J Jaggatagga skrev:
Beror väl på om Bilia åker hem till hantverkaren eller inte? En bättre liknelse hade varit bärgningsbil som bara drar upp någon som fastnat lite i snön och debiterar för mer än 1 minuts arbete.
Ok, liknelsen var dålig. Men i trådstartarens fall har de inte gjort något annat än att åka ut en km, varit på plats fem minuter för att sedan åka en km igen. Vi vet inte varför inget blev gjort. Om inget var fel borde detta ha kunnat redas ut telefonledes (det rinner vatten om du kör kyla). Om det är kundens"fel" är det naturligtvis riktigt att ta betalt. Frågan är om 1100 för detta "jobb" är rimligt. Han köper säkert inte en ny pump av dem i alla fall. Förstår att hantverkare måste ta betalt för att överleva, men lite fingertoppskänsla kan vara bra ibland.
 
V VolvoT5 skrev:
Ok, liknelsen var dålig. Men i trådstartarens fall har de inte gjort något annat än att åka ut en km, varit på plats fem minuter för att sedan åka en km igen. Vi vet inte varför inget blev gjort. Om inget var fel borde detta ha kunnat redas ut telefonledes (det rinner vatten om du kör kyla). Om det är kundens"fel" är det naturligtvis riktigt att ta betalt. Frågan är om 1100 för detta "jobb" är rimligt. Han köper säkert inte en ny pump av dem i alla fall. Förstår att hantverkare måste ta betalt för att överleva, men lite fingertoppskänsla kan vara bra ibland.
Vi vet ju inte tex om hantverkare var hos grossisten för att ta ut en slang för att ev byta om den var sönder. Då är det ju förmodligen dä där snabbjobbet på 5 min lite mer, vem vet han kanske la ner 59 min på detta jobb. För har han inte haft med en å den behövs bytas så har ju ts haft en annan rubrik på tråden... Har hantverkaren inga grejer med sig.. det kostade 1450kr för hämtning av slang
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Och jag hävdar fortfarande att det är både kundens och utförande hantverkares ansvar/intresse att se till att man upprättar någon form av avtal eller överenskommelse innan jobbet utförs.
Ja, givetvis.

Men nu har ju kunden redan en förutfattad (felaktig) idé om hur det här kommer gå till. För kunden är det självklart. Det finns ingen mening att diskutera priset på något som är gratis.

Vem av dessa två tror du har förutsättningar att förutspå missförståndet?
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, givetvis.

Men nu har ju kunden redan en förutfattad (felaktig) idé om hur det här kommer gå till. För kunden är det självklart. Det finns ingen mening att diskutera priset på något som är gratis.

Vem av dessa två tror du har förutsättningar att förutspå missförståndet?
Inte du i alla fall, och tydligen inte TS heller. 😏
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane
H Håkan V skrev:
Inte du i alla fall, och tydligen inte TS heller. 😏
Och inte firman heller...

Det är ju tyvärr inte ovanligt att det blir problem och missförstånd. Det är till och med så pass vanligt att vissa hantverkare inte vill jobba mot privatpersoner. Det borde ju innebära att varenda hantverkare känner till problemet. Detsamma kan man inte säga om de privatpersoner som lär sig detta för första gången. Jag har väldigt svårt att förstå hur vissa hantverkare råkar ut för problemet många gånger och inte lär sig att förebygga det. Antingen så är de korkade eller så skiter de i om de får missnöjda kunder.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Inte du i alla fall, och tydligen inte TS heller. 😏
Jodå, jag har gått på någon mina. Till exempel när en glaskasett skulle bytas. De spenderade 10 minuter här och firman ligger 5 minuters bilresa härifrån. De fakturerade 5 timmars arbete. Jag betalade och låtsades se glad ut, men numera frågar jag om pris innan.
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jodå, jag har gått på någon mina. Till exempel när en glaskasett skulle bytas. De spenderade 10 minuter här och firman ligger 5 minuters bilresa härifrån. De fakturerade 5 timmars arbete. Jag betalade och låtsades se glad ut, men numera frågar jag om pris innan.
Rekommenderar du det företaget efter den affären? 😉
 
  • Haha
Håkan V
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rekommenderar du det företaget efter den affären? 😉
Jo då, de gjorde ett bra jobb. Men jag säger att man ska ta fast pris. 😁
 
Och ts har försvunnit, troll eller besviken på att han initialt inte fick fler som höll med/hejade på hen?
 
  • Haha
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Jag tänker att de har en minimidebitering. Det finns nog inget företag som jobbar med minutdebiteting för om så va fallet så skullle du betala ca 90kr och det måste du förstå inte är hållbart??
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Bad dem ju titta och försöka se vad problemet kan vara! De åtgärdade ingenting!
Anmäl till Konsumentverket!
 
H
M Mido11 skrev:
Och ts har försvunnit, troll eller besviken på att han initialt inte fick fler som höll med/hejade på hen?
Vi har ju snart uttömt och beskrivit alla möjliga scenarion, så det räcker väl att ara läsa nu... 😏 😅
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vart läcker den vid kyl läge?
Normalt att det kommer vatten när man kyler.
Men är då röret tätt där vattnet rinner ut?
Rensade dom det?
Eller vad gjorde dom när de var där?
Det är tid kunskap minidebitering
 
  • Gilla
lidhem
  • Laddar…
Med risk för upprepning rekommenderar jag att man begär information innan om prismodell, vilka kostnader som gäller för besök, felsökning, t.ex. resekostnad, timkostnad för felsökning. Materialkostnad är en separat post beroende på åtgärd.

Min erfarenhet av en offerttfårfrågan på en vattenkonsolbyte (skickade bild innan) skiljde sig från 3500:- till 8.900:-, så nog finns det dom som försöker tjäna extra.
Man kan tro att det alltid är billigare att hantverkaren inhandlar materialet med sin rabatt, men så var det inte när jag jämfört pris i handeln och deras materialkostnad.

En del känner sig trygga med "fast pris" men här bör man förstå att det lagts på en rejäl marginal för att täcka max kostnader.

Ställ frågor, håll i plånboken !
 
H hempularen skrev:
Den väsentliga frågan här borde ju ändå vara vad slutsatsen blev. Om hantverkaren verkligen inte gjorde någonting alls, så håller jag med om att då bör det inte heller debiteras. Men om vi antar att han gav någon form av diagnos och föreslog en väg frammåt. Så får man nog räkna med att det också kostar.
Jobba du grattis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.