87 118 läst · 538 svar
87k läst
538 svar
Klippa gräset kl 08 midsommardagen, varför?
Men varför du frågar inte din granne?anders07 skrev:Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?
Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
De flesta typ. Byter man gräsklippare bara för att en elklippare inte låter? Snacka om miljövidrigt och att kasta pengar i sjön egentligen. En välservad klippo blir ju minst 30-40 år gammal och klipper gudomligt.S SonnyListon skrev:
Själv har jag stiga som klipper perfekt utöver roboten.
Ekonomiskt oförsvarbart att köpa en eljagare för att det skall vara tystare.
Jag tycker det hör till god ton att avvakta med gräsklippning , om man misstänker att några grannar lider av bakfylla på midsommardagen, man kanske själv sitter i samma båt i framtiden🙂anders07 skrev:Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?
Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Kör efter devisen, "sköt dig själv och skit i andra"...
Funkar utmärkt. Vad som är oväsen är olika för var och en..
Många älskar att ställa sina studsmattor i tomtgräns...Jag kompenserar med musik...🤣
Livet blir mycket enklare så, bra att ha saker i bakfickan om ngn får tuppjuck..
Finns mycket som är lite irriterande, grannen har fått sin häck klippt idag, så lyssnat 8 timmar på en 4-takts häcksax, nästan väre än 2-taktare då den bara maler på.
Så bryr mig inte om grannars ljud, noterar bara för bakfickan om ngn skulle säga ngt till mig...😊
Många älskar att ställa sina studsmattor i tomtgräns...Jag kompenserar med musik...🤣
Livet blir mycket enklare så, bra att ha saker i bakfickan om ngn får tuppjuck..
Finns mycket som är lite irriterande, grannen har fått sin häck klippt idag, så lyssnat 8 timmar på en 4-takts häcksax, nästan väre än 2-taktare då den bara maler på.
Så bryr mig inte om grannars ljud, noterar bara för bakfickan om ngn skulle säga ngt till mig...😊
Jag är pensionär och har all tid i världen. Därför klipper jag aldrig på helgerna och skulle aldrig ens tänka tanken att klippa en tidig morgon öht.anders07 skrev:Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Hade jag varit i dina kläder hade jag pratat, i all vänlighet, med personen i fråga. ”Nummer 2”; kan det vara så att han ville markera mot ”1:an”?
Helt rätt! man vet aldrig..C Carsten Sjölin skrev:Kör efter devisen, "sköt dig själv och skit i andra"...
kan vara så att man kan bli tvungen själv göra mycket ljud
någon gång i livet.
Då bara tuta och kör!
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 671 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 671 inlägg
Har en Klippo på sommarstället som närmar sig 40 år nu, har alltid startat och fungerat klanderfritt 😎 Bättre bensinklippare finns inteR Rkarlsson skrev:
Men jag har även en Gardena cylinderklippare på batteridrift, och den låter faktiskt betydligt mer än min Klippo, så det där om att elklippare är mycket tystare stämmer inte (om man nu inte avser "robotklippare")
Dock klipper cylinderklipparen betydligt snyggare eftersom det är en cylinderklippare, dessutom blir gräset mindre känsligt för torkare eftersom den skär av gräset, till skillnad från klippare som slår av gräset.
Ok, har bara inte hört en klippare låta på 20 år. Men du har säkert rätt. Jag har nog bara haft tur att bo i områden där man antingen inte lever kvar på 90-talet eller tar hänsyn.R Rkarlsson skrev:De flesta typ. Byter man gräsklippare bara för att en elklippare inte låter? Snacka om miljövidrigt och att kasta pengar i sjön egentligen. En välservad klippo blir ju minst 30-40 år gammal och klipper gudomligt.
Själv har jag stiga som klipper perfekt utöver roboten.
Ekonomiskt oförsvarbart att köpa en eljagare för att det skall vara tystare.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 671 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 671 inlägg
exakt min förra granne hade en rider låter ju licka mycket som en bensinMats-S skrev:Har en Klippo på sommarstället som närmar sig 40 år nu, har alltid startat och fungerat klanderfritt 😎 Bättre bensinklippare finns inte
Men jag har även en Gardena cylinderklippare på batteridrift, och den låter faktiskt betydligt mer än min Klippo, så det där om att elklippare är mycket tystare stämmer inte (om man nu inte avser "robotklippare")
Dock klipper cylinderklipparen betydligt snyggare eftersom det är en cylinderklippare, dessutom blir gräset mindre känsligt för torkare eftersom den skär av gräset, till skillnad från klippare som slår av gräset.