H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De flesta hantverkare tar ju inte betalt för att åka ut, titta och skicka offert.
Men det går ju inte heller att få ihop till en lön, lokalhyra och bilkostnader bara genom att åka ut till ett antal "kunder" som sedan inte beställer ett jobb som ska utföras.

Handlar det om en offert på ett större jobb så kan jag förstå hur du tänker. Men här handlar det ju om en felsökning och eventuellt en mindre reparation, då blir det inte mycket fakturering att sprida besökskostnaderna på om man ska bjuda på besöket. Så tänker jag i alla fall...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Men det går ju inte heller att få ihop till en lön, lokalhyra och bilkostnader bara genom att åka ut till ett antal "kunder" som sedan inte beställer ett jobb som ska utföras.

Handlar det om en offert på ett större jobb så kan jag förstå hur du tänker. Men här handlar det ju om en felsökning och eventuellt en mindre reparation, då blir det inte mycket fakturering att sprida besökskostnaderna på om man ska bjuda på besöket. Så tänker jag i alla fall...
Instämmer. Jag tycker att bedömning och diskussion kring åtgärd oavsett om eller vem som ev åtgärdar, bör ses som en tjänst, som kan faktureras. Men detta måste avtalas i förväg.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
nog mer summan man kan gnälla över. 760:- för en tur och retur resa på 2 km och 5 min jobb. Tar man alltid betalt för påbörjad timme? Och 80kr för bara en faktura?
Nä, halvera den totala summan helt klart.
Då får du ingen som kommer ut = lös problemet själv!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju så om alla kunder ska ha offert på alla jobb så måste dom som räknar på jobb bli fler å något måste ju betala deras lön när dom utför offertförfrågningar. Har sett en ökning om offertar på jobbet på div småjobb å då måste vi tacka nej då dom som räknar på jobb måste koncentrera sig på större jobb som ger någon avkastning eller säga som det är att vi inte räknar på jobb som tex varför toaletten fyller på vatten för långsamt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Den väsentliga frågan här borde ju ändå vara vad slutsatsen blev. Om hantverkaren verkligen inte gjorde någonting alls, så håller jag med om att då bör det inte heller debiteras. Men om vi antar att han gav någon form av diagnos och föreslog en väg frammåt. Så får man nog räkna med att det också kostar.
Min väsentliga åsikt är, att TS beställt ett jobb som han/hon inte kan eller vill utföra själv. Tydligen dessutom utan att i förväg fråga vilken kostnad det skulle kunna handla om.

Den här utryckningen minskade sannolikt resten av arbetsdagens möjliga arbetstid med en timme och värmepumpstekniker är hårt belastade och efterfrågade idag, så det är klart att man vill ha betalt för det man gör.
Sedan skulle det ju så klart vara intressant att få veta om något åtgärdades, löste det i så fall problemet? Och om inte, lämnades något förslag till åtgärd/lösning?

Eftersom uppdraget fakturerats, så får man väl anta att det är slutfört på något vis...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Här ligger en gravad hund begraven, som Refaat skulle ha sagt.
Vi får, som så ofta, inte hela historien berättad för oss.

Jag ser några olika scenarior framför mig

1. Servicefirman fixade ett enkelt fel på 5 minuter - Betala fakturan

2. Servicefirman begriper inte vad de håller på med, och åkte därifrån - Betala inte fakturan

3. Servicefirman hittade felet och lämnade offert/förslag på reparation vilken avböjdes - Betala fakturan


Att betala minst 1 timme för felsökning är normalt. Många har det som startavgift. En del tar bara betalt för hela timmar och en del startar med 1 hel timme och därefter varje påbörjad halvtimme.

Framför allt, vad sa de när de lämnade? Kvarstår felet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det är säkert rätt men trådskaparen säger att ingenting har gjorts. Men antar man att hon/han ljuger så är det ju inte något konstigt.

Men faktumet att man åker ut till en kund utan att ta betalt är inget konstigt. Det gör man hela tiden.
Nej, det är inget konstigt. Man kan välja att lägga det på marknadsföringskontot om man vill göra det. Om firman är samma som ursprungligen har levererat pumpen kan dom också känna att det är deras ansvar att se till att den fungerar.

MEN, det som är konstigt är, att TS har synpunkter på vad det ska kosta utan att ha tagit reda på det innan beställningen av besöket.
 
V
S.Areng S.Areng skrev:
Eh va!?
hon fattar inte !
 
  • Gilla
S.Areng
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Mycket bensinpengar för 1km.

Man kanske ska byta branch 😁
Ja gör det!!
Återkom gärna med hur det gått! Och hur problemfritt och härligt livet är 🙌
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej,

Kanske en dum fråga men hur kan en rimlig offert lämnas utan felsökning? Utan att veta något om TS situation så måste väl en viss nivå av felsökning ingå i undersökningen om vad ett eventuellt arbete skulle bestå av? Hur skulle annars en offert kunna komma ens i närheten av sanningen om den som ska utföra tjänsten inte vet vad som ska göras..

Det finns väl dessutom gott om företag som pitchar idéer till potentiella kunder där det slutligen inte blir någon affär utan att det för den skull faktureras något..
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ansvaret för den diskussionen kan inte hantverkaren lägga på kunden
Ansvaret för den diskussionen kan kunden inte heller lägga på .hantverkaren. 😀
Dom får helt enkelt dela på det ansvaret, om inte den ene tar upp frågan så borde kanske den andre göra det? Det gynnar bägge parter att det blir gjort.
 
F FörstaRadhuset skrev:
Hej,

Kanske en dum fråga men hur kan en rimlig offert lämnas utan felsökning? Utan att veta något om TS situation så måste väl en viss nivå av felsökning ingå i undersökningen om vad ett eventuellt arbete skulle bestå av? Hur skulle annars en offert kunna komma ens i närheten av sanningen om den som ska utföra tjänsten inte vet vad som ska göras..

Det finns väl dessutom gott om företag som pitchar idéer till potentiella kunder där det slutligen inte blir någon affär utan att det för den skull faktureras något..
Ts verkar lämnat Byggahus så vi får nog inga svar på vad som beställts.
Från första inlägget låter det som man vill ha hjälp avhjälpa någon form av läckage, inte att man hinner ha en offert.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad har det med trådens ämne att göra? Hade förväntat mig en sån fråga i PM i så fall. Men jag svarar inte på PM, har dåliga erfarenheter.
Eftersom du hävdar att du gör hembesök hela tiden utan att fakturera det, och använder det som ett argument för att även TS borde slippa betala fakturan. Så är det klart att man blir lite nyfiken på vilken bransch du är verksam i. 😃

När du dessutom i en och samma mening förväntar dig att få frågan i PM, samtidigt som du berättar att du inte svarar på PM... Så skulle jag säga att du brister något i trovärdighet. 🙃
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Alla AC producerar vatten men det ska via dräneringsslang hamna på utsidan av huset. Stopp i dränering?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
S Styrman_jansson skrev:
Har vi inte lite för lite information om vad som egentligen beställts/avtalats?

Om TS ber hantverkaren om att fixa ett problem, hantverkaren tackar ja och kommer sedan ut och inte gör det ( d.v.s. ingen åtgärd) av någon anledning (ej kompenten/har inte verktyg för det e.d.) så har inte TS fått det den beställt = ingen betalning ska ske.

Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
Om du får beskrivet för dig vad som behöver åtgärdas, och sedan har möjligheten att låta någon annan (billigare?) verkstad göra jobbet, eller göra det själv, så ja absolut.

Om verkstaden som lokaliserat felet även åtgärdar det, när dom beställt hem dom delar som behövs, så förutsätter jag att kostnaden ingår, eller bakas in i den totala räkningen för jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.