Attitudeswe
H HenrikHuslöse skrev:
Beskriv hur din bil är säkrare för andra trafikanter och fotgängare? Du är farlig för andra.
Dessutom skymmer höga bilar sikten. Titta bara på alla dashcam krascher på youtube. Ofta är det en låg bil som som kör in i en hastigt inbomsande hög bil.
 
D
C CM1234 skrev:
Absolut men av dom människor jag har kontakt med, vänner kollegor m.m, så är det i princip ingen som har en bil för 6-700’. Undantaget är diverse chefer, säljare m.m som har den ekonomiska möjligheten till det, och det är även dom som är i majoritet när det gäller elbilar.

Vi som inte har möjlighet gör vårt bästa för att förstöra planeten och ta livet av så många som möjligt med ”våra” föroreningar. Iaf enligt vissa här.

Därför undrade jag var gränsen går för vad som är ok. Är det nödvändigt med utlandssemester? Uppenbarligen. Är det nödvändigt med importerat kaffe, dryck m.m? Uppenbarligen.

Allt det där bidrar till utsläpp, som dödar människor, och därför undrar jag genuint, utan baktankar, var den där heliga gränsen går?

Och i nickes fall förstår jag inte hur tre stycken Teslor bidrar till en bättre planet. Är det inte bättre att hålla sig till en bil? (Ingen kritik utan jag undrar verkligen)
Jag kan inte svara på var gränsen går för varje person, men en inställning att vara medveten och göra avvägningar tycker jag är en hygglig början och för en del är det såklart stört omöjligt att köpa en elbil, det förstår jag också. Samtidigt roade jag mig med att kika på topp 20 sålda bilar i år och de ligger nog alla i spannet där en elbil varit ett alternativ, exempelvis.

För egen del begår jag många miljösynder men jag kan nog inte förhålla mig ignorant så länge till och är ganska säker på att miljön kommer spela större roll i mina överväganden framöver.

Gällande mat så är det ur klimatperspektiv viktigare vad du äter än varifrån maten kommer, import kan vara det rätta valet.

Nickes bilval kan jag inte heller svara för men jag misstänker att bilarna cirkuleras på marknaden och har vi tur så ersätter de fortfarande mil som annars skulle gått på fossilt bränsle.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och så det ständiga förnekandet av köer vid laddstationerna. En kompis satt fast i Malmö i veckan med långa köer till laddstationerna…

Enligt många elbilsanvändare händer aldrig det… märkligt.
Vissa elbilsförare kanske planerar sin resa lite mer strategiskt medans andra kanske "gör" som alla andra...
För egen del så har jag ironiskt nog inte fastnat i kö än trots över 10 år av laddning.
Enda gången så körde jag 3km längre bort och den laddaren var ledig.

Oftare har det hänt att platserna varit upptagna av ice bilar.

Att det kommer hända är oundvikligt.
 
D
C CM1234 skrev:
Mycket möjligt att det framstår som att jag susar fram i någon typ av känslostorm men det är långt ifrån sanningen.

Skrev inte du något i stil med att vi utsätter andra för avgaser? Är inte det ett kritiskt uttalande som jag personligen tycker är skevt med tanke på att det är, i dagsläget, ett nödvändigt ont?

Vad är alternativet?
Att inte göra det, antar jag?
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Kraftverk och bilar har väldigt olika lång livslängd
Även gamla kraftverk har högre verkningsgrad än nya bilar. Vid kraftvärmeverk är verkningsgraden över 70% medan den i ett rent kolkraftverk ligger runt 35%. En fossilbil under normala förhållanden ligger på max 30% effektivitet och kan heller inte tillvarata bromsenergi som en elbil kan.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har iofs spenderat tid i kö, men det är på enstaka platser vid enstaka tillfällen. Åker man till en laddstation med bara en eller två uttag vid en större väg så är det ju viss sannolikhet för att man får vänta.
Jag har stått i längre köer på bensinmackar i Tyskland än jag gjort på laddstationer!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Och sen har vi det hela ”Skulle alla resonera som du blir det aldrig någon omställning. Inte ens en minskning av det fossila användandet”
Du kritiserar och säger att elbilsägare är skenheliga som inte slutar dricka kaffe som transporterats hit med fossila bränslen, och köper mat i affären istället för odlar hemma, och annat trams.

Och med det resonemanget så kan vi alla skita i att göra något alls för miljön. Vi kan fortsätta elda fossila bränslen och sitta nöjda som det är. Det är det jag menar när jag skriver: ”Skulle alla resonera som du blir det aldrig någon omställning. Inte ens en minskning av det fossila användandet”

Man måste inte blir fundamentalist och gå all-in på allt för att det ska vara ett steg i rätt riktning.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
En nackdel är dock att när de går sönder blir det dyrt. Försäkringarna är därför inte billiga på elbilar, bolagen tar det säkra före det osäkra misstänker jag dock.
Motorstarka bilar har alltid varit dyra att försäkra. Vår Enyaq iv80 med 70kW effekt över 30min kostar 606kr/mån att hålla helförsäkrad hos trygghansa med 2500mil/år.
 
D
C CM1234 skrev:
Absolut inget fel med det men jag tycker att du på flera sätt beter dig på samma sätt som du anser att andra gör

Exempelvis varför ska jag, eller andra, känna ångest eller skuld över att vi har dom bilar vi har? Jag kan ha fel men den inställningen tycker jag du har haft ett flertal gånger

Och sen har vi det hela ”Skulle alla resonera som du blir det aldrig någon omställning. Inte ens en minskning av det fossila användandet”

Kan du förklara vad du menar? Har jag kritiserat användandet av elbilar? Nej. Är fossila bränslen, oavsett om din moraliska kompass tycker om det eller ej, nödvändigt? Ja. Borde alla som inte ha något val känna skuld och ångest? Nej.

Jag har väl aldrig ens hintat om att jag är emot en omställning? Och jag erkänner att jag faktiskt häcklade dig med att vara superhjälte, och det är för att jag personligen tycker att du bitvis är skenhelig. Lite som att beställa en familjepizza åt sig själv, för det är lugnt eftersom jag tar en lightdricka till istället för en vanlig.

En av cheferna på min förra arbetsplats har en elbil och han var verkligen den skrytande typen att han ”gjorde sitt” för miljön. Udda bara att han och familjen åkte utomlands 3-4 gånger om året…..vilken hjälte.

Iaf så kritiserar jag inte dig för att du har en elbil. Är du nöjd med den så är det väl jättebra? Även jag kommer hoppa på elbilståget när det finns rimliga bilar för arbetarklassen och när det finns tillgänglighet till laddning här hemma eller på jobbet.

Men tills dess så har jag min fossilare och jag kommer inte känna ångest över det.
Jag förstår vad du menar men personligen anser jag inte att gullandet är särskilt konstruktivt, jag tycker det ska vara faktuella förhållningssätt och oavsett vad anledningen är så tycker jag att alla ska vara medvetna om de belastningar man skapar, inklusive flygsemestern.

Jag tycker modeller som fortfarande utforskas, med en utsläppsbudget per man, är väldigt tilltalande, vill man ha mer så får man köpa av någon som har över, i grova drag. Det skulle vara demokratiskt och förmodligen väldigt gynnsamt för de som har mindre ekonomiska resurser.
 
D djac skrev:
Att inte göra det, antar jag?
Så det är fullt möjligt att alla helt enkelt ställer sina bilar? Inga problem när en majoritet av personalen inte dyker upp?

Om jag får fråga, har du en skrivbordstjänst? Alternativt att du arbetar på distans?
 
Nissens Nissens skrev:
Och så det ständiga förnekandet av köer vid laddstationerna. En kompis satt fast i Malmö i veckan med långa köer till laddstationerna…

Enligt många elbilsanvändare händer aldrig det… märkligt.
Det är ändå rätt intressant att det väldigt ofta är just "kompisar" till de som är negativa till elbilar som sitter fast i långa köer till laddstationer.

