Tommty
V VolvoT5 skrev:
Tokbilligt... 😏 Nja, inte för den som betalar. Fem minuter dit, fem minuter vid pumpen, fem minuter tillbaka (eller till annan kund som också får betala framkörning, där uppdraget slutförs på fem minuter... Bra timpenning!).
finns en anledning varför sådana här jobb kallas för glassjobb.

Det är en lyx som väldigt sällan händer, Om du tror att en hantverkare får 2st á 5 minuters jobb på samma dag så har du större chans att vinna på eurojackpot.
 
Tommty Tommty skrev:
finns en anledning varför sådana här jobb kallas för glassjobb.

Det är en lyx som väldigt sällan händer, Om du tror att en hantverkare får 2st á 5 minuters jobb på samma dag så har du större chans att vinna på eurojackpot.
Du har säkert rätt. Men om en hantverkare har fullt upp med arbeten borde det inte finnas ett ekonomiskt behov för firman att fakturera fullt (en timmes arbete) för dessa "glassjobb".
 
Hej.
Det är dräneringsröret som har hamnat i ett fel läge eftersom kondensvattnet läcker inåt. Så be någon som kan att rätta till det här röret så är nog problemet löst. Min farsa hade samma problem, så det är säkert samma problem. Det är den personen som installerade värmepumpen som har slarvat.
 
Ett stort problem i relationen hantverkare och kunder som ofta är anställda och aldrig drivit en firma är att man helt enkelt inte vet hur stora kostnaderna är för hantverkarna.

Man är van att handla från otroligt prispressade företag där storskaligheten är nyckeln till effektiviteten. Det är ingen slump att de små affärerna dör ut och köpladorna överlever.

Man ser heller inte arbetsgivarens kostnader för sin egen anställning. Vi har oerhört hög skatt i Sverige och det gör att alla tjänster är dyra.

Om man faktiskt funderar en stund så vet man att hantverkarna inte täljer guld i Sverige. Det är inte ensamföretagarna som bor i villorna på Djursholm.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tommty
V VolvoT5 skrev:
Du har säkert rätt. Men om en hantverkare har fullt upp med arbeten borde det inte finnas ett ekonomiskt behov för firman att fakturera fullt (en timmes arbete) för dessa "glassjobb".
Det är där personer som aldrig varit i en hantverksbransch gissar, precis som "du ska bara göra det här, går på 30 minuter att fixa"-kunder.

Uppskattad faktisk arbetstid är runt 60-70% för hantverkare, ännu mindre för småjobb under 2-3 timmar, där kan det vara så lågt som 40%. resten går till att svara på mail, telefon, resor, administration, städning, inhandling osv.

Vilket också är varför hantverkare har möjlighet att ta 500kr/h för B2B jobb, samtidigt som företaget har en egen projektledare som pekar med hela handen hur det ska se ut och är tillgänglig 8h/dag med upphandling på 6 månader.

Medans det kostar 1000:-/h för 1 timmes jobb hos en privatperson som gärna vill ringa 7 gånger á 5 minuter för att kolla läget, Men sällan ge den information som behövs mer än "du ska bygga en hylla här, nu åker jag till mitt jobb",
 
V VolvoT5 skrev:
Vill ni hantverkare betala för en timme på Volvo
Beror väl på om Bilia åker hem till hantverkaren eller inte? En bättre liknelse hade varit bärgningsbil som bara drar upp någon som fastnat lite i snön och debiterar för mer än 1 minuts arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
ahh, du ville att de skulle fakturera....100kr? 200kr?. För det är defininitivt lönsamt att sitta och boka ut 96st 5 minuters jobb varje dag och fakturera enligt detta.

Nej usch för att någon väljer att åka ut till dig, inleder en felsökning, förhoppningsvis kommer med en lösning (om du inte redan har gnällt om priset) istället för att ignorera dig helt och jobba mot B2B.
Vart vill du komma med den kränkningen pucko?
 
Tommty Tommty skrev:
finns en anledning varför sådana här jobb kallas för glassjobb.

Det är en lyx som väldigt sällan händer, Om du tror att en hantverkare får 2st á 5 minuters jobb på samma dag så har du större chans att vinna på eurojackpot.
Detta är ju problemet. Du har noll kundperspektiv. Kunden bryr sig inte om hur många "glassjobb" du har eller hur jobbigt du tycker ditt jobb är. Alla tycker det är jobbigt att jobba.

Du utför en tjänst och får betalt för det. Det ska inte finnas några "glassjobb". Varje kund ska få värde för pengarna och bli nöjd. Varför tror du svenskar är så irriterade på hantverkare? För att de är så nöjda?

Kunderna kallar dina "glassjobb" för "blåsning".

Jag är så jävla trött på hantverkare som ser det som att de är "bussiga" som ens dyker upp. Fyfan vad marknaden behöver några rejäla varsel så vi kan sortera bort alla dussinhantverkare som kommit undan med sin skit alldeles för länge.
 
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är väl ganska självklart att om man begär en hantverkare att resa till en för att utföra ett arbete (här: "titta på det") så ska man betala för det. Med specifikationen "titta på det" kan inte komma med krav på utförandet.

