1 505 810 läst · 24 707 svar
1506k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo det funkar likadant på min hoj. Jag kan ställa regen 0-100% i en app på telefonen. Så i teorin kan jag putta den så den laddar lite, men det blir nog snabbt jobbigtJohannes Carlsson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 680 inlägg
Jag skulle säga att man nog kan räkna minst tre timmars körtid första stinten, sen 2,5 (då man sällan laddar fult under resa).N Nerre skrev:
Så, på ett ungefär och med hela halvtimmar:
- 9–12 restid
- 12–12.30 laddning
- 12.30–15 restid
- 15–15.30 laddning
- 15.30–18 restid
- 18–18.30 laddning
- 18.30–21 restid
- …
Men jag vet inte, jag tror inte jag kört mer än 60 mil på en dag sen jag var 20-nånting.
Det var ju just nån som skrev tidigare i tråden om en resa där lunchen passade jättebra för laddning men nästa laddning blev det bara att stå och vänta utan att kunna göra nåt vettigt av tiden.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Med max 200kW får jag i 10-80% på drygt 20min. Sedan har jag ca nya 50mil. Då spelar det inte så stor roll om man träffar lunch eller middag när det skall laddas.N Nerre skrev:
Skulle inte säga att det är för tidigt att köpa elbil för räckvidden. Men man behöver vara väldigt intresserad av bilar och prioritera det i sin hushållsbudget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 680 inlägg
Ett sånt påstående gör sig bättre med ett citat eller en länk.N Nerre skrev:
Men med ett halvfullt glas i tolkningen av dig: Jag håller med. Ska man köra jättelångt, 80+ mil (?), så upplevs nog ibland stopp två som för tidigt för att vilja ha ett halvtimmesstopp till.
Smällar man får ta.
Visst skulle det göra det, men kan du tala om för mig hur jag enklast hittar ett inlägg som jag inte minns exakt när det skrevs? Jag har suttit och försökt leta igenom inlägg två veckor bakåt men tyvärr inte hittat det. Det är inte trivialt att bläddra bakåt i forumet eftersom när man scrollar nedåt laddas nya inlägg automatiskt, men scrollar man uppåt fungerar det inte likadant.Nötegårdsgubben skrev:
Det var nån som hade varit på tjänsteresa och lånat elbil från jobbet om jag inte minns fel, och alltså skrev om sina första upplevelser av att köra elbil, med för- och nackdelar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 680 inlägg
Vassego, @Nerre. Sökte på några nyckelord i söket inom tråden. Fick träff på nummer två (laddstopp).
Det var en rejäl långresa. Förstår åsikten att stopp två kom väl tidigt.
Det var en rejäl långresa. Förstår åsikten att stopp två kom väl tidigt.
H HSP skrev:Har ingen egen elbil men har provat företagets.
Det har varit ganska intressant att testa detta.
Mina egna erfarenheter av detta i korthet. Ganska lång resa +100mil i en Enyaq.
Lite sämre saker:
1. räckvidd är inte i närheten av utlovat.
Speciellt om man följer med i trafiken på motorvägen.
2. Laddinfra vid långkörning. Visst finns det laddare men det är oftast fler som vill ladda samtidigt, en väldans många appar är bra. Varför kan inte laddarna även acceptera vanliga betalkort?
När man hittar en snabbladdare och flera laddar så finns risken att laddaren begränsas och laddtiden förlängs.
3. Laddstoppen medför väntetid, perfekt vid lunch men vid andra laddningen samma dag var det inte lika kul att vänta, sörpla kaffe och äta glass... (Laddning två stämde inte tidsmässigt med kvällsmat)
4. Korta kablar på endel laddare, om någon parkerar lite fel/snett bredvid då kanske inte kabeln räcker...
Bra saker:
1. Det går utmärkt att köra en lång resa, men det krävs lite mer planering.
2. Bra drag när man gasar på.
3. Ok komfort, men lite justeringar för bildens klimat invändigt är bra. Bilen var kanske i "super ecoläge" när jag tog den. (Har inte studerat manualen)
4. Man kan följa laddningen i telefonen.
Övriga noteringar:
Man pratar med andra människor när man laddar.
Några frågor jag fick var:
Hur mycket ska du ladda?
Och följdfrågan hur långt ska du?
De frågorna kom om det var fullt på laddplatsen....
