36 180 läst · 415 svar
36k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
Medlem
· Halland
· 4 088 inlägg
Ett kollektivt värmemagasin för området där man kan marta in på sommaren och ta ut värme på vintern är vad vi behöver. Frågan är dock vad detta kostar att anlägga.
Säg att en villa behöver 3000 kWh värme november till februari, det blir 12000kWh per villa. Blir väl några hundra kubikmeter vatten per hus, kanske 20000 kubikmeter vatten för området, orkar inte räkna just nu. En tank som är 100x20x10 meter skulle räcka. Eller bergrum. Men vi snackar stora volymer.
Säg att en villa behöver 3000 kWh värme november till februari, det blir 12000kWh per villa. Blir väl några hundra kubikmeter vatten per hus, kanske 20000 kubikmeter vatten för området, orkar inte räkna just nu. En tank som är 100x20x10 meter skulle räcka. Eller bergrum. Men vi snackar stora volymer.
Enklare och billigare att lagra värmen i gips/makadam på tomten.A Anders_Nilsson skrev:Ett kollektivt värmemagasin för området där man kan marta in på sommaren och ta ut värme på vintern är vad vi behöver. Frågan är dock vad detta kostar att anlägga.
Hej Jonatan79Jonatan79 skrev:
Delar av framtiden kan vara här i närtid.
Utan att ha uppdaterad information så kan den närmast explosionsartade ökningen av antalet solcellsinstallationer, innebära brådskande behov av ombyggnationer som inte kan genomföras i rimlig tid i brist på t.ex. personal, utrustning och tillstånd.
En solcellsinstallation med stor effekt kan ha en stor plötslig inverkan i ett svagt (litet) elnät. Många samtidiga faktorer gör det ännu mer komplicerat.
Ibland upptäcks inte denna typ av mångvariabel problematik i tid. När man inser att något är fel tar det tid att göra åtgärder. Jag tror inte ägare av solcellsinstallationer blir glada om deras anläggningar stängs ned på grund av överspänning.
Nej, det vore olyckligt. Då får vi hoppas att nätägarna och elbolagen har en plan och kunskap om att lösa ev problem och vara proaktiva.M Martin Lundmark skrev:Hej Jonatan79
Delar av framtiden kan vara här i närtid.
Utan att ha uppdaterad information så kan den närmast explosionsartade ökningen av antalet solcellsinstallationer, innebära brådskande behov av ombyggnationer som inte kan genomföras i rimlig tid i brist på t.ex. personal, utrustning och tillstånd.
En solcellsinstallation med stor effekt kan ha en stor plötslig inverkan i ett svagt (litet) elnät. Många samtidiga faktorer gör det ännu mer komplicerat.
Ibland upptäcks inte denna typ av mångvariabel problematik i tid. När man inser att något är fel tar det tid att göra åtgärder. Jag tror inte ägare av solcellsinstallationer blir glada om deras anläggningar stängs ned på grund av överspänning.
Och notera att problemet kan inträffa för de som säljer el utan att några nya anläggningar officiellt tas i drift. Man behöver inte anmäla anläggningar som inte matar ut el i omkringliggande nät.
Hej Jonatan79Jonatan79 skrev:
Jo det vore olyckligt men inte orimligt.
Nätägarna och elbolagen, med flera, lider idag på en akut brist på bl.a. kunniga ingenjörer och så har det varit i flera år.
Om bl.a. den stående planen sedan flera år har varit att fylla på antalet ingenjörer och elkraftkunniga.
Vad hjälper det då, om kunskap finns vad som bör göras, men för få utbildas och inga arbetslösa finns att tillgå?
Hej djacD djac skrev:
Kan du på ett enkelt sätt så alla här förstår, förklara hur det skulle förändra situationen.
Jag är nog tvungen att upprepa det jag nyss skrev, med tydligare bokstäver;
”Nätägarna och elbolagen, med flera, lider idag på en akut brist på bl.a. kunniga ingenjörer och så har det varit i flera år. Om bl.a. den stående planen sedan flera år har varit att fylla på antalet ingenjörer och elkraftkunniga. Vad hjälper det då, om kunskap finns vad som bör göras, men för få utbildas och inga arbetslösa finns att tillgå?”
Redigerat:
Enligt mig så är 48 % avkastning oskälig vinst, det går att läsa ut från Kraftringens årsredovisning. Alla ledningar skulle ligga i ett bolag precis som Televerket telefonledningar "Scanova" så hade det blivit bättre.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Du skrev; ”Jag vet inte svaret på frågan men hur många år går nätägarna med förlust? Gör de inte det så är det en STOR varningsklocka, det vore snarare normalen de år man gör investeringar.”
Mitt kunskapsområde är elkraft. Inte det komplicerat regelsystem som gäller de ekonomiska villkoren för elnätsbolagen. Efter avregleringen och en del försäljningar finns nu olika ägargrupper till elnätsbolagen. Exempelvis staten genom vattenfall, försäkringsbolag gällande Ellevio och sedan ett antal olika kommuner. Dessa ägare (stat, kommun och försäkringsbolag) har i sin tur olika regler att följa.
Det jag vet är, att driva ett elnätsbolag är ett naturligt monopol där verksamheterna måste bära sina egna kostnader och bolagen inte får göra oskälig vinst.
Med att bära sina egna kostnader, innebär att alla kostnader för elnätsbolagen måste tas från de som använder elnätet.
Hur man då, hanterar årliga eller fleråriga förluster kan jag inte reda ut (då det inte tillhör mitt kunskapsområde).
Vill du ha svar på frågan du ställde kan du börja nysta i artiklarna här;
”Chockförlust för eljätten – trots höjda priser”
[länk]
”Dagens Nyheter har tidigare rapporterat att de tre elnätsjättarna har haft rörelsemarginaler långt över medelvärdet för svenska företag – och en stor andel av dessa vinster har hamnat i ägarnas fickor. Detta är dock felaktigt i Ellevios fall, hävdar eljätten själv. Enligt bolaget har man kunnat redovisa förluster fyra år i rad, samtidigt som ägarna inte fått några utdelningar, koncernbidrag eller avkastning sedan 2018.”
”Det kommer att bli en chock”
[länk]
”Enligt David Bjurhall, chef för regulatoriska frågor på Ellevio, är läget akut. Om inget görs kommer svenska elanvändares elnätskostnader att explodera i mycket stora prisökningar framöver. Lokalnäten står inför en stor kostnadssmäll som ingen hittills har velat prata om, menar han, något också branschföreträdare påpekar tillsammans med Ellevio i en aktuell debattartikel. – Det handlar inte enbart om Ellevio. Det här är ett jättestort branschproblem som kan bli ett ännu större samhällsproblem, säger David Bjurhall.”
”Särskilda spelregler för kommunala energibolag”
[länk]
Jag upprepar, att jag tycker att vi nu har lämnat TS frågeställning.
Hej TWXT C skrev:
Ligger det inte utanför TS fråga;
"Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?"
Skapa gärna en ny tråd i det ämnet
Exakt! Det borde åtminstone finnas en huvudledning så man kan transportera el mellan SE1, SE2, SE3, SE4, alltså eg. transport från SE1 till SE4, som är det svaga kortet just nu.T TWX skrev:
Men antagligen omöjligt pga. ägarstruktur, geografiskt ägande och juridisk lagstiftning. Martin Lundmark pekar på något viktigt i detta sammanhang. Lätt att glömma nätet, som antagligen tar 40 år att rätta till...?
Om ett företag driver tex en skola, ett sjukhus, och de inte har utbildad personal, lärare och läkare, då får de inte längre utbilda eller behandla, varför de inte har personal kommer inte vara relevant, det blir inga operationer helt enkelt.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Kan du på ett enkelt sätt så alla här förstår, förklara hur det skulle förändra situationen.
Jag är nog tvungen att upprepa det jag nyss skrev, med tydligare bokstäver;
”Nätägarna och elbolagen, med flera, lider idag på en akut brist på bl.a. kunniga ingenjörer och så har det varit i flera år. Om bl.a. den stående planen sedan flera år har varit att fylla på antalet ingenjörer och elkraftkunniga. Vad hjälper det då, om kunskap finns vad som bör göras, men för få utbildas och inga arbetslösa finns att tillgå?”
Om man har tagit på sig ett ansvar att driva ett lokalnät och med detta fått full faktureringsfrihet, och man inte klarar det eftersom man inte klarar rekrytera personal, vad tycker du själv då ska hända? Ska vi driva företaget åt dem också, så de bara fakturerar..
Det kanske låter hårt i den akademiska världen men detta är alltså normalt företagande, normalt sätt kommer detta med risker, det är privata monopol som är det avvikande.
Hej djacD djac skrev:Om ett företag driver tex en skola, ett sjukhus, och de inte har utbildad personal, lärare och läkare, då får de inte längre utbilda eller behandla, varför de inte har personal kommer inte vara relevant, det blir inga operationer helt enkelt.
Om man har tagit på sig ett ansvar att driva ett lokalnät och med detta fått full faktureringsfrihet, och man inte klarar det eftersom man inte klarar rekrytera personal, vad tycker du själv då ska hända? Ska vi driva företaget åt dem också, så de bara fakturerar..
Det kanske låter hårt i den akademiska världen men detta är alltså normalt företagande, normalt sätt kommer detta med risker, det är privata monopol som är det avvikande
Jag trodde du förstod, att bristen på kunniga ingenjörer inom bl.a. elkraftområdet gäller hela samhället och inte bara de som producerar och distribuerar elkraft.
Det är en genomgående brist på elkraftingenjörer i hela samhället som har pågått länge och som nu accelererar eftersom det dessutom är en kraftig ökande efterfrågan på användningen av elkraft.
Uppmanar du att lägga ned all verksamhet hela samhället som använder elkraft och som behöver ingenjörer?