Undantag finns, t ex för att ge offert (sedvanligt/allmänt förväntat).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tommty
Mesta mästarna Mesta mästarna skrev:
Vart vill du komma med den kränkningen pucko?
upp till dig om du är kränkt eller inte, men blir du kränkt för att en person skriver ett inlägg på ett internetforum så skulle jag rekommendera dig att avstå från att logga in i framtiden, dina hittils 3 inlägg har inte varit speciellt bidragande ändå till en disskution så ingen gråter om du lämnar.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är ju problemet. Du har noll kundperspektiv. Kunden bryr sig inte om hur många "glassjobb" du har eller hur jobbigt du tycker ditt jobb är. Alla tycker det är jobbigt att jobba.

Du utför en tjänst och får betalt för det. Det ska inte finnas några "glassjobb". Varje kund ska få värde för pengarna och bli nöjd. Varför tror du svenskar är så irriterade på hantverkare? För att de är så nöjda?

Kunderna kallar dina "glassjobb" för "blåsning".

Jag är så jävla trött på hantverkare som ser det som att de är "bussiga" som ens dyker upp. Fyfan vad marknaden behöver några rejäla varsel så vi kan sortera bort alla dussinhantverkare som kommit undan med sin skit alldeles för länge.
Ojdå, öm tå?

Vill du veta en sak, Hade alla parter varit ärliga så hade det inte funnits några "glassjobb".

Hade varit intressant och veta vad du jobbar med som inte har glassjobb i någon definition.

Om du ens läste är detta något unikt och händer extremt sällan. Mer vanligt att kunder står och kollar på klockan och förväntar sig att detta är det enda som de ska betala, hur hantverkaren tog sig dit eller hur en faktura skickas är inget som ska kosta.

Angående varsel så håller jag med, behövs en hel del inom tjänstemannabranschen med sina hittepåroller, Klart mer värt för en rörpulare att bli Business Execution Lead med otydliga arbetsuppgifter och 40k i fickan för att beta av sina Teams-möten. Kanske därför det är brist på de flesta hantverkyrken.
 
Tommty Tommty skrev:
upp till dig om du är kränkt eller inte, men blir du kränkt för att en person skriver ett inlägg på ett internetforum så skulle jag rekommendera dig att avstå från att logga in i framtiden, dina hittils 3 inlägg har inte varit speciellt bidragande ändå till en disskution så ingen gråter om du lämnar.


Ojdå, öm tå?

Vill du veta en sak, Hade alla parter varit ärliga så hade det inte funnits några "glassjobb".

Hade varit intressant och veta vad du jobbar med som inte har glassjobb i någon definition.

Om du ens läste är detta något unikt och händer extremt sällan. Mer vanligt att kunder står och kollar på klockan och förväntar sig att detta är det enda som de ska betala, hur hantverkaren tog sig dit eller hur en faktura skickas är inget som ska kosta.

Angående varsel så håller jag med, behövs en hel del inom tjänstemannabranschen med sina hittepåroller, Klart mer värt för en rörpulare att bli Business Execution Lead med otydliga arbetsuppgifter och 40k i fickan för att beta av sina Teams-möten. Kanske därför det är brist på de flesta hantverkyrken.
Nya tider snart. Lycka till på AF.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Tommty
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nya tider snart. Lycka till på AF.
Kommer inte hända. Kunskapen ökar inte år efter år, Snarare tvärtom.

Lycka till med din grästrimmer (y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
P Peak81 skrev:
Sjukt osympatisk svar 🙂.
Hantverkare som du betackar vi oss för!

I övrigt förstår jag att de tar betalt - frågan får ställas innan man begär att någon kommer ut - vad är minsta kostnad för ert besök.
Tommty har ju inte helt fel, uppfattar inlägget som ironiskt.

Har man många uppdrag att välja mellan, så är det väl inte konstigt om man väljer dom som ger mest pengar i plånboken för minsta arbetsinsatsen/strulet? Företag som är stamkunder är ofta enkla att göra affärer med jämfört med privatpersoner som är "engångsbeställare".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men ärligt talat, skärp er nu. Vad är det för ton ni håller många av er i den här tråden?

Är det någon som på allvar tycker att vi har för många hantverkare som vill jobba mot privatpersoner i det här landet?

Har man egen firma och är medlem här gör man nog allt man kan för att hålla sig ifrån jobb hos privatpersoner om man inte vet att det är vettiga människor där man har en ömsesidig förståelse för varandra.

Självklart finns det dåliga hantverkare men även många ”dåliga” kunder.
 
  • Gilla
mike_of_sweden och 4 till
  • Laddar…
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, för om cykelhandlaren har berättat vad cykeln kostar så har man ett AVTALAT PRIS.

Men om man bara skickar hem kunden med en ny cykel utan att berätta art den kostar pengar (till exempel med prislappar i butiken) så får man finna sig i att det kan bli gnäll när fakturan kommer.


Ja, visst får man betalt. Men då är man nog en udda typ om man tycker det är roligt att sitta i telefon stup i kvarten och prata om ARN med kunder som är besvikna på det man gjort.

Jag hävdar IGEN, att det är hantverkaren som har intresse av att informera om att det kommer att skickas en faktura. Det är inre kunden som ska behöva gissa (eller fråga) det.
Och jag hävdar fortfarande att det är både kundens och utförande hantverkares ansvar/intresse att se till att man upprättar någon form av avtal eller överenskommelse innan jobbet utförs.

För inte heller du som kund, är väl speciellt intresserad av hålla på att trassla med ARN? Eller...?
Tycker du att det är så kul/intressant att trassla med ARN så att det är värt besväret, så är du definitivt en uppdragsgivare som man kan klara sig utan. Tycker jag. 😎 😏
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.