MultiMan
Inte ens den första LCD-laptop från Compaq, eller vad det var på 1980-talet, med enfärgad skärm hade 6 eller 7" skärm vad jag minns iaf, men blir gärna rättad. Däremot de allra första med CRT som var den första "bärbara" jag använde (kan den hetat Osborne-1?) hade en riktigt liten skärm.

Jag har en 640*480 HP LCD-skärm stående fortfarande som terminalskärm vid olika tester mm och den är väldigt mycket större än en mobil ändå.

Upplösningen på dyra TV är bra mycket högre än även motsvarande dyra mobiler, men jämför du dyrmobil med budget-TV kanske du får ditt förväntade resultat.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Inte ens den första LCD-laptop från Compaq, eller vad det var på 1980-talet, med enfärgad skärm hade 6 eller 7" skärm vad jag minns iaf, men blir gärna rättad. Däremot de allra första med CRT som var den första "bärbara" jag använde (kan den hetat Osborne-1?) hade en riktigt liten skärm.

Jag har en 640*480 HP LCD-skärm stående fortfarande som terminalskärm vid olika tester mm och den är väldigt mycket större än en mobil ändå.

Upplösningen på dyra TV är bra mycket högre än även motsvarande dyra mobiler, men jämför du dyrmobil med budget-TV kanske du får ditt förväntade resultat.
Jo, jag raljerade såklart lite. Men de flesta "standardmobiler" har väl minst lika hög upplösning som en "full-HD TV" som är standard i de flesta hem idag?
 
Standard är att menyraden döljs. Syftet med detta är att spara plats på höjden och att förenkla för nya användare genom att visa upp färre alternativ.

Men om man klickar på formateringsalternativ-knappen (den understrykta A-knappen längst till vänster) så dyker menyraden upp och sedan kommer den ihåg med hjälp av en kaka hur du sist hade det. Kakan sparas bara i den enheten så om du börjar skriva i desktop och sedan fortsätter i mobilen så är det möjligt att du får klicka på A-symbolen en gång till.
 
useless useless skrev:
Jo, jag raljerade såklart lite. Men de flesta "standardmobiler" har väl minst lika hög upplösning som en "full-HD TV" som är standard i de flesta hem idag?
Nja, bättre än HD, bara vissa mobiler är bättre än fullHD.
Det är ju inte samma bred/höjd förhållande. Jag tycker upplösningen och skärpan är viktigare än skärmstorleken.
Jag tog två godtyckliga moderna telefonet för ca 2000 kr med något de kallar HD+
Kolla på film och bilder i otrolig detalj på den stora 6,5-tums LCD-skärmen med en HD+-upplösning på 1600 x 720 pixlar. Bildförhållandet 20:9 ger extra vertikalt utrymme, vilket gör att mer innehåll kan visas utan att du behöver scrolla så mycket. 120Hz uppdateringsfrekvens ger dig en flytande användarupplevelse, smidig scrollning och en bättre spelupplevelse.
En otrolig utveckling sen 80-talet.
Enhanced graphics EGA 640x350
VGA 720x480 (kom 1987)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Standard är att menyraden döljs. Syftet med detta är att spara plats på höjden och att förenkla för nya användare genom att visa upp färre alternativ.

Men om man klickar på formateringsalternativ-knappen (den understrykta A-knappen längst till vänster) så dyker menyraden upp och sedan kommer den ihåg med hjälp av en kaka hur du sist hade det. Kakan sparas bara i den enheten så om du börjar skriva i desktop och sedan fortsätter i mobilen så är det möjligt att du får klicka på A-symbolen en gång till.
Sen är menyn dessutom "Responsive" och anpassar sig till olika bildskärmar med olika upplösningar. Så citat-knappen byts ut mot en Paragraf-knapp med undermeny om skärmen är smal.
Tex på Android
Skärmdump av redigeringsfönster med markerad ikon, text om HD+-upplösning, 6,5-tumsskärm och bildförhållande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av digital text, diskussion om modern telefon med HD+ skärmupplösning och aspektratio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vrider man mobilen 90° så får hela menyn plats på skärmen.

Skärmdump av onlineforumtråd där användare diskuterar telefonupplösning och användarupplevelse, med markerad text.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
🙃😌😄
Hmm, nu funkade det ...

Men se ... inte nu längre.

Om jag använder knappen nere under meddelandefälet för att lägga in Smileys så kan jag ibland bara få in en, ibalnd (som nu) ingen.
Men i just detta meddelande kunde jag få in flera, berodde ev på att jag började meddelandet med mojjisar.

Med win+punkt funkar det som det ska.

Win10 + Chrome
blackarrow blackarrow skrev:
Upplever det störande att ”snabbfältet” med ofta använda emojis sällan fungerar. 🥸 Men fungerar första gången man provar i ett inlägg.
…nu fungerar det inte.
blackarrow blackarrow skrev:
😀 😚 😇 från ”senast använda”
Qwerty ((lite text)
(Sen infogas det inga mer emojis från ”senast använda”, den jag tryckt på är blå markerad).

[bild]
Funktionen du beskrev stör mig inte, men beteendet ovan är störande nu när det finns för många emojis att välja på. 😉
@Mikael_L, @blackarrow, @Alfredo Från och med nu funkar "Nyligen använda". 🏓
Skärmdump av emoji-panel på en dator, med kategorier för uttryckssymboler och mänskliga figurer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
En liten encoding-detalj att titta på vid tillfälle. På övriga ställen som på profilsidan och i rubriken visas det som &.
@JanneJanne123 Den felaktigt dubbla html enkodningen "&" i "reaction summary" har fixats. Nu ser det ut så här:
Skärmdump av kommentarsutbyte på sociala medier med reaktioner och användarnamn.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
😇
Ok, fungerar i WYSIYG mode 👍
Men inte ASCII/BBCode mode. Dock är det ju lätt att skifta mode med [].
 
B breakman skrev:
Är det bara jag som saknar bevaka-knappen i slutet av sidan? Nu blir man tvungen att skrolla upp hela sidan efter att ha läst en intressant tråd som man vill följa. En skitsak egentligen, men ändå något jag stör mig på 🙂
@breakman @AnnaH @Klaugust @Nötegårdsgubben @useless @Demmpa
Nu syns bevaka-knappen där nere igen även för den som inaktiverat infinite scroll.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
@Per Eskilsson Kan du inte fixa så man kan länka youtube med tidskod. Det kan man på många andra forum
@AndersMalmgren @MultiMan @cpalm @Mats-S Nu går det att länka till en youtubefilm som startar en viss tid.
Starttiden brukar stå i slutet av delningslänken och kan se ut så här youtu.be/hhVcSxaPIp4?t=9.
I exemplet nedan startar filmen 9 sekunder in i filmen.

 
  • Gilla
  • Älska
j.f.s och 9 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@AndersMalmgren @MultiMan @cpalm @Mats-S Nu går det att länka till en youtubefilm som startar en viss tid.
Starttiden brukar stå i slutet av delningslänken och kan se ut så här youtu.be/hhVcSxaPIp4?t=9.
I exemplet nedan startas filmen 9 sekunder in i filmen.

[media]
Snyggt!
 
Mikael_L
"Radera utkast" fungerar inte för mig, det blir ändå kvar det gamla, när jag svarar på nytt.

Öht har jag svårt att få grepp över hur jag ska redigera och greja med inlägget.

Förut var det ganska lätt att svara på ett helt inlägg, och medan man svarar redigera ner det i delar med "quote" så man svarade på en del i taget.

Dvs första "quote" innehåll ursprungsförfattare men sen blev det bara "quote-fält" med delar av inlägget.
När jag försöker få till samma idag krånglar det bara.

Det är inte någon jätteviktig grej för mig, bara att jag tycker det blivit en försämring just här.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Radera utkast" fungerar inte för mig, det blir ändå kvar det gamla, när jag svarar på nytt.
Radera utkast tömmer inte fältet, det raderar bara utkastet. Men varje gång man ändrar något så sparar vi ett nytt utkast.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Öht har jag svårt att få grepp över hur jag ska redigera och greja med inlägget.

Förut var det ganska lätt att svara på ett helt inlägg, och medan man svarar redigera ner det i delar med "quote" så man svarade på en del i taget.
Testa långklicka i formuläret i mobilen och välj Markera allt för att tömma fältet helt.

När du väljer Markera allt så kommer användarnamnet i första citatet ej markeras men det kommer ändå att försvinna när du tar bort allt det markerade.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs första "quote" innehåll ursprungsförfattare men sen blev det bara "quote-fält" med delar av inlägget.
När jag försöker få till samma idag krånglar det bara.
Genom att ställa dig i citatet och klicka på enter så kan du bryta upp citatet i flera delar.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte någon jätteviktig grej för mig,
bara att jag tycker det blivit en försämring just här.
Den nya editorn är inte perfekt. Men funkar bra för det mesta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Radera utkast" fungerar inte för mig, det blir ändå kvar det gamla, när jag svarar på nytt.

Öht har jag svårt att få grepp över hur jag ska redigera och greja med inlägget.

Förut var det ganska lätt att svara på ett helt inlägg, och medan man svarar redigera ner det i delar med "quote" så man svarade på en del i taget.

Dvs första "quote" innehåll ursprungsförfattare men sen blev det bara "quote-fält" med delar av inlägget.
När jag försöker få till samma idag krånglar det bara.

Det är inte någon jätteviktig grej för mig, bara att jag tycker det blivit en försämring just här.
Blåmarkera och klicka Delete fungerar för mig
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
engs
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ang emojjis.
Sitter man vid en windows-dator så kan man även få upp smilisar genom att trycka windowsknappen + punkt.
Den laddar upp snabbare än att vänta på att forumet ska trycka fram panelen. Men den ser också annorlunda ut.

Men ni som sitter vid en windowsdator kan ju testa vettja.

Jag vet inte om detta redan varit upp... isåfall ursäktar jag...
(☞゚ヮ゚)☞
Tack för den, kanske inte mest för smilisar, ser man får upp div. udda tecken också. Brukar alltid vara ett huvudbry hur man letar upp de i word/excel. ⋜≈⇒℃
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Genom att ställa dig i citatet och klicka på enter så kan du bryta upp citatet i flera delar.
Tror jag sagt det en gång, men det är värt att säga igen: det här tycker jag var ett grymt bra fall framåt. 👍

Synd att vi verkar vara få som upptäckt det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.