107 881 läst · 297 svar
108k läst
297 svar
Fakturerad 1000 kr för 5 min hembesök utan åtgärd
Blir du väldigt lessen, om jag tycker mer synd om reparatören än om dig? 😏😅F Freddedan skrev:En gratis offert lämnar man ju för att få chans på ett lite större jobb. Finns ju ingen ekonomi att åka och lämna gratis offerter för att eventuellt få chansen att beställa en reservdel till noll kronors marginal och få betalt 1-2 timmar för att byta ut den trasiga delen.
/Hälsar husägaren som fick betala 800kr för att reparatören tittade 2 minuter på min trasiga tvättmaskin och sen gick och bytte en huvudsäkring.
Politiker kunde ju vara ett önskemål... 😎😏G-83 skrev:Kan någon av alla er som kallar hantverkare för skojare/efterblivna mm istället förklara hur man ska bedriva företag om man inte tar betalt. Det här verkar vara en rörfirma som TS inte har någon relation till som kommer och tittar utan något löfte om mer jobb. Varför skulle man göra det gratis och hur många gånger i månaden anser ni att man bör göra gratisjobb?
Jag känner mig ganska säker på att vi inte fått hela historien då TS slutade svara när dom första svaren inte var ryggdunkningar.
Vilka andra yrkesgrupper tycker ni ska göra saker gratis?
Ja det är ingen slump att dom som säljer byggmaterial eller annat som hantverkare behöver, ofta har en "egen ingång" eller avdelning för hantverkare där det bjuds på frukost och fika...😋R K R Andersson skrev:
Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Ja vad trodde du? Folk kommer gratis ?Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Din story saknar något ……pajas
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Som icke-hantverkare, son ibland klagat på vissa hantverkare här på forumet och fått skir för det så vill ha nog påstå att du är helt ute och cyklar. Hantverkare är generellt seriösa, men det finns svin också är snarare min bild.S Seaknight skrev:
Troligen så var det en kondens i detta fall. Det borde rimligen en erfaren kylkille frågat om redan på telefon och kanske gjorde han det också. Sanningen får vi nog aldrig veta eftersom trådskaparen valde att lämna forumet. Det får mig bara mer att misstänka att det var han själv som klantade sig, men som sagt det får vi aldrig veta.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 273 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 273 inlägg
Kom vi fram till vad det var för "fel" som kunde klargöras på ca tio (10) arbetade minuter?Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Kondensslangen som var dåligt kopplad som behövs vid körning på kylläge?
Jag har svårt att se annat "fel"...
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 568 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 568 inlägg
hehe, tror att TS bara lagt upp det här för att få massa ilskna kommentarer, fake news helt klart
Man kan undra vad dessa trådskapare finner för nöje i att skriva massa skit bara för att uppröra folks känslor på forumet?
Man kan undra vad dessa trådskapare finner för nöje i att skriva massa skit bara för att uppröra folks känslor på forumet?
Hade samma problem med luftvärmepumpen och felet var en sprucken slang och reparatören sa att den var felmonterad. Det gick ändå köra värme utan läckage. Gick turligt nog på garantin.Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Jo ser du, det kan man. Hantverkaren förväntas hantera det här professionellt. Det är en yrkesman som ska ge kunden (lekmannen) vägledning i affären och stå för erfarenheten. Man ska inte som kund behöva leka 20 frågor på temat "Vad brukar gå åt helvete när man anlitar en hantverkare."H Håkan V skrev:
Då gäller det inte enbart att veta vilken kran man ska öppna på värmepannan, utan även att avråda från direkt dåliga idéer och att förklara debiteringsmodellen. Det är dessutom väldigt tydligt i Konsumenttjänstlagen: "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Har hantverkaren inte informerat innan om priset och det kommer en rövarfaktura så ska kunden alltså betala vad det BORDE kostat.
NB. Knapparna för textformatering fungerar tyvärr inte, därav versaler.
Jo ser du... 😃Nyfniken skrev:Jo ser du, det kan man. Hantverkaren förväntas hantera det här professionellt. Det är en yrkesman som ska ge kunden (lekmannen) vägledning i affären och stå för erfarenheten. Man ska inte som kund behöva leka 20 frågor på temat "Vad brukar gå åt helvete när man anlitar en hantverkare."
