.
Hade jag byggt själv hade jag nog gjort en tapp mellan takregeln och stolpen. Men den här konstruktionen håller bra ändå.
Samtidigt sparade han nog en del tid med denna konstruktionen. Tid ärt ju det han har minst av med tre barn och arbete.
Dag
Hade jag byggt själv hade jag nog gjort en tapp mellan takregeln och stolpen. Men den här konstruktionen håller bra ändå.
Samtidigt sparade han nog en del tid med denna konstruktionen. Tid ärt ju det han har minst av med tre barn och arbete.
Dag
”Sista dagen”
Slutmonteringen gick bra. Ändarna i plasttaket fylldes med lite klar våtrumssilikon för att stoppa nedsmutsning av kanalerna. Alla delar var målade, förborrade och tätningslisterna fastsatta på täcklisterna. Dom 5 flata täcklisterna monterades obehandlade för ett framtida underhåll med färg blir svårt då dom sitter väldigt illa till. I stället putsades dom med ett mycket fint sandpapper för att få en slätare yta för vattenavrinning. Dom listerna håller minst 15 år framåt.
Sista raderna.
Min bedömning av hans helt egna projekt har blivit lysande!
En lätt luftig stabil konstruktion som naturligt sluter an till Attefallshuset och är helt befriat från fula skruv/spik plåtar.
Under mer än 10 år har vi byggt och haft projekt tillsammans. Små som stora. Han har hela tiden sugit åt sig lärdomar och ställt relevanta frågor med efterföljande diskussioner. Kunskapsförmedling är ingen lätt uppgift.
Jag vet, då jag spenderat större delen av mitt yrkesliv inom skolans värld.
Min erfarenhet är att det syns i ögonen på eleven när fönstret är öppet.
Det skapar en skön känsla när man ser den blicken!
Dag
Slutmonteringen gick bra. Ändarna i plasttaket fylldes med lite klar våtrumssilikon för att stoppa nedsmutsning av kanalerna. Alla delar var målade, förborrade och tätningslisterna fastsatta på täcklisterna. Dom 5 flata täcklisterna monterades obehandlade för ett framtida underhåll med färg blir svårt då dom sitter väldigt illa till. I stället putsades dom med ett mycket fint sandpapper för att få en slätare yta för vattenavrinning. Dom listerna håller minst 15 år framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista raderna.
Min bedömning av hans helt egna projekt har blivit lysande!
En lätt luftig stabil konstruktion som naturligt sluter an till Attefallshuset och är helt befriat från fula skruv/spik plåtar.
Under mer än 10 år har vi byggt och haft projekt tillsammans. Små som stora. Han har hela tiden sugit åt sig lärdomar och ställt relevanta frågor med efterföljande diskussioner. Kunskapsförmedling är ingen lätt uppgift.
Jag vet, då jag spenderat större delen av mitt yrkesliv inom skolans värld.
Min erfarenhet är att det syns i ögonen på eleven när fönstret är öppet.
Det skapar en skön känsla när man ser den blicken!
Dag
”Plötsligt händer det”, igen!
Tog en tur till vårt lokala Jula här på Värmdö.Skulle kolla på någon form av utsug till den nya flyttbara maskinbänken som är nästa projekt. Det skulle vara skönt att slippa ansluta den till spånsugsanläggningen. Då tappar man möjligheten att enkelt möblera om och den kommer att förbli statiskt fast placerad. Det är ju inte grundtanken med maskinbänken.
Kollade först på denna lilla asksug.
Jag är lite misstänksam mot dess sugförmåga och när den väl har lyckats svälja lite spån så tappar den säkert kraft. Hitta ett eluttag i butiken och startade den. Hyfsat sug men det kändes att den skulle tappa rätt mycket kraft efter ett tag.
På väg ut från butiken gick jag förbi reaavdelningen och gissa vad som stod där!
Deras största grovis med två motorer på 2000w.
Och priset var 50kr billigare än asksugen! 749kr!
Jag kom inte hem tomhänt!
Dag
Tog en tur till vårt lokala Jula här på Värmdö.Skulle kolla på någon form av utsug till den nya flyttbara maskinbänken som är nästa projekt. Det skulle vara skönt att slippa ansluta den till spånsugsanläggningen. Då tappar man möjligheten att enkelt möblera om och den kommer att förbli statiskt fast placerad. Det är ju inte grundtanken med maskinbänken.
Kollade först på denna lilla asksug.
Logga in
Skapa konto
Jag är lite misstänksam mot dess sugförmåga och när den väl har lyckats svälja lite spån så tappar den säkert kraft. Hitta ett eluttag i butiken och startade den. Hyfsat sug men det kändes att den skulle tappa rätt mycket kraft efter ett tag.
På väg ut från butiken gick jag förbi reaavdelningen och gissa vad som stod där!
Logga in
Skapa konto
Deras största grovis med två motorer på 2000w.
Och priset var 50kr billigare än asksugen! 749kr!
Jag kom inte hem tomhänt!
Dag
Redigerat:
”Det bidde en fingertutt”!
Lite kuriosa när väl projektet var i hamn.
E-listen för tätning av listerna på taket beräknades skulle hamna <20m så tre paket a’ 6m inhandlades på Biltema.
Detta var det som blev över!
En god planering och lite tur behöver man alltid!
Dag
Lite kuriosa när väl projektet var i hamn.
E-listen för tätning av listerna på taket beräknades skulle hamna <20m så tre paket a’ 6m inhandlades på Biltema.
Detta var det som blev över!
Logga in
Skapa konto
En god planering och lite tur behöver man alltid!
Dag
”Lavinvarning utfärdad i Snickerboa”!
Det som började med ett extra litet maskinbord blev till en snöbollseffekt!
Hela inredningen blir ifrågasatt. Varför? Kanske så blir bra? Men om man vänder på det hela? Vad vinner jag?
Eller förlorar jag istället någon funktion? Måååånga frågor på kontoret!
Men det blir nog bra när det är klart! Någongång!
Dag
Det som började med ett extra litet maskinbord blev till en snöbollseffekt!
Hela inredningen blir ifrågasatt. Varför? Kanske så blir bra? Men om man vänder på det hela? Vad vinner jag?
Eller förlorar jag istället någon funktion? Måååånga frågor på kontoret!
Men det blir nog bra när det är klart! Någongång!
Dag
Resultat ölprovning
För några helger sedan testade jag lite olika ölsorter för att se om det fanns något/några alternativ till ”Snickerboas Pelarborr”.
Valde ut fyra olika märken som enligt Systembolagets information skulle ligga inom mitt smakområde.
Jag har under två helger testat och här är resultatet. Rangordning från botten och uppåt.
Plats 5.
Karlsbrau Helles visade sig var klart sämst. Något vattnig och med en konstig eftersmak som absolut inte tilltalade mig.
Plats 4.
Här hamnade den tjeckiska Svijansky. Smaken var god men tyvärr så kände jag att spritsmaken tog över (6,9%). För mig drog det ner betyget.
Plats 3.
Mariestads Old Ox en öl i min smak men tyvärr för hög alkoholprocent (6,9%).
Plats 2.
Där satte jag Spendrups Premium Gold. God smak, lagom alkoholstyrka men lite för mycket beska enligt min smak.
Plats 1.
Arboga ”Pelarborr”. En öl som passar mina smaklökar och som fortsätter att vara ”Snickerboas” favoritöl.
Men om några veckor kör jag en ny omgång och då kan allting ”hände o vände” dom Babben säger!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
För några helger sedan testade jag lite olika ölsorter för att se om det fanns något/några alternativ till ”Snickerboas Pelarborr”.
Valde ut fyra olika märken som enligt Systembolagets information skulle ligga inom mitt smakområde.
Jag har under två helger testat och här är resultatet. Rangordning från botten och uppåt.
Logga in
Skapa konto
Plats 5.
Karlsbrau Helles visade sig var klart sämst. Något vattnig och med en konstig eftersmak som absolut inte tilltalade mig.
Plats 4.
Här hamnade den tjeckiska Svijansky. Smaken var god men tyvärr så kände jag att spritsmaken tog över (6,9%). För mig drog det ner betyget.
Plats 3.
Mariestads Old Ox en öl i min smak men tyvärr för hög alkoholprocent (6,9%).
Plats 2.
Där satte jag Spendrups Premium Gold. God smak, lagom alkoholstyrka men lite för mycket beska enligt min smak.
Plats 1.
Arboga ”Pelarborr”. En öl som passar mina smaklökar och som fortsätter att vara ”Snickerboas” favoritöl.
Men om några veckor kör jag en ny omgång och då kan allting ”hände o vände” dom Babben säger!
Trevlig Helg! 🍺
Dag