Jag funderar på hur man på bästa sätt kan få till en behaglig innomhustemperatur nu på sommarhalvåret.
Min tanke är att nyttja frikyla från vår energibrunn (ca 160m djup) genom att installera fläktkonvektorer i våra sovrum. Det jag funderar på är om någon här som har bra koll på kyleffekt kontra yta kan ge mig lite tips på vad jag bör titta på för enheter? Jag har tittat på en Skystar SK32 att sätta i taket i det stora sovrummet samt någon mindre vägghängd enhet att sätta i de andra två sovrummen, oklart vilken enhet dock.
Ett alternativ skulle kunna vara att ha en större Skystar och sedan bara dra luftkanaler från denna till de mindre sovrummen, men då tappar man den individuella styrningen sett till temperatur rummen emellan.
Sovrummen ligger på övervånigen i ett suterränghus och hela övervåningen är uppvärmd med golvvärme, så det är endast kyla som är av intresse, så det ska räcka med 2 rörs konvektorer tänker jag. Har markerat ut vart jag tänker mig att dessa enheter ska sitta i bilden.
Har någon någon input på vilka enheter jag bör införskaffa samt om detta rent generellt är en vettig setup? Samt hur det bäst kopplas in nere i pannrummet, behövs det någon fördelare ifall man har flera konvektorer eller hur hanteras det bäst? Har förstått det som att man kopplar in sig innan VP direkt till brinevätskan.
Sedan vore även bra att veta vilka möjligheter till smart styrning som finns, speciellt för en Skystar, gärna någon panel som går att koppla upp till det smarta hemmet, tips?
En annan fundering är om någon har tips på en vettig AC att sätta i vardagsrummet, tänker mig någon som klarar av att kyla vardagsrum och kök hyfsat effektivt vid behov.
Jag har markerat ut vart jag skulle kunna tänka mig att montera en vägghängd AC som inte skulle störa allt för mycket och samtigt vara hyfsat enkel att dra rör till. Är detta en ok placering?
Hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig lite med detta då jag inte har så bra koll på allt när det gäller frikyla och AC i villa. Lär mig gärna mer och är inte rädd för att göra merparten av installationen själv
Min tanke är att nyttja frikyla från vår energibrunn (ca 160m djup) genom att installera fläktkonvektorer i våra sovrum. Det jag funderar på är om någon här som har bra koll på kyleffekt kontra yta kan ge mig lite tips på vad jag bör titta på för enheter? Jag har tittat på en Skystar SK32 att sätta i taket i det stora sovrummet samt någon mindre vägghängd enhet att sätta i de andra två sovrummen, oklart vilken enhet dock.
Ett alternativ skulle kunna vara att ha en större Skystar och sedan bara dra luftkanaler från denna till de mindre sovrummen, men då tappar man den individuella styrningen sett till temperatur rummen emellan.
Sovrummen ligger på övervånigen i ett suterränghus och hela övervåningen är uppvärmd med golvvärme, så det är endast kyla som är av intresse, så det ska räcka med 2 rörs konvektorer tänker jag. Har markerat ut vart jag tänker mig att dessa enheter ska sitta i bilden.
Har någon någon input på vilka enheter jag bör införskaffa samt om detta rent generellt är en vettig setup? Samt hur det bäst kopplas in nere i pannrummet, behövs det någon fördelare ifall man har flera konvektorer eller hur hanteras det bäst? Har förstått det som att man kopplar in sig innan VP direkt till brinevätskan.
Sedan vore även bra att veta vilka möjligheter till smart styrning som finns, speciellt för en Skystar, gärna någon panel som går att koppla upp till det smarta hemmet, tips?
En annan fundering är om någon har tips på en vettig AC att sätta i vardagsrummet, tänker mig någon som klarar av att kyla vardagsrum och kök hyfsat effektivt vid behov.
Jag har markerat ut vart jag skulle kunna tänka mig att montera en vägghängd AC som inte skulle störa allt för mycket och samtigt vara hyfsat enkel att dra rör till. Är detta en ok placering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig lite med detta då jag inte har så bra koll på allt när det gäller frikyla och AC i villa. Lär mig gärna mer och är inte rädd för att göra merparten av installationen själv
Passar på att bumpa min tråd lite samtidigt som jag funderar på om en CRC-ECM-IO på kallvinden med kanaler till varje sovrum är bättre än en Skystar i stora sovrummet, lär väll låta mindre och se lite snyggare ut?
Jag kan inte mycket om kyleffekt och dylikt men installerade frikyla som jag sedan byggde in i en platsbyggd bokhylla.
Kondensvattnet drog jag ut genom ytterväggen då jag var en bit från närmsta avlopp .
Ångrar att jag inte satte in fler .
Den har gjort att det blivit beboligt.
Om man ringer Eveco är de väldigt behjälpliga med att hjälpa dig att navigera bland systemen .
Kondensvattnet drog jag ut genom ytterväggen då jag var en bit från närmsta avlopp .
Den har gjort att det blivit beboligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om man ringer Eveco är de väldigt behjälpliga med att hjälpa dig att navigera bland systemen .
Tack för svarD DaDolly skrev:Jag kan inte mycket om kyleffekt och dylikt men installerade frikyla som jag sedan byggde in i en platsbyggd bokhylla.
Den har gjort att det blivit beboligt. [bild][bild][bild]
Hur stor yta kyler du med denna, och tycker du att du valde rätt effekt för ytan nu i efterhand?
Jag har tagit så stor som möjligt (som jag har kunnat bygga in .)Walle85 skrev:
Den blåser ner mot vardagsrummet och köket där vi har väldigt stora fönsterpartier (i princip alltid på full effekt)
Är svårt att räkna kvm då stora fönster spelar mer roll . 12 kvm kök , 25 kvm vardagsrum ca 10 kvm matplats och 10 kvm hall , relativt öppen planlösning.
Jag aktar mig för begreppet ”kyler”
Den gör så att det inte blir lika varmt när solen skiner . Ställer jag in den på t.e.x 22 grader så kommer den aldrig orka hålla det .
Hade jag bara agerar utifrån komfort hade jag haft AC i varje rum .
Men driftkostnad tillsammans med (i mitt tycke design) gör att jag inte väljer AC.
Hade behövt en till enhet i vardagsrummet och en till i sovrummet .
Sen vet jag dock inte hur mycket man får ut ur borrhålet . I slutet på säsongen så är det inte samma kyla kvar i systemet.
Våran går i princip från maj till september 24 timmar om dygnet .
Men tycker din plan verkar bra . Du sänker tempen med frikylan så inte AC:n behöver jobba lika hårt .
Yes, två av sovrummen är på norrsidan, så förhoppningsvis så blir det ok klimat där med stängda dörrar. Oroar mig lite för sovrummet i söder, som även har det största fönstret. Lär inte bli lika svalt där...
Eftersom jag troligtvis kan gömma enheterna på kallvinden så bör jag kunna gå upp någon storlek förutsatt att borrhålet tål det.
Har skrivit till Eveco nu också, får se vad de svarar.
Eftersom jag troligtvis kan gömma enheterna på kallvinden så bör jag kunna gå upp någon storlek förutsatt att borrhålet tål det.
Har skrivit till Eveco nu också, får se vad de svarar.
Ja i Sverige räcker det bra med en ganska låg kyleffekt om man inte har gigantiska fönsterpartier i söder utan något skydd. Blir ju normalt inte så många grader som måste kylas bort jämfört med länder som har 40 °C om dagarna och nästan lika mycket på natten. 3,2 kW borde räcka för ett helt hus men det tar lång tid att kyla ner från det att man startar kylan.
Eveco föreslog en Carisma CRSL 44 med anslutningsstos och spirorör för in och utblås till vardera rum.
