338 077 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Vindkraft gör tyvärr inte ett elsystem. Tvärtom, ju mer vind, desto mer reglerkraft behövs det. Så ni är fortfarande beroende av import.H Harald Blåtumme skrev:
I västsverige så har vi åtminstone Trollhättan att luta oss emot.
Nåja, om man ska peka ut en landsdel som är viktig i det avseendet så är det väl norra Sverige, utan vattenkraften i volym hade diskussionerna runt el varit helt annorlunda, den är vår räddning i många avseenden.lars_stefan_axelsson skrev:
Nu kanske Skåne kan få jämnare elpriser i alla fall...
https://www.nyteknik.se/energi/pumpkraft-skanskt-stenbrott-kan-bli-stort-energilager/2884484
Notera dock att 80MWh är en liten del av de 3,64 GWh som bränns på en timme i Skåne just nu...
Edit: Och 429 MW kommer just nu från sol i SE4. Så man kan lagra solenergin som genereras under 11 minuter i SE4 i denna gruvan.
https://www.nyteknik.se/energi/pumpkraft-skanskt-stenbrott-kan-bli-stort-energilager/2884484
Notera dock att 80MWh är en liten del av de 3,64 GWh som bränns på en timme i Skåne just nu...
Edit: Och 429 MW kommer just nu från sol i SE4. Så man kan lagra solenergin som genereras under 11 minuter i SE4 i denna gruvan.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
80MW, mindre än en tiondel av R1 eller R2. Femton gånger mindre Barsebäck. De kunde oftast gå i mer än 11 minuter och fungera på vintern.pacman42 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 254 inlägg
Nej jag vet detta såklart, mitt inlägg var mot bakgrunden av att en del folk har uppfattningen att man inte bygger ut tillräckligt med vindkraft i syd. Dels inte sant, dels att det inte löser några problem med ytterligare vindkraftsutbyggnad i denna region.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag såg förresten att man nu är igång med produktionen av natriumbatterier i Kina. Om prisprognoserna stämmer så blir hemmabatterier kanske lönsamma. De kan bli så billiga som 20-30 öre per kWh och laddcykel, men med moms mm, så kanske vi skall vara glada om vi kommer under 50 öre iofs. Men detta är ju bara första steget i den utvecklingen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 593 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 593 inlägg
Var försiktig med prognosen. Blir det plötsligt lönsamt så kommer nån jävla skatt på det.pacman42 skrev:Jag såg förresten att man nu är igång med produktionen av natriumbatterier i Kina. Om prisprognoserna stämmer så blir hemmabatterier kanske lönsamma. De kan bli så billiga som 20-30 öre per kWh och laddcykel, men med moms mm, så kanske vi skall vara glada om vi kommer under 50 öre iofs. Men detta är ju bara första steget i den utvecklingen.
SE4 brukar dra runt 2GW, resten exporteras.pacman42 skrev: