G Gumball skrev:
Jobba du grattis?
Har man jobbat om man inte har gjort något?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Mhfix skrev:
Med risk för upprepning rekommenderar jag att man begär information innan om prismodell, vilka kostnader som gäller för besök, felsökning, t.ex. resekostnad, timkostnad för felsökning. Materialkostnad är en separat post beroende på åtgärd.

Min erfarenhet av en offerttfårfrågan på en vattenkonsolbyte (skickade bild innan) skiljde sig från 3500:- till 8.900:-, så nog finns det dom som försöker tjäna extra.
Man kan tro att det alltid är billigare att hantverkaren inhandlar materialet med sin rabatt, men så var det inte när jag jämfört pris i handeln och deras materialkostnad.

En del känner sig trygga med "fast pris" men här bör man förstå att det lagts på en rejäl marginal för att täcka max kostnader.

Ställ frågor, håll i plånboken !
Fast folk tänker inte så i sverige. De litar på att överheten tänker åt en och att det inte finns nån som är ohederlig eller gniden. Vi är ju i sverige liksom. Det är bara fluff och rosa moln. Staten sköter väl allt sånt här med lagar och regler väl?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja så gör man normalt när man åker ut till kund för att ge offert. Vad är skillnaden här om ingenting gjorts?

Är du hantverkare och kräver bensinpengar för offert?
Va... ? Hur i allsin dar resonerar du nu?

En offert handlar om att jag och kunden har en diskussion om vad som kan tänkas funka eller vara av intresse. Det är ett säljmöte mellan en företagsrepresentant och en eventuell kund. Mötets syfte är att ta reda på OM det ska utföras någon tjänst.

Om en person ringer en tekniker och vill att den ska titta på en installation som inte verkar fungera korrekt är det ju ingen diskussion OM en tjänst ska utföras, det är en beställning av ATT en tjänst utföras.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja så gör man normalt när man åker ut till kund för att ge offert. Vad är skillnaden här om ingenting gjorts?

Är du hantverkare och kräver bensinpengar för offert?
Många har slutat med att ge offert på plats gratis tyvärr :(

Däremot om man godtar offerten och de gör jobbet.. så kan "offertbesöket" försvinna kostnadsmässigt (antagligen för att de då får in pengarna iaf).

Kan dock tänka mig att det skiljer lite på om man bor i storstan vs på landet (samt om det är ett "storföretag" vs enmansföretag).

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
TRJBerg
Fortfarande hävdar jag att ringer man en hantverkare och vill att den ska komma hem till sig så SKA hantverkaren ha betalt oavsett vad han gör.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du får hävda hur mycket du vill. Det är ingen självklarhet.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fortfarande hävdar jag att ringer man en hantverkare och vill att den ska komma hem till sig så SKA hantverkaren ha betalt oavsett vad han gör.
Håller med, det är inte ett "kompisbesök" det handlar om.

Det är faktiskt arbetstid.. och någon av kunderna måste betala - mest rättvist är ju då att den man besöker får betala (och inte de andra).

MEN, man ska som företagare också vara klar på den punkten - och tala om det direkt för kunden INNAN de åker dit (så man undviker situationer som TS)

• Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Va... ? Hur i allsin dar resonerar du nu?

En offert handlar om att jag och kunden har en diskussion om vad som kan tänkas funka eller vara av intresse. Det är ett säljmöte mellan en företagsrepresentant och en eventuell kund. Mötets syfte är att ta reda på OM det ska utföras någon tjänst.

Om en person ringer en tekniker och vill att den ska titta på en installation som inte verkar fungera korrekt är det ju ingen diskussion OM en tjänst ska utföras, det är en beställning av ATT en tjänst utföras.
Mitt inlägg var ett svar på att hantverkare påstods aldrig åka ut till kund och betala bensinen själva. Jag gav ett exempel på när det händer.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Många har slutat med att ge offert på plats gratis tyvärr :(

Däremot om man godtar offerten och de gör jobbet.. så kan "offertbesöket" försvinna kostnadsmässigt (antagligen för att de då får in pengarna iaf).

Kan dock tänka mig att det skiljer lite på om man bor i storstan vs på landet (samt om det är ett "storföretag" vs enmansföretag).
De kan få ge offert hur de vill bara de står för den sen. Pallar man inte åka ut så är det priset som gäller även om det ser annorlunda ut när man kommer. Lagt kort ligger.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du får hävda hur mycket du vill. Det är ingen självklarhet.
Jo.

Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan jag verkligen inte hålla med om, det beror helt på vad det rör sig om. Rent offertarbete är normalt inget man tar betalt för. Man kan ta betalt för det men då får man vara tydlig innan. Det är för övrigt inte unikt hantverkare. Offertarbete är säljarbete och det brukar man inte ta betalt för (undantag finns som sagt).

Därmed inte sagt att jag anser att detta är ett offertobb.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan jag verkligen inte hålla med om, det beror helt på vad det rör sig om. Rent offertarbete är normalt inget man tar betalt för. Man kan ta betalt för det men då får man vara tydlig innan. Det är för övrigt inte unikt hantverkare. Offertarbete är säljarbete och det brukar man inte ta betalt för (undantag finns som sagt).

Därmed inte sagt att jag anser att detta är ett offertobb.
Jag har mycket klart undantagit offerter.

Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har mycket klart undantagit offerter.
Inte i inlägget jag citerade iallafall.

TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Inte i inlägget jag citerade iallafall.
Nä men i ett tidigare inlägg.

Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nä men i ett tidigare inlägg.
Ok, när jag scrollade tillbaks ett antal sidor så ser jag det, men i inlägget jag citerade så skrev du att hen SKA ha betalt oavsett vad han gör. Men då är vi nog överens. Eller snarare. då är det helt ok att ta betalt, men det är såklart fritt att låta bli också, om man tror att det kan vara smart för framtida affärer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.