Läste för barnen. Lite trist att de inte får uppleva det en själv fick med att både besöka cockpit såväl som förarhytten på tågen. (Boken från 2001)

Illustration av barn som besöker en flygplanscockpit med en pilot och kopilot, moln syns genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Hade kvar några lådor med blandat skröfs från när jag sålde mitt sommarställe, nu är dags att ta itu med att slänga, skänka, spara.
Hittade denna fina (?) kapsylöppnare från när Florida var en exotisk plats. Nån som vågar sig på att datera?
Metall citrus-pressare på träbord. Text "Drink Citrus Juices from Florida". Använd, korroderad, vintage. EKCO-CHICAGO.
Skapa konto
En metallklips med texten "Ta en JUICE paus", hålls av en hand mot träbakgrund.
Skapa konto

Ett plus för särskrivningen kanske?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Böckerna med Dante och Tvärsan.

• Gilla
Bassrunner och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Böckerna med Dante och Tvärsan.
Du tänker på dessa böcker av Bengt Linder?
Jag gillade dom skarpt när jag läste dom på 70-80 talet!

• Bokomslag, "Åkare Lejonhjärta, Dante", ungdomsbok, illustration, män, krokodil, orm, spännande, äventyr, färgrik, Bengt Linder.
    Skapa konto
  • Gilla
Olemag och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag tror läsken smakade bättre förr när de innehöll nu förbjudna smak- och färgämnen. Trocaderon t.ex var nästan brandgul förr, mot dagens mer kissfärgade.

Mormor bodde bara ett stenkast från Sollefteå bryggeri och det var ju kul att som liten gosse kila dit och hämta en dricka. Där fanns sorter som inte fanns på hemorten där Apotekarnes utbud var allenarådande. Rio blodapelsin (illröd), Portello (inte så god) och nyss nämnda Trocadero. Favoritdrickan var dock Syd Apelsin.
[bild]
God smak och härligt orange i färgen som apelsinskal.

Vasa bryggeri gör en del gamla sorter men de är inte riktigt lika goda som jag minns att drickorna var för 50 år sen.
Påminner mig om detta

• Svensk TV-testbild med en flicka, en leksaksdocka och kalibreringsmönster för bildjustering från Sveriges Radio.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Den äldsta testbilden jag minns är denna, mitten 70-tal:
Testbild för TV-kalibrering med färgblock, mönster och gråskalor, omgiven av svartvita rutor.
Skapa konto

• Gilla
Morgan St och 6 till
  • Laddar…
[bild]
Finns ens testbilder idag? Det är väl sändning 24/7. Och alla streamar ändå.

Ja håken vet? Har inte haft tv på 15 år...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ingen mins väl linjärtv?

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
[bild]
Den senaste (sista?) testbild jag kommer ihåg är denna:
Den sändes iaf 2021 om jag minns rätt.

• Testkort för TV-kalibrering med färger, mönster och text "SVERIGE" från Sveriges Television.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen mins väl linjärtv?
Jodå, jag minns det väl men använder inte längre. Minns också när det blev två TV-kanaler istället för en, jag var då 4 år ung. Barnprogrammet Halvfem som sändes i TV 1 kl 16:30 på vardagar visade även dokumentärer från Vietnamkriget, gissningsvis för att [vi] skulle lära oss den hårda vägen att det inte är lika najs i alla länder.

Eller, det där har jag verkligen funderat över - hade de ens nån som tänkte där över hur barn reagerar psykologiskt? Tror inte det. Jag kan ännu se hur de som bombats av napalm springer 😪

Så ja, jag tror att alla som är födda före 2005 minns linjär TV oavsett.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jodå, jag minns det väl men använder inte längre. Minns också när det blev två TV-kanaler istället för en, jag var då 4 år ung. Barnprogrammet Halvfem som sändes i TV 1 kl 16:30 på vardagar visade även dokumentärer från Vietnamkriget, gissningsvis för att [vi] skulle lära oss den hårda vägen att det inte är lika najs i alla länder.

Eller, det där har jag verkligen funderat över - hade de ens nån som tänkte där över hur barn reagerar psykologiskt? Tror inte det. Jag kan ännu se hur de som bombats av napalm springer 😪

För att inte tala om när de visade hur polischefen i Saigon helt sonika sköt ihjäl en tillfångatagen FNL-soldat på öppen gata. Utan någon som helst rättegång - ett rent mord. Och det visades utan pixling eller censur av något slag i SVTs nyhetsprogram.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Maria T
H hhallen skrev:
För att inte tala om när de visade hur polischefen i Saigon helt sonika sköt ihjäl en tillfångatagen FNL-soldat på öppen gata. Utan någon som helst rättegång - ett rent mord. Och det visades utan pixling eller censur av något slag i SVTs nyhetsprogram.
Minns den också tyvärr, men som tur var inte på barnprogramstiden. Vidrigt.

Maria T Maria T skrev:

Har själv inte haft TV sedan sent 90 tal, kört projektor utan TV-mottagare

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har själv inte haft TV sedan sent 90 tal, kört projektor utan TV-mottagare
Men vad såg du på projektorn då?
Själv använder jag fortfarande uttrycket, "se på tv" när jag streamar. När blir det icke-TV?

• Gilla
  • Älska
AnnikaME och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.