M mojjen skrev:
Håller med ovanstående. Du är inte lurad, utan är irriterad på att Amazon har restat den hos sig och kan inte leverera. Medans andra helt fristående företag som säljer på deras sida är dyrare. Det gäller att förstå att amazon är inte en webbhandlare, utan en samlingsplats för 100 tals. Lite som att gå in på calsohlson i köpcentret, och sen gå vidare till Kjell när Clas inte hade inne sin rea produkt, och begära att Kjell skall sälja till samma pris, då de befinner sig i samma köpcenter.
Jag har inte handlat något från Amazon ännu. Att de är skyltfönster för en massa olika företag är jag med på, men jag tycker det är ett betydande problem att veta vad köpvillkoren är, vem man handlar med och varifrån. Om sakerna skulle komma från en hoper utländska leverantörer kan det ju bli flera olika, höga, fraktavgifter och därtill förtullningskostnader etc.

F FGLIN skrev:
Jag har inte handlat något från Amazon ännu. Att de är skyltfönster för en massa olika företag är jag med på, men jag tycker det är ett betydande problem att veta vad köpvillkoren är, vem man handlar med och varifrån. Om sakerna skulle komma från en hoper utländska leverantörer kan det ju bli flera olika, höga, fraktavgifter och därtill förtullningskostnader etc.
Nej det framgår direkt när du beställer, vem säljaren är, samt pris inkl moms (One stop shop gäller i EU ). inkl frakt. Så några överraskningar får du inte. Däremot kan leveranstiden vara lång för vissa leevrantörer och kort för andra. Jag har tex en order nu med leveransfönster 31/7 till 1/9. Hade jag haft bråttom så hade jag haft en annan leverantör av samma produkt som har leverans samma vecka, men då i mitt fall 500:- dyrare. Men de tider som står när man beställer stämmer ofta mycket bra. Om det är något Amazon kan så är det just Logistik.
Amazon går in om en leverans strular. Jag har haft problem med leverans som skickats kvällstid till firman tex, och efter 2 försök varav den ena på helgen returnerats till säljaren. Det har hänt mer än en gång, och det enda som jag haft problem med, om än riktigt irriterande. Återbetalning har då skett omgående. Detta beror främst på att Amazon Sverige inte har etablerat en tjänst för företag , vilket gör att vissa express sändningar blir lagda som kvällsleverans med airmee, vilka jag har betydligt mindre gott att uttala mig om....

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Började beställa på tyska och engelska Amazon för 10 år sedan när euron/pundet var billiga! Är kund i Sverige sedan de öppnade och är överlag mycket nöjd med urval, priser och reklamationer. En del varor är torftigt eller felaktigt beskrivna men man vågar chansa då det brukar vara superenkelt och noll tjafs vid reklamationer. Man ber att bli uppringd och blir oftast snabbt kontaktad, de är pragmatiska vid returer, om man t ex köpt överv.kameror och garantitiden gått ut och man kan göra sannoliokt att det är ett typfel på produkten så blir det pengarna tillbaka direkt. Problem kan uppstå med en del av deras underleverantörer, särskilt de i Kina som kommer med underliga frågor och föreslår att man skicka tillbaka prod. på egen bekostnad. Då brukar det räcka med att kontakta Amazon via deras formulär så löser det sig oftast. När priset varit felaktigt utsatt ( och man fått tips på klipp via vissa internetforum :cool: ) så kan det hända att leverantören annulerar ordern ....
Primeabonnemanget ger också tillgång till Primevideo med en del godbitar. Plus för blixtsnabba leveranser ( i Sthlmsområdet i a f ).
Vissa produkter har samma priser som i Sverige men är oftast fraktfria. Andra produkter är betydligt billigare, jmf t ex Boschmaskiner av blå typ från tyska Amazon, släpvagnstillbehör, you name it,,, kollas Prisjakt!

