3 396 823 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tvättmaskinen stannade kvällen innan skolavslutning/student och larmade om att den inte kunde pumpa ut vatten. Öppnade luckan för pumpen och det drösslade ut grus. Suck, nu behöver jag köpa ny pump tänkte jag... Hann med att titta på det idag. Pumpen snurrar och fungerar. Tänkte att det kanske var stopp i slangen men icke. Tog även bort vattenlåset mellan trumman och pumpen och där var något intressant! Nu fungerar tvättmaskinen igen!
Fixat klart presenten till kemisten. Det blev bara ek i olika nyanser, men det ser rätt gott ut tycker jag. Får se om den andra får gå till min chef. Resultatet av årets lönesamtal kommer i veckan, så jag avvaktar kanske till efter det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vad blev det för klingor? Jag ska ju tids nog göra ett marmorbadrum, marmor i hall och kök självA atomlab skrev:
Har planer på gira plattorna till fönstersmygarna så de möter upp väggarna.
Vi kommer köra duschhörnan i Verde Guatemala vi också
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5283324richardtenggren skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Tror jag använt alla verktyg jag har förutom dammsugaren (även fast den syns i bild)
I morgon ska jag smida balkskor av plattjärn innan jag känner mig säker att ta bort alla stämp(arna?)
Edit: Nästan så man skulle kunna leka en lek! Finn fyra ting:
-Gula 120cm vatt-passet
-El-hyveln
-Sticksågen
-Borrskruvdragaren
Logga in
Skapa konto
I morgon ska jag smida balkskor av plattjärn innan jag känner mig säker att ta bort alla stämp(arna?)
Edit: Nästan så man skulle kunna leka en lek! Finn fyra ting:
-Gula 120cm vatt-passet
-El-hyveln
-Sticksågen
-Borrskruvdragaren
Redigerat:
Stempunkspis.
Färdigställt ett utekök i dag.
Började före helgen.
Först klippa plåtar. Hann svetsa ihop lite av inkråmet. Ugn och botten på bakstycket.
Grejen med att sätta igång detta just nu är att jag var utbjuden till en väns lantställe tre dagar. Typiskt är att det bara äts, drivs omkring och dricks drinkar. Tänkte att det blir roligare om jag har med ett projekt att pyssla med mellan måltiderna.
Sidor och front. Har en bit isolering i ugnen som skydd.
Rökgången kommer ut under ugnen genom en slits. Det är ca 100 cm2 som skall bli kvadratisk över hällen.
Allt helsvetsat.
Ett benstativ. Rör från Hornbach.
Använt hundra år gammal fartygsplåt som häll.
Detaljer tar mycket tid. En halvdag för övergång till runt rökrör.
Brännaren är det modernaste i spisen.
Detta är On Topic.
Luckor. Komplett med beslag är gjort i dag. Utseendemässigt svårplacerad. Ålderdomlig och modern på samma gång. En sotraka och annat smått också.
Mvh Findus
Började före helgen.
Först klippa plåtar. Hann svetsa ihop lite av inkråmet. Ugn och botten på bakstycket.
Logga in
Skapa konto
Grejen med att sätta igång detta just nu är att jag var utbjuden till en väns lantställe tre dagar. Typiskt är att det bara äts, drivs omkring och dricks drinkar. Tänkte att det blir roligare om jag har med ett projekt att pyssla med mellan måltiderna.
Logga in
Skapa konto
Rökgången kommer ut under ugnen genom en slits. Det är ca 100 cm2 som skall bli kvadratisk över hällen.
Logga in
Skapa konto
Allt helsvetsat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta är On Topic.
Luckor. Komplett med beslag är gjort i dag. Utseendemässigt svårplacerad. Ålderdomlig och modern på samma gång. En sotraka och annat smått också.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Har fortsatt lite med bandsågen och monterat dom nytillverkade skydden. Har tidigare fått erbjudandet att köpa direkt från tillverkaren i staterna men tyvärr(såklart) blir allt alldeles för dyrt så det fick bli hemmabyggt istället. Använder sågen allt mer och utan skydd har det varit gränsfall obehagligt att såga både horisontellt och vertikalt. Inga byggbilder värda att visa men en före/efterbild får ni stå ut med.
