1 505 788 läst · 24 707 svar
1506k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller med. När jag hade Outlandern så körde jag kanske 90-95% på el. 3-4-milsresor till jobbet och lokalt. Tankade mycket sällan.pacman42 skrev:
På motorväg som långfärdsfordon är dock en helt annan historia…
Mikael_L skrev:
D djac skrev:Vad jag har kunnat läsa så ser den lite långsammare ut, sen får vi väl se hur den blir, Volvo har ju inte haft så mycket tur med de elbilar som kommit ut så här långt. Polestar tycker jag är fin men även den lite efter.
Kan dock hålla med om M3 gällande design, på pluskontot ska man väl sätta att den funkar bra och är lätt att ladda osv.
3,6s till 100 specat för volvon, officiell siffra för Tesla M3P verkar vara densamma (de anger dock 3,3 på hemsidan men då med "rollout" avdragen). Så de verkar ju vara lika snabba iaf. Men det är ju inte riktigt samma typ av bil, volvon är ju en liten crossover, så jämförelser i övrigt haltar kanske lite.D djac skrev:Vad jag har kunnat läsa så ser den lite långsammare ut, sen får vi väl se hur den blir, Volvo har ju inte haft så mycket tur med de elbilar som kommit ut så här långt. Polestar tycker jag är fin men även den lite efter.
Kan dock hålla med om M3 gällande design, på pluskontot ska man väl sätta att den funkar bra och är lätt att ladda osv.
Detta var ju det som förväntades, det snabba sättet för de gamla tillverkarna att kunna vara prisrelevanta gentemot de nya, det generella tipset just nu är nog att om man vill köpa från dessa så ska man bara privatleasa på kampanjer, de kommer nog inte kunna sänka kontantpriserna snabbt nog.Stefan N skrev:
Så du tänker att man struntar i miljöaspekten med en laddhybrid? Jag tänker tvärtom, man tänker på miljöaspekten om man skaffar en laddhybrid istället för en renodlad fossilbil.C cpalm skrev:
Jag har laddhybrid nu, och kör ca 80% på el. Nästa laddhybrid kommer jag att köra ca 95% på el eftersom den har utökad räckvidd. Bilen därefter blir sannolikt en renodlad elbil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 192 inlägg
Missförstår du med vilje eller?Nissens skrev:Så du tänker att man struntar i miljöaspekten med en laddhybrid? Jag tänker tvärtom, man tänker på miljöaspekten om man skaffar en laddhybrid istället för en renodlad fossilbil.
Jag har laddhybrid nu, och kör ca 80% på el. Nästa laddhybrid kommer jag att köra ca 95% på el eftersom den har utökad räckvidd. Bilen därefter blir sannolikt en renodlad elbil.
Det finns de som köper en laddhybrid för miljön skull (där faller nog du och jag in)
Det finns de som köper en laddhybrid för att det av olika skäl var billigare (där faller många tjänstebilsköpare in, iaf de som inte laddar sin bil).
Också var det krav på många företag med "miljöbil".C cpalm skrev:
Min kusin fick bil genom jobbet, en XC90 T8.
När de kom hem till oss så frågade jag om han ville ladda. Det ville han inte. Han hade haft bilen i 9 månader utan att ladda en enda gång, och det funkade fint, sa han.
Och han är långt ifrån ensam att resonera så.
Aha, ok. Tolkade ”struntar i miljön” annorlunda..13th Marine skrev:
Point taken
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Om man inte tänker ladda så är det klart att det inte är optimalt med en elbil eller plug-in hybrid. Då är de "självladdande" ett vettigare och billigare val såklart.
För seriehybriddiskussionen gjorde jag ett överslag. Såklart spelar det enorm roll vilken verkningsgrad man har i de olika stegen. Nu finns det visserligen bensinare över 40% men fortfarande ovanligt och i en generator kanske man väljer att skippa turbo som laddar och bara gå direkt på hög kompression eller självantändning?
Och glöm inte Nissan E-Power
https://www.nissan.se/utbud/e-power-bilar.html
För seriehybriddiskussionen gjorde jag ett överslag. Såklart spelar det enorm roll vilken verkningsgrad man har i de olika stegen. Nu finns det visserligen bensinare över 40% men fortfarande ovanligt och i en generator kanske man väljer att skippa turbo som laddar och bara gå direkt på hög kompression eller självantändning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och glöm inte Nissan E-Power
https://www.nissan.se/utbud/e-power-bilar.html
Redigerat:
Man borde väl ha en Atkinsonmotor som Toyota har i sina hybrider. Den har väl passerat 40% i termisk verkningsgrad i de senaste modellerna.Johannes Carlsson skrev:Om man inte tänker ladda så är det klart att det inte är optimalt med en elbil eller plug-in hybrid. Då är de "självladdande" ett vettigare och billigare val såklart.
För seriehybriddiskussionen gjorde jag ett överslag. Såklart spelar det enorm roll vilken verkningsgrad man har i de olika stegen. Nu finns det visserligen bensinare över 40% men fortfarande ovanligt och i en generator kanske man väljer att skippa turbo som laddar och bara gå direkt på hög kompression eller självantändning?
[bild]
Och glöm inte Nissan E-Power
[länk]
Blir en bra kombination med den motorn med lågt vridmoment och en elmotor som stöd.
inte för inte de har väldigt bra hybrider.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Ja, poängen med Seriehybriden blir ju lite att man kan skippa en komplex växellåda och blir friare i placering av förbränningsmotorn som då kanske även kan bli mer kompakt. Så en generator som range extender på en elbil med säg 40kWh batteri är klart rimligt utan att förbrukningen sticker iväg allt för mycketGoC skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 679 inlägg
Ja, jag är med på att man har olika behov och att det finns en andel av hybridförarna som har ett körmönster som passar hybrider. Men som vi ser av statistiken och ett antal anekdoter ovan så finns det också de som bara tar bidragen och kör – på bensin.pacman42 skrev:
Subventionerna (om man ens är för dem i teorin) hamnar helt enkelt inte hos dem man avsett gynna.
Det är därför subventioner i grunden oftast är av ondo, oavsett om det handlar om laddhybrider eller solceller eller ...Nötegårdsgubben skrev:Ja, jag är med på att man har olika behov och att det finns en andel av hybridförarna som har ett körmönster som passar hybrider. Men som vi ser av statistiken och ett antal anekdoter ovan så finns det också de som bara tar bidragen och kör – på bensin.
Subventionerna (om man ens är för dem i teorin) hamnar helt enkelt inte hos dem man avsett gynna.
Men det rättar sannolikt till sig när hybriderna byter ägare. Andrahandsvärdet är högt så det är sannolikt de som tänker köra på el som köper dem som begagnade. Det viktiga är ju ändå att de kommer ut på marknaden så att smutsiga bilar fasas ut, och att nya har möjligheten att gå på el.pacman42 skrev: