1 135 735 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Hade kvar några lådor med blandat skröfs från när jag sålde mitt sommarställe, nu är dags att ta itu med att slänga, skänka, spara.
Hittade denna fina (?) kapsylöppnare från när Florida var en exotisk plats. Nån som vågar sig på att datera?
Ett plus för särskrivningen kanske?
Hittade denna fina (?) kapsylöppnare från när Florida var en exotisk plats. Nån som vågar sig på att datera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett plus för särskrivningen kanske?
Böckerna med Dante och Tvärsan.
Påminner mig om dettaKeiller skrev:Jag tror läsken smakade bättre förr när de innehöll nu förbjudna smak- och färgämnen. Trocaderon t.ex var nästan brandgul förr, mot dagens mer kissfärgade.
Mormor bodde bara ett stenkast från Sollefteå bryggeri och det var ju kul att som liten gosse kila dit och hämta en dricka. Där fanns sorter som inte fanns på hemorten där Apotekarnes utbud var allenarådande. Rio blodapelsin (illröd), Portello (inte så god) och nyss nämnda Trocadero. Favoritdrickan var dock Syd Apelsin.
[bild]
God smak och härligt orange i färgen som apelsinskal.
Vasa bryggeri gör en del gamla sorter men de är inte riktigt lika goda som jag minns att drickorna var för 50 år sen.
Ja håken vet? Har inte haft tv på 15 år...
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ingen mins väl linjärtv?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Jodå, jag minns det väl men använder inte längre. Minns också när det blev två TV-kanaler istället för en, jag var då 4 år ung. Barnprogrammet Halvfem som sändes i TV 1 kl 16:30 på vardagar visade även dokumentärer från Vietnamkriget, gissningsvis för att [vi] skulle lära oss den hårda vägen att det inte är lika najs i alla länder.AndersMalmgren skrev:
Eller, det där har jag verkligen funderat över - hade de ens nån som tänkte där över hur barn reagerar psykologiskt? Tror inte det. Jag kan ännu se hur de som bombats av napalm springer 😪
Så ja, jag tror att alla som är födda före 2005 minns linjär TV oavsett.
För att inte tala om när de visade hur polischefen i Saigon helt sonika sköt ihjäl en tillfångatagen FNL-soldat på öppen gata. Utan någon som helst rättegång - ett rent mord. Och det visades utan pixling eller censur av något slag i SVTs nyhetsprogram.Maria T skrev:Jodå, jag minns det väl men använder inte längre. Minns också när det blev två TV-kanaler istället för en, jag var då 4 år ung. Barnprogrammet Halvfem som sändes i TV 1 kl 16:30 på vardagar visade även dokumentärer från Vietnamkriget, gissningsvis för att [vi] skulle lära oss den hårda vägen att det inte är lika najs i alla länder.
Eller, det där har jag verkligen funderat över - hade de ens nån som tänkte där över hur barn reagerar psykologiskt? Tror inte det. Jag kan ännu se hur de som bombats av napalm springer 😪
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Minns den också tyvärr, men som tur var inte på barnprogramstiden. Vidrigt.H hhallen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Har själv inte haft TV sedan sent 90 tal, kört projektor utan TV-mottagareMaria T skrev:Jodå, jag minns det väl men använder inte längre. Minns också när det blev två TV-kanaler istället för en, jag var då 4 år ung. Barnprogrammet Halvfem som sändes i TV 1 kl 16:30 på vardagar visade även dokumentärer från Vietnamkriget, gissningsvis för att [vi] skulle lära oss den hårda vägen att det inte är lika najs i alla länder.
Medlem
· Funäsdalen
· 1 145 inlägg