3 398 001 läst · 18 274 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Augusti och det närmar sig slutet på denna semester. Dax att åter igen börja ha koll på tiden. Pillat ihop skrivbords dykaren med hjälp av pincett och tandpetare bland annat. 116g Titan blev slutvikten. Jämfört med sin kompis i 316L som väger 174g.
I går kväll städade jag förrådet på udda bitar furu. Till sådana här småsaker går det utmärkt med vridet, vankantat, sprucket, snett och krokigt. Bara att kapa det dåliga. Vikigast är att det är kärnved så det håller länge ute i skogen. Det ska bli 7km vandringsled så småningom.
Logga in
Skapa konto
Du är sinnebilden för en person med fullständig kontroll på oreda, spån och damm. Nu vill vi se bilder från när du hyvlade tio ekplankor utan spånsug. Får vi det eller behöver du gå i terapi efter all spån på golvet?V vectrex skrev:Påbörjat ett ”utekök”.
Eftersom majoriteten av min maskinpark står oåtkomligt så har eken sågats fram ur 80mm grova ekplank mha. sänksåg. Ett rätt drygt arbete då den bara tar ca 50mm djupt.
Sen har allt hyvlats på min A3-41:a, dock utan spånsug vilket gör det hela väldigt omständigt.
Återstår ribbor till hyllplanet (väntar på rostfria 18ga dyckert) samt inkoppling av vatten och avlopp. En blandare skall också dit!
[bild][bild][bild]
Rosthålet som var lite större än en femkrona visade sig vara ännu större.
Rost är som ett isberg,det är bara det lilla som syns
Rost är som ett isberg,det är bara det lilla som syns
Kört loss med cirkelsåg och feinat runt radiator, eldosor och annat. Hyfsat pillerjobb.
Råkade ut för ”hantverkaren som inte kan säga nej på frågan om han verkligen kan ta på sig jobbet och starta 1:a maj”. Har signat kontrakt med annan firma och hoppas de kan börja om ca 2-3v. Rivit ner till reglar och plockat ut halva mattan. Känns som att gå på flugpapper så tar resten så sent som möjligt.
(Är tvättstuga jag lejt ut att fixa klinker och ytskikt.
Råkade ut för ”hantverkaren som inte kan säga nej på frågan om han verkligen kan ta på sig jobbet och starta 1:a maj”. Har signat kontrakt med annan firma och hoppas de kan börja om ca 2-3v. Rivit ner till reglar och plockat ut halva mattan. Känns som att gå på flugpapper så tar resten så sent som möjligt.
(Är tvättstuga jag lejt ut att fixa klinker och ytskikt.
Färdigställde igår ett skruvstycke hag arbetat med under en tid. Inget att ha om man måste spänna satan, men kommer duga gott till mina ändamål.
Utöver den praktiska nyttan också en givande övning i mätteknik 📐
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Utöver den praktiska nyttan också en givande övning i mätteknik 📐
Vacker design! Tillverkats i egna CNC maskiner?
Förvisad till stan då dottern skall hämtas från scoutläger imorgon. Då blir det läderslöjd! Försöker fortfarande att få till sadelsömmen så det är bra träning att göra diverse fodral. 4+4 mm är lite för tjockt för att det ska bli bra, som synes på skyddet för sylen. Blev nöjd med fördraget till gaffelmejslarna iaf.
Innan jag läste texten tänkte jag ”vilket gräsligt staket”.PNO skrev:
Kan man konventionell bearbetning så är CNC en lekstuga att hantera. Steget till 5-axligt och CAM känns mer som AI. Det är inte alltid meningen att man ska förstå verktygsbanorna.Åtgärden skrev:
Skruvstycke är ett bra övningsobjekt. Mitt används ofta.