M Mromalley skrev:
varje gång den går sönder under dessa 2 år
Säljer man sånt skräp att det går sönder flera gånger under de första åren har man problem under svensk konsumentlagstiftning. Ur dess perspektiv ska kunden kunna förlita sig på att affären gagnar denne även om varan är undermålig, inte säljaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.

Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?

Har jag förstått det rätt?
Kan man förvänta sig att Svenska företag ska följa Svensk lag?
Svar: Ja.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Därför testa med växel, drivning av klippbordet på. Spärrar då det normalt inte går att starta, få startmotorn att arbeta i dessa lägen.
När det ev testas så kan det först vara lämpligt att lyfta av hatten till tändstiften, så det inte bär iväg hejdlöst.

Visar sig felet då, så är det knappast fel på tändningslåset.
Bara en eller möjligen två felmöjligheter kvar.

Startmotorn av enklaste slaget, har ingen solenoid. Men förmodligen ett kraftigare relä.

Solenoid har både reläfunktion (att styra större ström till startmotorn)
Och en elektrisk manövererad arm som slickar in startmotorns kuggdrev i startkransens kuggar.

Om TS är bekant med grannarna så kanske det är nån som kan vara behjälplig att kontrollera mina förslag.

Men medans de juridiska turererna och virrvarren rullar vidare, kanske det går att klippa gräset på annat sätt under tiden.
Om jag köper en billig begagnad åkklipoare som inte funkar, så ska jag med glädje försöka följa dina råd. Men om jag får hem en ny dyr klippare som inte går att köra, då håller jag med TS, säljföretaget ska fixa det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Kan man förvänta sig att Svenska företag ska följa Svensk lag?
Svar: Ja.
Nu blir jag intresserad. Vilken lag är detta?
 
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Nu blir jag intresserad. Vilken lag är detta
Varför ge sig in i diskussionen om du inte läst tråden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Har du kollat med den lokala återförsäljaren?
Vet inte hur det är med MTD, men åtminstone Husqvarna och Stiga är "ofarligt" att köpa online, då lokala återförsäljare ändå tar på sig att åtgärda garantiärenden (vilket de i sin tur får betalt för av tillverkaren såklart).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K Klas-Kenny skrev:
Har du kollat med den lokala återförsäljaren?
Vet inte hur det är med MTD, men åtminstone Husqvarna och Stiga är "ofarligt" att köpa online, då lokala återförsäljare ändå tar på sig att åtgärda garantiåtgärder (vilket de i sin tur får betalt för av tillverkaren såklart).
Gjorde ett försök för att kolla hur de gör (eller om de gör alls) med hämtning. Den ena har lagt ner sin service/reparation och den andra gör bara Cub Cadet och kände inte på rak arm till att det var samma maskin även om vissa verkar vara identiska. Verkar finnas ett någon timme bort men hittade dem först efter att de stängt för dagen.

Nu är det fråga om reklamation, vilket jag antar är ett garantiärende för återförsäljaren jämtemot tillverkaren, men där gissar jag lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
M Mromalley skrev:
Nu blir jag intresserad. Vilken lag är detta?
På riktigt? Hört talas om konsumentköplagen?

Sök på SFS 2022:260 och ta fram den riktiga lagen inte nån som tolkar den, andra har redan gjort det misstaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Tack för hjälpen. Som du säger är det kanske lätt att fixa men jag har varken tid eller lust att meka trägårdstraktor nu. Lite därför jag köpte en ny maskin.

På sikt kommer jag ju såklart få sätta mig in i hur skiten funkar men just nu är det inget jag har möjlighet att fördjupa mig i.

Vill egentligen inte "råka" fixa det nu heller då det är klart lättare att reklamera en aktivt trasig maskin än en som jag lyckats fixa.
Pilla inte på den, låt återförsäljaren laga, annars finns risk att de hävdar att du skadat den själv och nekar ersättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Mromalley skrev:
Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.

Nu har du beställt på nätet. Flera tusen billigare än den lokala försäljaren (av en anledning) och du tycker att dom ska stå för svindyr och krånglig t.o.r frakt vid garantirep? Och varje gång den går sönder under dessa 2 år, ska dom antingen skicka en helt ny maskin varje gång, eller stå för frakt?

Har jag förstått det rätt?
Nej du förstår ingenting.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då föreslår jag att du svarar med vad lagen säger, att du har rätt att välja åtgärd och att det inte ska kosta dig något.
Fast der står ju också i den länk du skickade (om man läser mer än bara det du lagt upp) följande:
"Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren."

Alltså är näringsidkaren skyldig att göra det endast om åtgärden är möjlig och kan utföras utan oskälig kostnad. I det sammanhanget borde priset på varan vara till viss del avgörande om näringsidkaren anser att det är skäligt eller ej? Då kan en åkergräsklippare anses dyr och då kan näringsidkaren hävda ett du inte kan få en ny utan vi reparerar den?
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har inte köpt en HQ utan en MTD. Där skilljer sig priset med flera tusen, mellan internetbutiken och den lokala återförsäljaren. Jag har en riktigt stor gräsyta på kanske 6000m2 där jag klipper strax över 4000m2.
Man får vad man betalar för det är väldigt står skillnad i kvalitet mellan dom.
 
M Mromalley skrev:
Alltså. Hade du köpt en maskin hos en lokal handlare, så hade du behövt frakta den till verkstaden för garantirep. Så funkar det.
Du har oavsett om du fraktar själv eller skickar rätt att få ersättning för detta. Inte många bolag som vet om detta, men Biltema har fått betala många kronor för ersättning av bensin för den skit de sålt mig... Och om du behöver ta ledigt från jobbet för att vänta på reparatör, se till att få betalt för det också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Gizzmo123 skrev:
Man får vad man betalar för det är väldigt står skillnad i kvalitet mellan dom.
Såklart det är ju stor skillnad i pris. Man ska dock kunna förvänta sig att det man köper fungerar. Om jag slänger ihop ett riktigt fuskbygge till gräsklippare och säljer för 5000:- så ska man ju som konsument ändå förvänta sig att den fungerar, kanske inte att finish är så hög men funktionen bör ju finnas där.

Fungerar den inte så säger svensk lag att den som sålde den har ansvar att fixa. Det är det som är diskussionen nu.

Visst att jag förväntar mig att det skramlar lite mer. Att plasten är fattigare och att det behöver dras åt lite skruv osv är väl sånt man får räkna med. Men när funktionen helt uteblir så tycker inte jag att det är inom ramarna för vad jag förväntar mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du har oavsett om du fraktar själv eller skickar rätt att få ersättning för detta. Inte många bolag som vet om detta, men Biltema har fått betala många kronor för ersättning av bensin för den skit de sålt mig... Och om du behöver ta ledigt från jobbet för att vänta på reparatör, se till att få betalt för det också.
Många försöker också att inte ta emot en reklamation utan vill hänvisa till tillverkarens garanti. Då gäller inte det med ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.