Ska tillverka stålstativ imorgon så jag passade på att ta tid på att konvertera sågen och jag får nog räkna med 5 minuter vilket såklart betyder att jag kommer dra mig in i det sista innan jag faktiskt orkar göra det
Logga in
Skapa konto
Ska tillverka stålstativ imorgon så jag passade på att ta tid på att konvertera sågen och jag får nog räkna med 5 minuter vilket såklart betyder att jag kommer dra mig in i det sista innan jag faktiskt orkar göra det
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Du är hembjuden till mig när du vill! Pool och mat finns!findus42 skrev:Stempunkspis.
Började före helgen.
[bild]
[bild]
[bild]
Allt helsvetsat.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Detta är On Topic.
[bild]
Mvh Findus
Inte idag, men igår flyttade jag byggställningen med gröna faran så att det skulle bli lättare för midsommargästerna att komma upp på altanen.
Ställde ner den bakom syrenhäcken tills gästerna åker hem och bygget fortsätter.
Flyttade även skummbunkern från infarten till ett mer avlägset ställe där frugan slipper se den...
Passade även på att kapa ner lite träd som skymmer solen när man badar i poolen, men glömde tyvärr ta fler bilder än när jag var på väg upp.
Efterbild när träden är nerkortade och gröna faran står redo med personkorgen om någon vill göra bomben ner i poolen på midsommar, frugan tycker dock att det verkar väldigt onödigt...
Räknas väl kanske inte eftersom det inte var jag, men var med sonen idag (och igår, och i förrgår, och i söndags, osv) när han körde lite cross.
Epan är tvåsitsig men saknar AC, därför åker jag egen bil...
Tur att kompisen har tre olika banor mindre än 10 minuter hemifrån.
Logga in
Skapa konto
Ställde ner den bakom syrenhäcken tills gästerna åker hem och bygget fortsätter.
Logga in
Skapa konto
Flyttade även skummbunkern från infarten till ett mer avlägset ställe där frugan slipper se den...
Logga in
Skapa konto
Passade även på att kapa ner lite träd som skymmer solen när man badar i poolen, men glömde tyvärr ta fler bilder än när jag var på väg upp.
Logga in
Skapa konto
Efterbild när träden är nerkortade och gröna faran står redo med personkorgen om någon vill göra bomben ner i poolen på midsommar, frugan tycker dock att det verkar väldigt onödigt...
Logga in
Skapa konto
Räknas väl kanske inte eftersom det inte var jag, men var med sonen idag (och igår, och i förrgår, och i söndags, osv) när han körde lite cross.
Epan är tvåsitsig men saknar AC, därför åker jag egen bil...
Tur att kompisen har tre olika banor mindre än 10 minuter hemifrån.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Meckat med minilastaren, hydraulpumpen slutade gå häromdagen. Eftersom det är ett elverktyg kan till och med jag mecka, så nu snurrar den igen. Förvisso på max hela tiden, för det som pajat är styrboxen till matningen, där man kan ställa spänningen och därmed varvet. Nykyrka maskin där den är köpt har varit hjälpsamma på telefon, och det fanns en ny box på hyllan vilket ju brukar vara det som det varnas för som problemet med kinamaskiner.
Väldigt nöjd med användningen av loppisfynd: Crimpex made in Sweden presstång och sinnessjukt mycket kontakter. Betalade säkert flera tior för den lådan.
Väldigt nöjd med användningen av loppisfynd: Crimpex made in Sweden presstång och sinnessjukt mycket kontakter. Betalade säkert flera tior för den lådan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 587 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 587 inlägg
Trodde ja va den enda gamlingen med den tången.jonmo skrev:Meckat med minilastaren, hydraulpumpen slutade gå häromdagen. Eftersom det är ett elverktyg kan till och med jag mecka, så nu snurrar den igen. Förvisso på max hela tiden, för det som pajat är styrboxen till matningen, där man kan ställa spänningen och därmed varvet. Nykyrka maskin där den är köpt har varit hjälpsamma på telefon, och det fanns en ny box på hyllan vilket ju brukar vara det som det varnas för som problemet med kinamaskiner.
[bild]
[bild]
[bild]
Min kabelsko tång har nog hängt med i 35 år nu
Klart bättre mot dagens kina tänger😉