73 650 läst · 586 svar
74k läst
586 svar
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Hur kommer dessa cloud lösningar fungera när 2/3G tas ur drift i närtid? Gäller nog många olika system som använder 2/3G näten.
lars_stefan_axelsson skrev:Njae, det blir lite semantik men LTE-M1 är en 3GPP LTE-standard precis som alla andra. Själva tanken med den är att den kan stödjas av befintlig utrustning (basstationer osv.) med lite uppgradering (omprogrammering) så det beror lite på vad man menar med de "vanliga mobilnäten".
De använder utrustningen i de mobilnät som är utrullade; det är änna själva idén med bla LTE-M1. Men det är ny(are) teknik, så du kan inte kommunicera så med en vanlig telefon, sticka eller vad det nu vara må som använder redan befintliga och skilda accesstekniker inom 3G/4G.
Du missar att detta även gäller Easee charge i anläggningar med större inkommande ström och större avsäkringar till laddboxkretsar, ex 50 A, 80 A, i SverigeBo.Siltberg skrev:Jag har läst ett yttrande från ESV till förvaltningsrätten med dnr 23EV1830-26 där det framkommer lite ny information.
Det hade varit intressant med information kring hur dessa 289 reläer gick sönder. Det är som vanligt ytterst tråkigt att läsa dylika påståenden utan att texten klart visar vad det har för betydelse för försäljningsförbudet. Detta är bara föda till drevet.
- Det finns ett stort antal dokumenterade fall av svetsade reläer.
- Flera prover har fått problem med svetsade reläer.
- Enligt en rapport har under det knappa halvåret mellan den 1 augusti 2022 till den och 25 januari 2023 998 laddstationer gått sönder varav 289 på grund utav reläfel.
- ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning och därmed inte kunna frånskilja i händelse av ett jordfel under laddning.
- Ett testinstitut bedömer att Produkten har en RCCB typ AC, inte typ A.
Stort antal måste betyda att det förekommer hos kund.
Om det skedde under laddning eller vid ett felfall som jordfel framgår inte.
Vidare framgår det inte ifall det fanns risk för person- eller sakskada eller om laddstationen bara signallerade för ett fel.
Att reläer svetsar vid provning är en sak. Denna provning sker med ganska elak ström som man sällan uppnår i bostäder. Speciellt, om det endast handlar om provning av Inc eller I∆c så kan man i praktiken bortse från haverierna.
Att reläerna havererar, kanske med svetsade kontakter, ute hos konsumenter, troligen vid normal användning är betydligt värre. Att kontakterna svetsar är dålig reklam för Easee, men det är inte relevant för försäljningsförbudet så länge som det inte orsakar risk för person- eller sakskada. Det framgår ingenting om hur Easee laddstation hanterade dessa fel.
ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning. Det där är nog ett skrivfel. Om ESV verkligen menar vad de skriver så kan de knappast visa upp någon grund för detta. Vad de troligen menar är att reläerna svetsar fast när de försöker bryta ett jordfel som inträffar under laddning. Vi pratar då om en betydligt högre ström. Reläerna ter sig visserligen som underdimensionerade, men att de inte skulle klara av att föra normal laddström är osannolikt. Nu kan normal laddström ute i Europa visserligen vara 32 A, men det ska reläerna klara. Att det inte klarar av att bryta en kortslutningsström är mer förklarligt, men givetvis dåligt.
Intressant är att ett testinstitut inte anser att laddstationen uppfyller egenskaperna för typ A. De måste då ha gjort mätningar som visar att Easee inte bryter för likströmskomposanter som den ska bryta för. Om det verkligen är sant borde fler testinstitut ha upptäckt detta. 61008-1 beskriver ganska detaljerat hur dessa egenskaper ska provas.
Betyder detta något för min åsikt i #1 att laddstationen är ofarlig?
Nej, inte mycket. Det var redan känt att reläet var den svaga punkten. Om någon av de haverier som nämns hade orsakat person- eller sakskada, då hade vi hört talas om det. Utan det handlar ok "normala" garantiärenden.