De som faktiskt själva har elbil verkar konstigt nog väldigt sällan hamna i dessa långa köer.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Även gamla kraftverk har högre verkningsgrad än nya bilar. Vid kraftvärmeverk är verkningsgraden över 70% medan den i ett rent kolkraftverk ligger runt 35%. En fossilbil under normala förhållanden ligger på max 30% effektivitet och kan heller inte tillvarata bromsenergi som en elbil kan.
Sedan glömmer du bort effektiviteten i elöverföring, laddning av batterierna och effektiviteten i elmotorn.
 
D djac skrev:
Jag förstår vad du menar men personligen anser jag inte att gullandet är särskilt konstruktivt, jag tycker det ska vara faktuella förhållningssätt och oavsett vad anledningen är så tycker jag att alla ska vara medvetna om de belastningar man skapar, inklusive flygsemestern.

Jag tycker modeller som fortfarande utforskas, med en utsläppsbudget per man, är väldigt tilltalande, vill man ha mer så får man köpa av någon som har över, i grova drag. Det skulle vara demokratiskt och förmodligen väldigt gynnsamt för de som har mindre ekonomiska resurser.
Men det ju just det att du och Nicke verkar inte bry er om hur världen ser ut utan snarare hur ni vill att den ska se ut?

Jag frågade er båda var gränsen går och när det gäller lyxkonsumtion så verkar det lite svävande. Då är det upp till var och en

Jag frågade om alternativet till att ”bränna fossil” och det jag fick var ”gör det inte”?

Nicke verkar tro att jag hatar honom och hans elbilar, vilket jag inte gör. Däremot stör jag mig på hans, enligt mig, ogillande mot dom som kör fossilt.

Fabriken där jag arbetar har hundratals arbetare, majoriteten har äldre fossilare som dom behöver för att ta sig till jobbet. Tycker ni att dom ska ställa bilarna för att vissa har ångest över utsläppen?

Därför frågar jag vilka alternativ som finns. Ni föreslår inga alternativ för att just nu så finns det inga?
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Och i nickes fall förstår jag inte hur tre stycken Teslor bidrar till en bättre planet. Är det inte bättre att hålla sig till en bil? (Ingen kritik utan jag undrar verkligen)
Det var hemskt vad du hakar upp dig på att mina senaste 3 bilar har varit elbilar.
Eller tror du jag har 3 bilar samtidigt?

Vad är så dåligt med att köpa en begagnad elbil. Köra ett tag med den, och sedan sälja den och köpa en annan begagnad elbil?

Vad hade miljön tjänat på om jag "hållt mig till en bil"?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
C CM1234 skrev:
Men det ju just det att du och Nicke verkar inte bry er om hur världen ser ut utan snarare hur ni vill att den ska se ut?

Jag frågade er båda var gränsen går och när det gäller lyxkonsumtion så verkar det lite svävande. Då är det upp till var och en

Jag frågade om alternativet till att ”bränna fossil” och det jag fick var ”gör det inte”?

Nicke verkar tro att jag hatar honom och hans elbilar, vilket jag inte gör. Däremot stör jag mig på hans, enligt mig, ogillande mot dom som kör fossilt.

Fabriken där jag arbetar har hundratals arbetare, majoriteten har äldre fossilare som dom behöver för att ta sig till jobbet. Tycker ni att dom ska ställa bilarna för att vissa har ångest över utsläppen?

Därför frågar jag vilka alternativ som finns. Ni föreslår inga alternativ för att just nu så finns det inga?
Sist jag kollade var det "upp till var och en" att tanka på macken, detsamma gällde vid köp av flygbiljett?

Nu handlar denna tråd om elbil men det är ju många val vi gör som påverkar framförallt klimatet, nästan alla dessa förefaller göras helt utan eftertanke. Mycket hade nog kunnat åstadkommas om vi slutade behandla befolkningen som barn (mycket små såna) och låta de veta vad var och en kan göra bättre.

Gällande dina kollegor så finns det nog ofta mer än två val att göra och om vi varit mer motiverade så hade folk i allmänhet gjort bättre val, så enkelt är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.