5 171 läst · 42 svar
5k läst
42 svar
Eluttag och kontakter i olika länder - standarder och skillnader
På konsumentens sida
· 3 116 inlägg
När du reser på semester är det inte säkert att mobilladdarens, rakapparatens eller hårfönens stickpropp passar i det landets eluttag. Här har du en detaljerad översikt och jämförelse av IEC:s 15 standardiserade typer av eluttag och stickproppar.
Du kan läsa artikeln här: Eluttag och kontaker i olika länder - standarder och skillnader
Du kan läsa artikeln här: Eluttag och kontaker i olika länder - standarder och skillnader
Redigerat av moderator:
Nääää. USA och Japan har inte SAMMA standard för uttag och stickproppar, de är snarlika och passar oftast men skiljer sig lite, så inte samma.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Kina har typ I för jordat och typ A för jordat så grenuttagen har två standarder. Och typ A-uttagen i Kina klarar även Schuko fast bara pinnarna, inte jordblecken.
Vägguttaget har oftast ett typ I och ett typ A.
Vägguttaget har oftast ett typ I och ett typ A.
https://www.mogics.com/3824-2
Denna är fantastisk. Köpte den på utförsäljning när Teknikmagasinet lade ned, har aldrig behövt några andra adapters oavsett vart jag varit i världen. Jag reser mycket med jobbet...
Denna är fantastisk. Köpte den på utförsäljning när Teknikmagasinet lade ned, har aldrig behövt några andra adapters oavsett vart jag varit i världen. Jag reser mycket med jobbet...
Kan lägga till Filippinerna på typ A och 220 V, jobbade där 3 år på 90 talet. De har 60 Hz i nätet , gissa om kompressorena i de förinstallerade teknikbodarna som kom från Sverige tyckte om 60Hz 🤣 Poppade på löpande band....
Medlem
· Region Hovedstaden
· 16 inlägg
I DK har vi även Schuko sedan 2011. Finns insatser till de danska, väldigt kompakta installationsdosorna så jag har installerat sådana vid kaffebryggare, brödrost, vattenkokare etc. Men överlägset vanligast är typ K. Har faktiskt aldrig sett det franska uttaget (typ E) i DK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg