H Henrik Jern skrev:
Du kanske får påtala för dem att du behöver hyra en ersättningsmaskin under reperationstiden och att du vill ha skadestånd för det. Det kanske får dem att tänka annorlunda? [bild]
Japp, det är ett alternativ. Det är dock för att vara giltigt ett krav på att det har tagit för lång tid att lösa ärendet. Några veckor är i regel att anse som brukligt lång tid enligt konsumentrådgivaren. Fick inte något ordagrant i exakt övre gräns men en riktlinje var att jag har två månader på mig att påpeka fel. Sen skulle det behöva bedömas från fall till fall. Skulle en reparation ta säg 2 månader är det ju katastrof för klippsässongen är ju i princip över då. Annars är det en utgift jag får stå för själv.

Det är inga anspråk jag vill göra just nu ändå, men kan vara bra gör framtida referens.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Är inte reparationen en väsentlig olägenhet då? Det hade det varit för mig iaf. Jag skulle trycka på omleverans av den anledningen. Hoppas det löser sig!

Jag hade nog skippat krånglet och försökt att ta reda på felet och sen begärt kompensation i form av reservdelar. Att startmotorn går hela tiden kan inte bero på så mycket annat än trasigt tändningslås eller solenoiden som oftast sitter separat. Om det nu inte handlar om nån större pjäs då......
Dra bort manöver på solenoiden och testa kan inte vara så märkvärdigt. Eller hitta felet i övrigt.
Surt att laga nya saker själv men man får ta det för vad det är. Att vara irriterad och inte kunna klippa på flera veckor är nog värre än att fixa det själv....

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag hade nog skippat krånglet och försökt att ta reda på felet och sen begärt kompensation i form av reservdelar. Att startmotorn går hela tiden kan inte bero på så mycket annat än trasigt tändningslås eller solenoiden som oftast sitter separat. Om det nu inte handlar om nån större pjäs då......
Dra bort manöver på solenoiden och testa kan inte vara så märkvärdigt. Eller hitta felet i övrigt.
Surt att laga nya saker själv men man får ta det för vad det är. Att vara irriterad och inte kunna klippa på flera veckor är nog värre än att fixa det själv....
Håller väl i brett med. Kan dock inget om motorer, har en renovering på gång, en stor odling och en ettåring att ta hand om. Så är extra sur över att jag försökt undvika exakt att behöva mecka (som jag inte kan) genom att köpa nytt istället för att betala hälften för begagnat.

Så på någon form av princip tycker jag inte de ska få komma undan med att sälja vad för skit som helst.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Köpt på kreditkort? Du lär inte hunnit betala ännu så reklamera hos dem om inte firman vill göra sitt

Uj uj uj ... det var mycket om rätt o vilja, samt få... ersättning, pengar och i slutänden pengar för sveda, värk och försenad gräsklippning.
Typ hela tråden.

Är det inte bättre att ställa frågan om vad det kan vara för fel?

Ooooops Du kanske inte vill ha en lösning?

- Felet är tydligen som du beskriver det, att startmotorn går så fort batteriet ansluts, utan att röra tändningsnyckel mm.

Om du ytterligare vill ringa in felet, så koppla t ex in klippaggregatet och lägg i en växel.
Går startmotorn då på samma sätt, bara att du kopplar in batteriet?

Då är det startmotorns solenoid eller separat startrelä som felar.

-Lyssna med sambon ifall Du har någon, om hen kan tänka sig att mecka i stället för dig, så ska vi hjälpa till att hitta felet.
Detta är ingen raket teknik, med datorer o annat.
Och det duger med vita handskar och en sketen Biltema multimeter för 149:- för att felsöka.
Du var kanske med på högstadiets fysiklektioner, det underlättar.

En sak är helt klar. Innan du meckar ö h t och lossar något. Lyft av anslutningen till minuspolen.

- Det är väl inte så att du lägger upp din tråd, och vill ha råd, så att maskinen skadas, med forumets hjälp?

1. Har Du kollat oljenivån i motorn?

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Uj uj uj ... det var mycket om rätt o vilja, samt få... ersättning, pengar och i slutänden pengar för sveda, värk och försenad gräsklippning.
Typ hela tråden.

Är det inte bättre att ställa frågan om vad det kan vara för fel?

Ooooops Du kanske inte vill ha en lösning?

- Felet är tydligen som du beskriver det, att startmotorn går så fort batteriet ansluts, utan att röra tändningsnyckel mm.

Om du ytterligare vill ringa in felet, så koppla t ex in klippaggregatet och lägg i en växel.
Går startmotorn då på samma sätt, bara att du kopplar in batteriet?

Då är det startmotorns solenoid eller separat startrelä som felar.

-Lyssna med sambon ifall Du har någon, om hen kan tänka sig att mecka i stället för dig, så ska vi hjälpa till att hitta felet.
Detta är ingen raket teknik, med datorer o annat.
Och det duger med vita handskar och en sketen Biltema multimeter för 149:- för att felsöka.
Du var kanske med på högstadiets fysiklektioner, det underlättar.

En sak är helt klar. Innan du meckar ö h t och lossar något. Lyft av anslutningen till minuspolen.

- Det är väl inte så att du lägger upp din tråd, och vill ha råd, så att maskinen skadas, med forumets hjälp?

1. Har Du kollat oljenivån i motorn?
Jag skriver i juridik-forumet för att jag inte är intresserad av att meka med det utan för att jag vill reklamera det och vill veta vad jag har för rättigheter respektive skylldigheter. Den huvudsakliga anledning till jag har köpt nytt är för att inte mecka just nu. Det är något jag inte har tid att lära mig helt enkelt. Uppskattar ditt engagemang och felsökningstips. Blir det fråga om att jag ska reparera hemma så kommer det en dedikerad tråd för ändamålet.

Men jag kan inget om motorer, enda anledningen att jag tror att det är startmotorn är att motorn går runt som när man försöker starta om jag kopplar på batteriet. Det kanske är helt fel, så jag kan inte riktigt vi börja felsöka det själv eftersom jag knappt vet vad jag tittar på.

Just den här tråden handlar specifikt om vad för rätt- respektive skyldigheter jag har så håller den gärna till det temat.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
.

Dom verkar i alla fall helt stå på sig att jag skulle behöva frakta maskinen till verkstaden. Verkar inte bli bättre än att det kanske får gå till ARN i alla fall. Vi får väl invänta vad deras jurist säger.

Talade med en person i telefon som tyckte jag inte var medgörlig för att jag ville att de skulle frakta maskinen som lagen säger. Det var alltså mitt fel att de inte kunde lösa problemet snabbt. Riktigt argumentativ support-person också.
Som jag förstått det så har du inte betalat den ännu. Du får väl hålla inne motsvarande dina fraktkostnader på fakturan och hänvisa till konsumentköplagen.

Sedan kan man ju fundera på om mtd är ett lämpligt val om man inte gillar att mecka. För det lär du få göra i mängder...

Cheesen Cheesen skrev:
Som jag förstått det så har du inte betalat den ännu. Du får väl hålla inne motsvarande dina fraktkostnader på fakturan och hänvisa till konsumentköplagen.
Fakturan är pausad och återförsäljaren får inga pengar förän reklamationen är hanterad. Ska bli spännande att se om de återkommer imorgon som de har skrivit att de ska göra eller om det blir radiotystnad nu, för att jag inte lägger mig platt.

Edit: Rörande mecka på sikt är inga problem, det har jag räknat med att behöva göra. Det som gör mig putt i den här situationen är att det går sönder direkt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min far köpte nyligen en Husqvarna trädgårdstraktor från en av webshopperna som dyker upp när man googlar. Eftersom han är gammal och skeptisk till internet ringde han en säljare på firman i förebyggande syfte och frågade hur de hanterar garantiåtgärder. Svaret var att göra precis som om den köpts lokalt, lämna in hos märkets lokala återförsäljare och få den lagad på internetfirmans bekostnad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Laxåplattan Låter ju utmärkt, särskilt eftersom Husqvarna har många verkstäder/ÅF runt om i landet. Ska tänka på det själv faktiskt även om lokala företaget brukar har väldigt bra erbjudande. Det kan ju ändras.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jo det skulle jag ha om jag kan visa på sådana utgifter, enligt den konsumentrådgivare jag pratade med. Nu viste jag inte riktigt det så har heller inte några sådana att visa på.

Samma gäller också om jag skulle behöva frakta den till dem. Jag kan får ersättning för alla faktiska avgifter jag drar på mig, hyra av släp etc. Dock ingen ersättning för tiden jag behöver lägga på det.

Edit: Sen kan man verkligen fundera på hur det skulle gå till att få ut det från dem när de är så hala redan som det är.
Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.

Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?

Har jag förstått det rätt?

• Arg
  • Wow
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Som jag skrev, kopierat från Hallo Konsument, vilket är detsamma Konsumentverket. Du får gå in och titta på Konsumetverkets hemsida, där de förklarar vad Konsumentköplagen innebär.
Det har varit så i åratal 2 reparationsförsök gällande samma fel, samma fel ännu en gång då har du rätt att häva köpet. tror nog att jag kan den lagen rätt så bra. Gå in och läs lagen på konsumentverkets hemsida, så bli du uppdaterad innan du skriver.
Konsumentvägledning är en sak (speciellt om det du hänvisar till är utdaterat), lagen är en annan sak. Fan vad du skall käfta, gick topplockspackningen samtidigt som det stod klart att du hade fel eller vad hände?

S Stefan1972 skrev:
Därför testa med växel, drivning av klippbordet på. Spärrar då det normalt inte går att starta, få startmotorn att arbeta i dessa lägen.
När det ev testas så kan det först vara lämpligt att lyfta av hatten till tändstiften, så det inte bär iväg hejdlöst.

Visar sig felet då, så är det knappast fel på tändningslåset.
Bara en eller möjligen två felmöjligheter kvar.

Startmotorn av enklaste slaget, har ingen solenoid. Men förmodligen ett kraftigare relä.

Solenoid har både reläfunktion (att styra större ström till startmotorn)
Och en elektrisk manövererad arm som slickar in startmotorns kuggdrev i startkransens kuggar.

Om TS är bekant med grannarna så kanske det är nån som kan vara behjälplig att kontrollera mina förslag.

Men medans de juridiska turererna och virrvarren rullar vidare, kanske det går att klippa gräset på annat sätt under tiden.

• Gilla
Perolofl
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.

Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?

Har jag förstått det rätt?
Nope helt fel faktiskt. Det är inte en fråga om garanti utan reklamation, vilket framgår snabbt på första sidan. Jag tycker ingenting i sammanhanget försöker bara förstå vad lagen säger, sen kan man ju tycka att det är befängt om man vill, det hindrar jag dig inte från. Å andra sidan förstår jag inte varför det är ett problem. Om det är skyddet vi som konsumenter har är det väl bara positivt?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.