Redigerat:
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Jag vet nog hur det fungerar att man ”bara” är en butik, och knappt det, men tycker ändå att man måste ta ansvar för de som säljer i butiken. Vill man inte ha mig som kund är det fint med det. Jag har just avslutat mitt konto och kommer inte handla där mer. 🤗
Hahaha precis för du är ju så speciell och viktig att ha som kund. Du gör säkert skillnad mmm. Just därför som vissa inte gör affärer med privatkunder fast underlaget är enormt. De få speciella som håller ordning och reda och skriker högt som lågt ordnar ju det fint för oss alla andra vanliga så vi får få men riktiga serösa aktörer på marknaden. Därför många av oss kommer att sakna systembolaget dagen då monopolet försvinner. Tjooo tjooo!

M mojjen skrev:
Nej det framgår direkt när du beställer, vem säljaren är, samt pris inkl moms (One stop shop gäller i EU ). inkl frakt. Så några överraskningar får du inte. Däremot kan leveranstiden vara lång för vissa leevrantörer och kort för andra. Jag har tex en order nu med leveransfönster 31/7 till 1/9. Hade jag haft bråttom så hade jag haft en annan leverantör av samma produkt som har leverans samma vecka, men då i mitt fall 500:- dyrare. Men de tider som står när man beställer stämmer ofta mycket bra. Om det är något Amazon kan så är det just Logistik.
Amazon går in om en leverans strular. Jag har haft problem med leverans som skickats kvällstid till firman tex, och efter 2 försök varav den ena på helgen returnerats till säljaren. Det har hänt mer än en gång, och det enda som jag haft problem med, om än riktigt irriterande. Återbetalning har då skett omgående. Detta beror främst på att Amazon Sverige inte har etablerat en tjänst för företag , vilket gör att vissa express sändningar blir lagda som kvällsleverans med airmee, vilka jag har betydligt mindre gott att uttala mig om....
(One stop shop gäller i EU ) stämmer det ?

Har inte orkat läsa igenom alla svar så vet inte om någon annan råkat ut för samma som mig. Men jag åkte på ungefär samma som trådskaparen, fast omvänt! Jag åkte till SRF förra året och har varit där ett par gånger tidigare och många har ju alla möjliga flaggor, främst bandflaggor för att visa vad de gillar och kanske för att enklare hitta tillbaka till husvagnen.

Så förra året tänkte jag att man skulle köpa lite flaggor för att sticka ut och hitta vagnen lite enklare, alternativt beskriva för besökare vad de ska hålla utkik efter.

Efter mycket letande hittade jag vad sökte efter på amazon med deras helt otroliga översättningar.

Smaka på dessa:
Flaggor för flickor rum bar öppen flagga roliga flaggor
Roliga flaggor för rumsvarning Denna fastighet skyddas av en mycket utbildad anka flagga Frat husdekor
Roliga flaggor för rum se upp för gåstolar flagga Frat hus dekor

En vecka efter att jag beställt och betalt fick jag ett mail om att de var slut i lagret och inte kunde levereras och att jag skulle få pengarna tillbaka, trist men ok. Gick ett par dagar och så trillade pengarna in på kontot. En vecka senare fick jag SMS om ett paket på posten, hade beställt rätt mycket just då så inget konstigt, hämtade paketet på utlämningstället och visade sig vara flaggorna som kommit trots att de var slut och att jag fått pengarna tillbaka. Amazon är kaos.

• Gilla
Bänkt Osten
  • Laddar…
Kan ju tillägga att en del inte läste hela texten på Bar Open-flaggan och blev rätt sura så i år fixade jag detta. Gick bara åt två liter men några kom förbi och tackade och var skitglada.

• Uteplats med saftdispenser, plastmuggar, skylt som säger "Bjudhojt!! Bara att hugga in", solglasögon, racingklistermärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M MastiffLtd skrev:
Ber om ursäkt för att gå lite OT, men måste bara fråga angående att reklamera.

Avser du reklamation/retur inom tidsfönstret på 30 dagar eller reklamation i form av garantiärende?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en trasig SSD disk liggandes som jag vid ett antal tillfällen försökt komma på hur man ska reklamera, men har följaktligen misslyckats varje gång.
Enligt tillverkaren lämnar de två års garanti, men man måste gå via inköpsstället om man befinner sig utanför Tyskland. Då den är beställd på amazon.se, säljaren är Amazon och jag befinner mig i Sverige så måste jag ju alltså reklamera via Amazon.
Men Amazon verkar tycka att reklamation = retur = 30 dagar (runt hörnet garanti?) vilket gör att hur jag än försöker navigera mig genom deras reklamationshantering slutar det med ett meddelande liknande "Tidsfönstret för retur är stängt" och att jag svär mer eller mindre högt "-Men det är ju för f*n inte en j*vla retur jag vil göra din (CENSUR)".
Jag har försökt att googla hur man ska gå tillväga men det slutar alltid med att jag hamnar på amazons reklamationshantering och tidigare beskrivna scenario upprepas fast denna gång med en betydligt högre ljudnivå på avslutande svordomar.
Så skulle du eller vem som helst kunna berätta hur man ska gå tillväga när man vill anropa garantin på en vara man köpt på amazon (av amazon) så skulle jag vara mycket tacksam.
Har aldrig vart några som helst problem för mig att reklamera. Gå till chatten och ta det därigenom. Har även reklamerat via ebay.de helt utan problem till extern säljare

Busster Busster skrev:
Har tidigare handlat en hel del saker till huset via amzon.se. Nu är det slut

Jag har just blivit grundlurad av Amazon.se och kommer aldrig ha att göra med dem mer vilket jag rekommenderar alla er andra som ev. gör affärer där också.
Beställde tre varor i maj för 714:51kr/st som var restade. För ca 2 veckor sedan såg jag att de åter fanns i lager. Nu för 1036:29kr/st. Jag hörde av mig till Amazon för att få reda på när min beställning skulle komma och de började undersöka. Idag kommer en e-post att de fått slut i det lager jag beställt ifrån och de annullerar min order.

Vill jag beställa går det bra att göra det igen - nu till det högre priset.

Detta är inget annat än lurendrejeri och oseriös handel. Jag har begärt att få mitt konto avslutat och alla mina uppgifter raderade.
Mitt råd: Handla aldrig något på Amazon.se. Förr eller senare blir ni lurade!

Vad har ni andra för erfarenheter? Finns det bättre ställen att hitta saker på? Får man bete sig hur som helst idag?

🤬[bild] Stor skillnad! Samm
Hej,

Ett råd: Ta antabussen hem till småland!
Busster Busster skrev:
a vara! [bild]Ta

L largab skrev:
Mina amazon erfarenheter.
Betalar för Prime, skaplig mediaströmning tillsammans med ofta fri frakt. Jag vet att gratis är samma sak som kostnaden är dold…
Överlag extremt snabba leveranser, för det mesta hemkört till dörr! Väldigt lätt att reklamera. Man hittar det mesta som är svårt att finna.
Det är väl bara att köpa foderburkarna någonannanstanns till bättre pris??
Behövde en hålsåg med en diameter som knappt kunde hittas i Sverige och i så fall upp till tusen kronor och mer, som används antagligen bara EN gång. Amazon.levererade exakt diameter för 200 pix inkl. frakt på 2-3 dagar från Spanien!, helt överlägset de svenska leverantörerna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Köpte en produkt på amazon för ett år sedan. Började gå sönder, kom på det när jag läste denna tråd. Öppnade amazon appen, startade chatten och berättade om problemet.

Nu några minuter senare har jag en retursedel i maskinen. Tack för påminnelsen dock.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag gillar amazons leveranstider. Om man beställer från rätt ställe så är det leverans samma dag. Ibland samma dag. Där finns det lite att lära sig för våra svenska leverantörer. Å andra sidan är amerikanarna bra på service, framförallt alla de budföretagen. Toppnotering var när jag la ordern kanske vid. lunch svensk tid. På måndagen hade jag produkten i handen. Posten släng er i väggen.

Igår kväll 2045 beställning lagd. Idag 1724 Airmee utanför. Slå det svenska företag!

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Igår kväll 2045 beställning lagd. Idag 1724 Airmee utanför. Slå det svenska företag!
Du har blivit lurad! Alldeles för snabbt, Postnord i graven por favor!

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
det är väll postnord som har kontraktet? hur lykades amazon få dom att leverera så fort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.