Då gäller det inte enbart att veta vilken kran man ska öppna på värmepannan, utan även att avråda från direkt dåliga idéer och att förklara debiteringsmodellen. Det är dessutom väldigt tydligt i Konsumenttjänstlagen: "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Har hantverkaren inte informerat innan om priset och det kommer en rövarfaktura så ska kunden alltså betala vad det BORDE kostat.
NB. Knapparna för textformatering fungerar tyvärr inte, därav versaler.
Du tar upp extremfall där någon verkligen försöker skinna en kund, exemplet i tråden handlar absolut inte om något sånt. Det är helt enkelt en vanlig faktura som TS inte är nöjd med.
Så jo, om man är mer fokuserad på att spara någon hundralapp, än att få sitt problem fixat så får man nog som kund faktiskt göra sig besväret att ta reda på ungefärlig förväntad kostnad när man gör beställningen av ett mindre jobb.
Sedan kan jag hålla med om att det är professionellt att som yrkesman ta upp prisfrågan med kunden, men så länge man följer en branschmässigt etablerad prissättning är det knappast någon risk att råka ut för "36 §" som du hänvisar till.
Annars skulle man med din logik, som cykelhandlare, vara tvungen att för mig som kund berätta att samma cykel går att köpa billigare någon annan stans.
Eller som hantverkare eller elektriker ha koll på konkurrenternas priser och upplysa kunderna om dom.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Sedan behöver den 1km restid inte vara just 1km.
Du säger att de har kontoret 1km bort. Men är det verkligen deras huvudkontor?
Vilken adress har de på folkbokföringen, dvs när man söker på firmans organisationsnummer?
Enligt praxis så har man rätt att ta ut vad det hade kostat för en skenbar resa från verksamhetslokalen.
Det betyder att, säg följande:
Du och din granne beställer ett jobb samtidigt från samma hantverkare.
Då kan hantverkaren ta ut vad det kostar att köra tillbaka till kontoret, och sedan köra ut på nytt, fastän bilen fysiskt inte rör sig.
Detta för att det inte ska kosta mer bara för att man kört till säg kund A, sedan åker förbi kontoret (utan att stanna där) och hamna hos kund B.
Därför räknar man med att alla resor är till/från verksamhetslokalen, oavsett faktiska omständigheter.
Det kan innebära vinster i vissa fall, och förluster i andra fall, t.ex. om kunden bor närmare huvudkontoret men man måste åka till ett annat kontor för stunden.
En annan sak att tänka på är att minimidebitering kan gälla per post.
T.ex. per påbörjad timme restid, per resa, per påbörjad timme arbetstid, per påbörjad 10km per resa osv.
Ovanstående är redan 3 timmar + 20km. (1h för resan dit, 1h för arbetet, 1h för resan tbx, plus 2 st 10km resor).
Så därför viktigt att komma överens ordentligt.
Du säger att de har kontoret 1km bort. Men är det verkligen deras huvudkontor?
Vilken adress har de på folkbokföringen, dvs när man söker på firmans organisationsnummer?
Enligt praxis så har man rätt att ta ut vad det hade kostat för en skenbar resa från verksamhetslokalen.
Det betyder att, säg följande:
Du och din granne beställer ett jobb samtidigt från samma hantverkare.
Då kan hantverkaren ta ut vad det kostar att köra tillbaka till kontoret, och sedan köra ut på nytt, fastän bilen fysiskt inte rör sig.
Detta för att det inte ska kosta mer bara för att man kört till säg kund A, sedan åker förbi kontoret (utan att stanna där) och hamna hos kund B.
Därför räknar man med att alla resor är till/från verksamhetslokalen, oavsett faktiska omständigheter.
Det kan innebära vinster i vissa fall, och förluster i andra fall, t.ex. om kunden bor närmare huvudkontoret men man måste åka till ett annat kontor för stunden.
En annan sak att tänka på är att minimidebitering kan gälla per post.
T.ex. per påbörjad timme restid, per resa, per påbörjad timme arbetstid, per påbörjad 10km per resa osv.
Ovanstående är redan 3 timmar + 20km. (1h för resan dit, 1h för arbetet, 1h för resan tbx, plus 2 st 10km resor).
Så därför viktigt att komma överens ordentligt.