337 950 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Ja det var just det. Förutsättningarna skiljer. Både i det stora; SE4 (kan funka), SE3 (antagligen inte), eller SE1/2 (definitivt nej), och i det mera lokala (får man nätnytta, osv. osv.)U uplj skrev:
Så som alltid så är det korrekta svaret "Det beror på."
Liksom andra så tror även jag att 60-öringen kommer att försvinna på ett eller annat sätt. Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart att fortsätta de subventionerna.
En bekant kombinerar solpaneler på taket med egen bitcoin-mining i källaren. Om elpriset är lågt använder han den sol-el huset inte behöver för att skapa bitcoin, är elpriset högt säljer han istället sol-elen.
Hur verkligheten kommer att se ut vet inte du, precis som du inte vet hur aktiemarknaden kommer att gå, eller något annat för den delen.Nissens skrev:Nja, jag tror inte att någon försöker få mig att köpa solceller, jag gissar att det mer är ett behov en del har att övertyga sig själva att det är ekonomiskt försvarbart.
Enbart den faktorn att elen är billig numera spräcker även de mer pessimistiska budgetarna. Håller de låga priserna i sig så är det bara att glömma break even ens efter 10-15 år.
Det är så verkligheten ser ut.
Jag tror inte att någon tar ett beslut på vare sig elpriset i augusti 2022, eller enskilda dagar i maj 2023, det vore dumt.
De flesta som har solceller är nog rätt torra i det avseendet att de tror på sina egna siffror, före någon annan som försöker inbilla dem (mig) att deras siffror är fel.
Men du har såklart rätt, fortsätter elen vara gratis eller tom ett negativt pris, så blir det svårt att räkna hem men med samma login kan man säga det omvända, bägge lika dumma.
Ja men så är det, elområde, ekonomi, husplacering, tak, lutningar, riktning, genomföringar, takfönster, elförbrukning, osv, alla dessa variabler spelar ju in och därför ska man vara lite ödmjuklars_stefan_axelsson skrev:Ja det var just det. Förutsättningarna skiljer. Både i det stora; SE4 (kan funka), SE3 (antagligen inte), eller SE1/2 (definitivt nej), och i det mera lokala (får man nätnytta, osv. osv.)
Så som alltid så är det korrekta svaret "Det beror på."
Liksom andra så tror även jag att 60-öringen kommer att försvinna på ett eller annat sätt. Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart att fortsätta de subventionerna.
Tror inte ens jag har antytt att framtidens elpriser skulle bestämmas nu, mycket märklig tanke.D djac skrev:Hur verkligheten kommer att se ut vet inte du, precis som du inte vet hur aktiemarknaden kommer att gå, eller något annat för den delen.
Jag tror inte att någon tar ett beslut på vare sig elpriset i augusti 2022, eller enskilda dagar i maj 2023, det vore dumt.
De flesta som har solceller är nog rätt torra i det avseendet att de tror på sina egna siffror, före någon annan som försöker inbilla dem (mig) att deras siffror är fel.
Men du har såklart rätt, fortsätter elen vara gratis eller tom ett negativt pris, så blir det svårt att räkna hem men med samma login kan man säga det omvända, bägge lika dumma.
Däremot var solcellerna redan svåra att räkna hem innan, och för varje månad som går med låga elpriser så glider ju ROI ytterligare en månad.
Extra trist nu när panelerna producerar som mest.
Nej, det är det inte i de fall där omständigheterna är gynnsamma men jag vet att du har svårt att förstå hur man gör när man räknar hem solceller.Nissens skrev:
Att det periodvis uppstår stunder av lägre eller högre elpris påverkar inte så mycket, det är inget sprintlopp, detta är mer än ultramarathon.
Då har du förstått fel, det är kanske du som inte är med riktigt.D djac skrev:
Om man får dåliga intäkter från sina solceller nu under perioden de producerar som mest så slår det hårt på budgeten, hade det varit lågt pris under halvåret solcellerna producerar mycket mindre så hade det inte spelat så stor roll.
Nu har jag förstått att du gar svårt med att se hur dålig ekonomi det är att ha solceller.
Ja men så är det såklart, man har solcellerna i minst 30, förmodligen 50 år, men i maj 2023 fanns det dagar då elpriset var lågt så då föll hela projektet, på samma sätt som augusti 2022 gör att alla som då hade solceller kör Lambo för all framtid...Nissens skrev:Då har du förstått fel, det är kanske du som inte är med riktigt.
Om man får dåliga intäkter från sina solceller nu under perioden de producerar som mest så slår det hårt på budgeten, hade det varit lågt pris under halvåret solcellerna producerar mycket mindre så hade det inte spelat så stor roll.
Nu har jag förstått att du gar svårt med att se hur dålig ekonomi det är att ha solceller.
Solceller har man kanske i högst 25 år, sedan är de sannolikt föråldrade och det finns då modernare med bättre verkningsgrad, eller så har man löst energifrågan på annat sätt.D djac skrev:
Precis, samt kostnaden för installerad kW. Fick avråda grannarna från en offert med Svea Solar 19500kr/kW installerad….D djac skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Ja. Det skall man alltid. Men det tycker jag vi till stora delar är här. Sammantaget så ser det, bedömt ut, som det inte är en god affär i SE3 (och 2 och 1).D djac skrev:
Kanske, fast jag anser att det är omöjligt att svara på utan att veta förutsättningarna, inklusive ekonomi och värderingar.lars_stefan_axelsson skrev: