4 339 läst · 61 svar
4k läst
61 svar
Åkklippare som inte startar
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Testa med startkablar från bilen. Om den inte orkar runt då så är det inte elfel.
Är det en OHV motor eller sidventilare? En OHV har en kromad kåpa framtill som det står OHV på.
Har du en OHV så kan en enkel ventil justering görs susen. För stort ventilspel kan göra att dekompressionen inte funkar.
Dubbelkolla även oljenivån. För mycket olja (eller olja+ bensin) kan orsaka för stort tryck i vevhuset.
Mvh
Har du en OHV så kan en enkel ventil justering görs susen. För stort ventilspel kan göra att dekompressionen inte funkar.
Dubbelkolla även oljenivån. För mycket olja (eller olja+ bensin) kan orsaka för stort tryck i vevhuset.
Mvh
B busgraab skrev:Är det en OHV motor eller sidventilare? En OHV har en kromad kåpa framtill som det står OHV på.
Har du en OHV så kan en enkel ventil justering görs susen. För stort ventilspel kan göra att dekompressionen inte funkar.
Dubbelkolla även oljenivån. För mycket olja (eller olja+ bensin) kan orsaka för stort tryck i vevhuset.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ställer jag motorn för att justera ventilspelet och vilket värde ska det vara?
Och Du kollar väl om det finns gnista innan du river isär?
Justering av ventilspel hör mer till underhåll för långt längre v på motorn.
Om det finns gnista, fortskrider du med lite startspray i insuget.
Obs kör inte motorn på startspray, bara kolla om den tänder till
I så fall är det bränslefel. Troligtvis förgasarfel.
Om du plockar isär denna för rengöring, så var försiktig med flottörventilen och dess säte. Sätet
brukar vara av silicone. Ligger löst.
Så det försvinner all världens väg, om du blåser med tryckluft.
Ett annat känt ställe är just där bemsinslangen ansluter till förgasaren. Själva nippel brukar samla skräp.
Justering av ventilspel hör mer till underhåll för långt längre v på motorn.
Om det finns gnista, fortskrider du med lite startspray i insuget.
Obs kör inte motorn på startspray, bara kolla om den tänder till
I så fall är det bränslefel. Troligtvis förgasarfel.
Om du plockar isär denna för rengöring, så var försiktig med flottörventilen och dess säte. Sätet
brukar vara av silicone. Ligger löst.
Så det försvinner all världens väg, om du blåser med tryckluft.
Ett annat känt ställe är just där bemsinslangen ansluter till förgasaren. Själva nippel brukar samla skräp.
Men, alltså problemet är ju att startmotorn inte orkar dra runt pga kompressionenH Hybro skrev:Och Du kollar väl om det finns gnista innan du river isär?
Justering av ventilspel hör mer till underhåll för långt längre v på motorn.
Om det finns gnista, fortskrider du med lite startspray i insuget.
Obs kör inte motorn på startspray, bara kolla om den tänder till
I så fall är det bränslefel. Troligtvis förgasarfel.
Om du plockar isär denna för rengöring, så var försiktig med flottörventilen och dess säte. Sätet
brukar vara av silicone. Ligger löst.
Så det försvinner all världens väg, om du blåser med tryckluft.
Ett annat känt ställe är just där bemsinslangen ansluter till förgasaren. Själva nippel brukar samla skräp.
Aha....
1. Kolla oljenivån.
2. Använd startkablar direkt från batteriet på t ex en bil.
Bilens minuspol ansluts till motorblocket.
Bilens pluspolen ansluts momentant för starförsök via startkabel på startmotorns anslutning för positiv spänning.
Normalt oftast via ett kraftigt startrelä, men inte nu.
- På små motorer brukar det inte finnas nån solenoid, som har inbyggda reläkontakter, och en arm som puttar in startmotorns drev mot svänghjulets kuggkrans.
I stället brukar startmotorns axel vara spiralskuren på ett sånt sätt att när axeln snurrar så jagas ett startdrev in i kontakt mot kuggkransen.
Vad hände när du gjorde enligt ovan?
- Ingen skillnad. Då är startmotorn kass, såvida inte din motor skurit.
- Full sprutt på startmotorn.
Då finns felet, i kasst batteri. Eller oxiderade polskor, poler.
Dåligt startrelä. Dålig kontaktering.
Dålig kontakt mellan batteriets minuspol och motorblocket.
1. Kolla oljenivån.
2. Använd startkablar direkt från batteriet på t ex en bil.
Bilens minuspol ansluts till motorblocket.
Bilens pluspolen ansluts momentant för starförsök via startkabel på startmotorns anslutning för positiv spänning.
Normalt oftast via ett kraftigt startrelä, men inte nu.
- På små motorer brukar det inte finnas nån solenoid, som har inbyggda reläkontakter, och en arm som puttar in startmotorns drev mot svänghjulets kuggkrans.
I stället brukar startmotorns axel vara spiralskuren på ett sånt sätt att när axeln snurrar så jagas ett startdrev in i kontakt mot kuggkransen.
Vad hände när du gjorde enligt ovan?
- Ingen skillnad. Då är startmotorn kass, såvida inte din motor skurit.
- Full sprutt på startmotorn.
Då finns felet, i kasst batteri. Eller oxiderade polskor, poler.
Dåligt startrelä. Dålig kontaktering.
Dålig kontakt mellan batteriets minuspol och motorblocket.
Redigerat:
Behöver absolut inte betyda att startmotorn är kass. Dekompressionsfunktionen kan vara satt ur spel. Antingen via för stort ventilspel, eller kass mekanism i motorn.H Hybro skrev:Aha....
1. Kolla oljenivån.
2. Använd startkablar direkt från batteriet på t ex en bil.
Bilens minuspol ansluts till motorblocket.
Bilens pluspolen ansluts momentant för starförsök via startkabel på startmotorns anslutning för positiv spänning.
Normalt oftast via ett kraftigt startrelä, men inte nu.
- På små motorer brukar det inte finnas nån solenoid, som har inbyggda reläkontakter, och en arm som puttar in startmotorns drev mot svänghjulets kuggkrans.
I stället brukar startmotorns axel vara spiralskuren på ett sånt sätt att när axeln snurrar så jagas ett startdrev in i kontakt mot kuggkransen.
Vad hände när du gjorde enligt ovan?
- Ingen skillnad. Då är startmotorn kass, såvida inte din motor skurit.
- Full sprutt på startmotorn.
Då finns felet, i kasst batteri. Eller oxiderade polskor, poler.
Dåligt startrelä. Dålig kontaktering.
Dålig kontakt mellan batteriets minuspol och motorblocket.
Att kontrollera spelet är lätt. Lossa 4 skruv och mäta med bladmått. Är spelet oroväckande stort så skall det justeras, och kan då göra att funktionen för dekompression åter börja funka.
Insug brukar ligga på runt 0,15mm, avgas runt 0,2.
Skicka din motorkod (står på OHV-locket), så kan jag kolla upp exakt.
Killgissar att dekompressionen inte börjar krångla förrän insugsventilen ligger på 0,4mm spel ller större.
Uj uj uj.... Vad mycket jag missat i tråden.K Kurtivan skrev:
Men det skrivs visst flera gånger att om man inte lägger på remmen till klippaggregatet så startar tydligen motorn lätt som en plätt!
Antingen monterar du remmen fel eller så är nån detalj felaktig som
s a s böjer/lyfter undan denna när du inte vill ha drift på klippaggregatet.
Kolla noga på andra maskinen, om den nu var lika.
Är väl kanske ö h t inte nåt fel på motorn, startmotor mm?
Du ser väl om aggregatets knivar snurrar redan från början, när du kör startmotorn, även om den går långsamt?