21 896 läst · 139 svar
22k läst
139 svar
Trasig åkgräsklippare efter 3 timmar bruk, retur, reklamation eller reparation?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Säljer man sånt skräp att det går sönder flera gånger under de första åren har man problem under svensk konsumentlagstiftning. Ur dess perspektiv ska kunden kunna förlita sig på att affären gagnar denne även om varan är undermålig, inte säljaren.M Mromalley skrev:
Kan man förvänta sig att Svenska företag ska följa Svensk lag?M Mromalley skrev:Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.
Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?
Har jag förstått det rätt?
Svar: Ja.
Om jag köper en billig begagnad åkklipoare som inte funkar, så ska jag med glädje försöka följa dina råd. Men om jag får hem en ny dyr klippare som inte går att köra, då håller jag med TS, säljföretaget ska fixa det.H Hybro skrev:Därför testa med växel, drivning av klippbordet på. Spärrar då det normalt inte går att starta, få startmotorn att arbeta i dessa lägen.
När det ev testas så kan det först vara lämpligt att lyfta av hatten till tändstiften, så det inte bär iväg hejdlöst.
Visar sig felet då, så är det knappast fel på tändningslåset.
Bara en eller möjligen två felmöjligheter kvar.
Startmotorn av enklaste slaget, har ingen solenoid. Men förmodligen ett kraftigare relä.
Solenoid har både reläfunktion (att styra större ström till startmotorn)
Och en elektrisk manövererad arm som slickar in startmotorns kuggdrev i startkransens kuggar.
Om TS är bekant med grannarna så kanske det är nån som kan vara behjälplig att kontrollera mina förslag.
Men medans de juridiska turererna och virrvarren rullar vidare, kanske det går att klippa gräset på annat sätt under tiden.
Elektroniktokig
· Småland
· 13 inlägg
Har du kollat med den lokala återförsäljaren?
Vet inte hur det är med MTD, men åtminstone Husqvarna och Stiga är "ofarligt" att köpa online, då lokala återförsäljare ändå tar på sig att åtgärda garantiärenden (vilket de i sin tur får betalt för av tillverkaren såklart).
Vet inte hur det är med MTD, men åtminstone Husqvarna och Stiga är "ofarligt" att köpa online, då lokala återförsäljare ändå tar på sig att åtgärda garantiärenden (vilket de i sin tur får betalt för av tillverkaren såklart).
Gjorde ett försök för att kolla hur de gör (eller om de gör alls) med hämtning. Den ena har lagt ner sin service/reparation och den andra gör bara Cub Cadet och kände inte på rak arm till att det var samma maskin även om vissa verkar vara identiska. Verkar finnas ett någon timme bort men hittade dem först efter att de stängt för dagen.K Klas-Kenny skrev:
Nu är det fråga om reklamation, vilket jag antar är ett garantiärende för återförsäljaren jämtemot tillverkaren, men där gissar jag lite.
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Pilla inte på den, låt återförsäljaren laga, annars finns risk att de hävdar att du skadat den själv och nekar ersättning.filimon-danopoulos skrev:Tack för hjälpen. Som du säger är det kanske lätt att fixa men jag har varken tid eller lust att meka trägårdstraktor nu. Lite därför jag köpte en ny maskin.
På sikt kommer jag ju såklart få sätta mig in i hur skiten funkar men just nu är det inget jag har möjlighet att fördjupa mig i.
Vill egentligen inte "råka" fixa det nu heller då det är klart lättare att reklamera en aktivt trasig maskin än en som jag lyckats fixa.
Nej du förstår ingenting.M Mromalley skrev:Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.
Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?
Har jag förstått det rätt?
Fast der står ju också i den länk du skickade (om man läser mer än bara det du lagt upp) följande:Nötegårdsgubben skrev:
"Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren."
Alltså är näringsidkaren skyldig att göra det endast om åtgärden är möjlig och kan utföras utan oskälig kostnad. I det sammanhanget borde priset på varan vara till viss del avgörande om näringsidkaren anser att det är skäligt eller ej? Då kan en åkergräsklippare anses dyr och då kan näringsidkaren hävda ett du inte kan få en ny utan vi reparerar den?
Man får vad man betalar för det är väldigt står skillnad i kvalitet mellan dom.filimon-danopoulos skrev:
Du har oavsett om du fraktar själv eller skickar rätt att få ersättning för detta. Inte många bolag som vet om detta, men Biltema har fått betala många kronor för ersättning av bensin för den skit de sålt mig... Och om du behöver ta ledigt från jobbet för att vänta på reparatör, se till att få betalt för det också.M Mromalley skrev:
Såklart det är ju stor skillnad i pris. Man ska dock kunna förvänta sig att det man köper fungerar. Om jag slänger ihop ett riktigt fuskbygge till gräsklippare och säljer för 5000:- så ska man ju som konsument ändå förvänta sig att den fungerar, kanske inte att finish är så hög men funktionen bör ju finnas där.M Gizzmo123 skrev:
Fungerar den inte så säger svensk lag att den som sålde den har ansvar att fixa. Det är det som är diskussionen nu.
Visst att jag förväntar mig att det skramlar lite mer. Att plasten är fattigare och att det behöver dras åt lite skruv osv är väl sånt man får räkna med. Men när funktionen helt uteblir så tycker inte jag att det är inom ramarna för vad jag förväntar mig.
Många försöker också att inte ta emot en reklamation utan vill hänvisa till tillverkarens garanti. Då gäller inte det med ersättning.S sjoelund skrev:Du har oavsett om du fraktar själv eller skickar rätt att få ersättning för detta. Inte många bolag som vet om detta, men Biltema har fått betala många kronor för ersättning av bensin för den skit de sålt mig... Och om du behöver ta ledigt från jobbet för att vänta på reparatör, se till att få betalt för det också.