Då blir det som jag förstår det inte möjligt för individuell styrning, men antagligen billigare sett till att det bara är en enhet.
Någon som har koll på om ec kontra ac motor är något man vill/bör ha?
Då blir det som jag förstår det inte möjligt för individuell styrning, men antagligen billigare sett till att det bara är en enhet.
Någon som har koll på om ec kontra ac motor är något man vill/bör ha?
EC-fläktar är den moderna elektroniskt styrda typen som drar lite energi. Går normalt att styra steglöst med en 0-10 V signal. Dock är de väldigt dyra och kostar mycket den dag fläkten är utsliten och måste bytas. (Är man väldigt händigt kan det gå att byta lagren själv och spara mycket pengar). AC är den äldre traditionella typen av fläkt som oftast styrs med en fläkttransformator. Kostar betydligt mindre men drar mer energi.
Tackar, mycket upplysande. Anser mig händig så länge jag får tag på rätt verktyg, så ska kolla diffen i pris och se om en ec kan vara värt.J Josth skrev:EC-fläktar är den moderna elektroniskt styrda typen som drar lite energi. Går normalt att styra steglöst med en 0-10 V signal. Dock är de väldigt dyra och kostar mycket den dag fläkten är utsliten och måste bytas. (Är man väldigt händigt kan det gå att byta lagren själv och spara mycket pengar). AC är den äldre traditionella typen av fläkt som oftast styrs med en fläkttransformator. Kostar betydligt mindre men drar mer energi.
Nu har jag bestämt mig för att installera två stycken CRC-ECM-IO 44 aggregat, en för de två rummen i norr och ett för det i söder, då kommer jag kunna styra temperaturen bättre samt ha mer än tillräckligt med effekt och möjlighet att eventuellt bygga ut systemet i framtiden ifall jag upplever att det finns mer kapacitet för att kyla ytterligare ett rum (tex vardagsrummet).
Min fundering nu är kring spirorör och kondensisolering. Kommer jag behöva en kondensstrumpa på både till- och frånluft mellan aggregatet och rummet som ska kylas? Dessa rör samt aggregat kommer att finnas på en oisolerad vind som på sommaren när kylan är påslagen sannolikt kommer att vara ett antal grader varmare än inomhustemperaturen.
Sett till brinevätskan, kommer jag att sätta en cirkulationspump och sedan rör med armaflex upp till aggregaten.
Ska man grena av så tidigt eller sent som möjligt och i så fall bör man då ha 22mm rör fram till där man grenar av och sedan 15mm rör vidare till varje aggregat. Jag kommer att behöva ca 10m rör från pannrummet till aggregaten på vinden.
Har ställt dessa frågor till tillverkaren också, men är intresserad av vad folk som har koll eller kanske redan gjort liknande installation har att säga. Vill ha så bra koll som möjligt.
Min fundering nu är kring spirorör och kondensisolering. Kommer jag behöva en kondensstrumpa på både till- och frånluft mellan aggregatet och rummet som ska kylas? Dessa rör samt aggregat kommer att finnas på en oisolerad vind som på sommaren när kylan är påslagen sannolikt kommer att vara ett antal grader varmare än inomhustemperaturen.
Sett till brinevätskan, kommer jag att sätta en cirkulationspump och sedan rör med armaflex upp till aggregaten.
Ska man grena av så tidigt eller sent som möjligt och i så fall bör man då ha 22mm rör fram till där man grenar av och sedan 15mm rör vidare till varje aggregat. Jag kommer att behöva ca 10m rör från pannrummet till aggregaten på vinden.
Har ställt dessa frågor till tillverkaren också, men är intresserad av vad folk som har koll eller kanske redan gjort liknande installation har att säga. Vill ha så bra koll som möjligt.
Som jag nämnde i inlägget innan så kommer jag endast att ha 2 aggregat, tror du att 22mm räcker då?A atomlab skrev: