H
F Freddedan skrev:
En gratis offert lämnar man ju för att få chans på ett lite större jobb. Finns ju ingen ekonomi att åka och lämna gratis offerter för att eventuellt få chansen att beställa en reservdel till noll kronors marginal och få betalt 1-2 timmar för att byta ut den trasiga delen.

/Hälsar husägaren som fick betala 800kr för att reparatören tittade 2 minuter på min trasiga tvättmaskin och sen gick och bytte en huvudsäkring.
Blir du väldigt lessen, om jag tycker mer synd om reparatören än om dig? 😏😅
 
H
H Herrn123 skrev:
Idag kostar allt multum, vad sägs om en offert för 2 dagars arbetstid 60.000 plus moms! 1 hantverkare i 2 dagar / plattsättning….. Hantverkare är vår nya adel.
Det var väl ett jobb som inte lockade? 😏
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
S Seaknight skrev:
Inte så farligt :)
Tjänar mer att vara på jobbet och betala hantverkaren för skitjobbet...
Men har upptäckt att de är rätt kass på många saker.
Alltså lägga rör, dra el och kakla kan jag själv, men de behöver vara 3-4 st. HELT efterblivet :)
Hej, jag är expert på ALLT! 😏 😃
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
B Berra39 skrev:
Du kommer få svar från en mängd kränkta personer som tror de är hantverkare men i själva verket skojare inom branschen.
Vilka kommer inte att vara svårt att se hahaha
Och vad jobbar du med då, eller ska jag fråga hur du fördriver dagarna kanske? 😏
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
G-83 G-83 skrev:
Kan någon av alla er som kallar hantverkare för skojare/efterblivna mm istället förklara hur man ska bedriva företag om man inte tar betalt. Det här verkar vara en rörfirma som TS inte har någon relation till som kommer och tittar utan något löfte om mer jobb. Varför skulle man göra det gratis och hur många gånger i månaden anser ni att man bör göra gratisjobb?
Jag känner mig ganska säker på att vi inte fått hela historien då TS slutade svara när dom första svaren inte var ryggdunkningar.
Vilka andra yrkesgrupper tycker ni ska göra saker gratis?
Politiker kunde ju vara ett önskemål... 😎😏
 
H
R K R Andersson skrev:
Då kommer de på att det fattas grejer till jobbet. "Måste åka och hämta" det blev visst lite kaffe också...
Vips så har timmen gått, oj vad den gick fort...:)
Ja det är ingen slump att dom som säljer byggmaterial eller annat som hantverkare behöver, ofta har en "egen ingång" eller avdelning för hantverkare där det bjuds på frukost och fika...😋
 
H
V Vector skrev:
Ja å nå mer svar lär vi inte få från ts då denne har gått in de anonymas värld.
Vad ska vi med TS till, det här går ju bra ändå... 😃 😅
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Ja vad trodde du? Folk kommer gratis ?
Din story saknar något ……pajas
 
Fairlane
S Seaknight skrev:
Hantverkare generellt är svin, men det finns seriösa också.
Som icke-hantverkare, son ibland klagat på vissa hantverkare här på forumet och fått skir för det så vill ha nog påstå att du är helt ute och cyklar. Hantverkare är generellt seriösa, men det finns svin också är snarare min bild.

Troligen så var det en kondens i detta fall. Det borde rimligen en erfaren kylkille frågat om redan på telefon och kanske gjorde han det också. Sanningen får vi nog aldrig veta eftersom trådskaparen valde att lämna forumet. Det får mig bara mer att misstänka att det var han själv som klantade sig, men som sagt det får vi aldrig veta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Kom vi fram till vad det var för "fel" som kunde klargöras på ca tio (10) arbetade minuter?

Kondensslangen som var dåligt kopplad som behövs vid körning på kylläge?

Jag har svårt att se annat "fel"...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
hehe, tror att TS bara lagt upp det här för att få massa ilskna kommentarer, fake news helt klart :)
Man kan undra vad dessa trådskapare finner för nöje i att skriva massa skit bara för att uppröra folks känslor på forumet?
 
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Hade samma problem med luftvärmepumpen och felet var en sprucken slang och reparatören sa att den var felmonterad. Det gick ändå köra värme utan läckage. Gick turligt nog på garantin.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Ansvaret för den diskussionen kan kunden inte heller lägga på .hantverkaren. 😀
Jo ser du, det kan man. Hantverkaren förväntas hantera det här professionellt. Det är en yrkesman som ska ge kunden (lekmannen) vägledning i affären och stå för erfarenheten. Man ska inte som kund behöva leka 20 frågor på temat "Vad brukar gå åt helvete när man anlitar en hantverkare."

Då gäller det inte enbart att veta vilken kran man ska öppna på värmepannan, utan även att avråda från direkt dåliga idéer och att förklara debiteringsmodellen. Det är dessutom väldigt tydligt i Konsumenttjänstlagen: "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Har hantverkaren inte informerat innan om priset och det kommer en rövarfaktura så ska kunden alltså betala vad det BORDE kostat.

NB. Knapparna för textformatering fungerar tyvärr inte, därav versaler.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo ser du, det kan man. Hantverkaren förväntas hantera det här professionellt. Det är en yrkesman som ska ge kunden (lekmannen) vägledning i affären och stå för erfarenheten. Man ska inte som kund behöva leka 20 frågor på temat "Vad brukar gå åt helvete när man anlitar en hantverkare."

Då gäller det inte enbart att veta vilken kran man ska öppna på värmepannan, utan även att avråda från direkt dåliga idéer och att förklara debiteringsmodellen. Det är dessutom väldigt tydligt i Konsumenttjänstlagen: "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Har hantverkaren inte informerat innan om priset och det kommer en rövarfaktura så ska kunden alltså betala vad det BORDE kostat.

NB. Knapparna för textformatering fungerar tyvärr inte, därav versaler.
Jo ser du... 😃

Du tar upp extremfall där någon verkligen försöker skinna en kund, exemplet i tråden handlar absolut inte om något sånt. Det är helt enkelt en vanlig faktura som TS inte är nöjd med.

Så jo, om man är mer fokuserad på att spara någon hundralapp, än att få sitt problem fixat så får man nog som kund faktiskt göra sig besväret att ta reda på ungefärlig förväntad kostnad när man gör beställningen av ett mindre jobb.

Sedan kan jag hålla med om att det är professionellt att som yrkesman ta upp prisfrågan med kunden, men så länge man följer en branschmässigt etablerad prissättning är det knappast någon risk att råka ut för "36 §" som du hänvisar till.

Annars skulle man med din logik, som cykelhandlare, vara tvungen att för mig som kund berätta att samma cykel går att köpa billigare någon annan stans.
Eller som hantverkare eller elektriker ha koll på konkurrenternas priser och upplysa kunderna om dom.
 
Sedan behöver den 1km restid inte vara just 1km.

Du säger att de har kontoret 1km bort. Men är det verkligen deras huvudkontor?
Vilken adress har de på folkbokföringen, dvs när man söker på firmans organisationsnummer?

Enligt praxis så har man rätt att ta ut vad det hade kostat för en skenbar resa från verksamhetslokalen.
Det betyder att, säg följande:

Du och din granne beställer ett jobb samtidigt från samma hantverkare.
Då kan hantverkaren ta ut vad det kostar att köra tillbaka till kontoret, och sedan köra ut på nytt, fastän bilen fysiskt inte rör sig.

Detta för att det inte ska kosta mer bara för att man kört till säg kund A, sedan åker förbi kontoret (utan att stanna där) och hamna hos kund B.
Därför räknar man med att alla resor är till/från verksamhetslokalen, oavsett faktiska omständigheter.

Det kan innebära vinster i vissa fall, och förluster i andra fall, t.ex. om kunden bor närmare huvudkontoret men man måste åka till ett annat kontor för stunden.


En annan sak att tänka på är att minimidebitering kan gälla per post.
T.ex. per påbörjad timme restid, per resa, per påbörjad timme arbetstid, per påbörjad 10km per resa osv.
Ovanstående är redan 3 timmar + 20km. (1h för resan dit, 1h för arbetet, 1h för resan tbx, plus 2 st 10km resor).


Så därför viktigt att komma överens ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.