Försäkringen som Easee (och alla andra) kräver ska hjälpa till att bryta riktigt höga felströmmar. Reläkontakterna är alltså inte avsedda för att ta hela bördan. Försäkringen ska se till att den energi som släpps igenom till laddstationen är "hanterbar". Denna energi tillåts dock vara ganska stor, vilket ändå ställer höga krav på reläkontakterna. Men i praktiken, i bostäder i Sverige, består försäkringen av 16-25 A diazed vilket ger ett väldigt bra skydd. Det kan vara värre ute i Europa, men här hemma kan vi vara lugnare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 408 inlägg
Vilken del av mitt inlägg är det du kommenterar? Man kan välja ett textstycke som ska citeras genom att markera texten. Det kanske är denna mening?
Men det är ju lite intressant att Easee anser att deras reläer är skyddade av ett överströmsskydd på 80 A av ospecificerad typ. Det borde borga för att de säkringar som bostäder hålls med skyddar dem.
Rejält stor kanske hade varit ett bättre ordval.Bo.Siltberg skrev:
Men det är ju lite intressant att Easee anser att deras reläer är skyddade av ett överströmsskydd på 80 A av ospecificerad typ. Det borde borga för att de säkringar som bostäder hålls med skyddar dem.
En fråga, använder du någonsin ordet ”de”? I så fall: när? ☺️kisumisu skrev:Mest intresserad av det att kommer dem gå i konkurs? Vad händer då?
Kan dem göra en fuling att deaktivera boxarna? Dem är ju inkopplade till internet via nåt mobilt nät (som ingen verkar vilja berätta hur det rent tekniskt fungerar).
Ett 4G, 3G abbonemang är ju inte gratis tillhandahålla och är troligtvis nån esim lösning då de inte finns någon simkortplats.
Jag har liknande sak i min bil (Kia). Dem har dock berättat mig att det är inprogrammerad esim som går via Tele2. Går ej byta (gnällde nämligen på att deras service inte alltid fungerar) Ingår i 7år.
Men hur är det med Easee? Ingen tycks heller bry sig eller prata om dessa tjänster. Bara om hur bra det är.... Blir hallån först när nåt hemskt händer.
Tycker det lite lågt ha såhär då jag hört att bla hos Volvo kan du själv välja vilken operatör du vill använda ska finnas simkortplats. O vad händer Kia efter 7år återstår se, sitter man där med en skärm där bara stortsett fm/am och dabradio fungerar. Men den kanske går byta datorn till något bättre och som opensource.
Nä tycker de bara ironiskt när folk jämt gnäller om batterier i t ex elbilar. När det faktist finns andra orosmoment och som tillverkarna kan jävlas med. Dessa tjänster finns dessutom även i moderna diesel/bensin bilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Ok. Jag hittar ingen manual till den. Men tycker Easee att en Charge kan avsäkras med 80 A, eller är det bara den totala strömmen lastbalanseringen klarar och det ska sitta en mindre säkring före varje laddpunkt?
Det är samma manual/dokumentation för Home/Charge. Nej Charge seriekopplas upp till 101 enheter på samma krets och säkring.useless skrev:
https://easee.com/wp-content/uploads/2023/04/EN_Home_Charge_IG_V1_02.pdf
https://easee.com/wp-content/uploads/2023/04/EN_Easee_Charge_Productsheet_V1_12.pdf
https://easee.com/wp-content/uploads/2023/03/EN_Home_Charge_UG_V1_01.pdf
https://easee.com/wp-content/uploads/2023/06/EN_EaseeChargingRobot_CE_declaration_v5.pdf
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Nissens skrev:
Ber om ursäkt, men skall väl svara att jag är inte 100% svensk och en stor del fel gör mobilen.Nötegårdsgubben skrev:
Dels pga mig som användare och dels pga autocorrect. Telefonen är på engelska jag skriver på svenska finska norska engelska ibland saker tom på tyska ryska och ukrainska. Så ja, luren blir snurrig ibland.
Ps. Har fått höra gnäll även på finska forum. Men jag hoppas ni förstår någorlunda vad jag skriver.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Det är inga problem att förstå det du skriver.