Ungefär som "tyst" uppmuntran till att bara ladda det som behövs....
Även lite diskussioner om appar, laddpriser, om det är arbetstid när man laddar mm mm
Vad man tycker om aktuell bil, om man har elbil privat. Ganska kul diskussioner stundtals.
Jag kan helt klart köra elbil i tjänsten och det kommer jag att göra dock blir det normala sträckor på kanske 20-30 mil per dag. Denna långresa jag gjorde var mest för att jag var nyfiken, jag hade med lätthet kunna tagit tåget istället men jag ville prova elbil.
Är dock inte redo privat just nu. Det beror på flera saker just nu. I framtiden kommer jag säkert att äga en egen elbil.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Första turerna jag gjorde var med en lånad Tesla M3. Upplevde precis detta. Ibland passade det med lunch eller middag vid laddning, andra gånger blev det att bara sitta och surfa på mobilen.N Nerre skrev:Visst skulle det göra det, men kan du tala om för mig hur jag enklast hittar ett inlägg som jag inte minns exakt när det skrevs? Jag har suttit och försökt leta igenom inlägg två veckor bakåt men tyvärr inte hittat det. Det är inte trivialt att bläddra bakåt i forumet eftersom när man scrollar nedåt laddas nya inlägg automatiskt, men scrollar man uppåt fungerar det inte likadant.
Det var nån som hade varit på tjänsteresa och lånat elbil från jobbet om jag inte minns fel, och alltså skrev om sina första upplevelser av att köra elbil, med för- och nackdelar.
Efter ett år med egna elbilar skulle jag säga att man skall prioritera en bil som kan ladda snabbt om man åker långt ofta. Kapaciteten på batteriet är inte längre lika kritisk då det börjar bli rätt bra täckning med snabbladdare.
Har själv kört Enyaq på vintern. Förstår frustrationen, den är väldigt törstig. Det problemet finns inte i en Tesla M3 då:Nötegårdsgubben skrev:
1. Den är snål (1.4 kWh per mil)
2. Med Tesla slår du in vart du ska och den visar vart du ska stanna och ladda med god marginal - behövs ingen planering som tidigare nämnts.
Som sagt, tänk om. Folk med räckviddsångest är obefogat. Förmodligen för att dessa personer inte ägt en elbil själva. Enda gången man måste ladda på vägen är längre resor. På vintern klarar jag mig på 1 laddstopp mellan Lund och Västerås (även fast bilen visar två), och nån gång behöver man äta eller gå på toa...
Per kvadratmeter så tjänar markägaren betydligt mer på att bygga parkering.N Nerre skrev:
Det visade du ju dessutom själv med dina beräkningar.
Precis det är som pest eller kolera stortsett samma pris överallt.Nötegårdsgubben skrev:Det finns ändå ett incitament att köra nästan tomt med elbilar som inte finns med avgasbilar. Tror man att man ska klara sig hela vägen hem och ladda billigt där är det ofta rimligt att köra med ganska små marginaler.
Motsvarande uppsida finns inte med avgasbilar då man ändå måste till en mack med dem för att tanka.
Om man inte bor nära gräns till ett annat land.
Det kommer som krav i de flesta större städer (ofta ett, vad ska jag kalla det?, informellt krav? då markyta är så dyr att det inte ekonomiskt går ihop att bygga parkering i en nivå i markplan).Johannes Carlsson skrev:
Men i t.ex. Uppsala finns det en del stora problem genom att det nästan överallt är dålig mark, tiotals meter (och på vissa ställen 100 meter) djup lera, och högt grundvatten på en del ställen.
Jag har på ett nybygge installerat en massa grundvattenpumpar i pumpgropar runt om huset för att källargaraget (och källarförråden) inte ska stå under vatten.
Vilket sen ger nya problem, dels driftskostnader, men värre, sänker grundvattennivån, vilket kan t.ex. ge sättningar i hus bredvid, särskilt om det är äldre hus som är pålade med friktionspålar.
Som gammal uppsalabo har jag förstått på min far att många rivningar av gamla (sekelskifte/1800-tals)hus motiverades med att de var pålade och när man byggde om VA nät och omkringliggande hus så "var det lika bra" att riva de andra husen också. Tragiskt. Tack och lov blev i allafall vissa hus kvar. Jag är själv övertygad att det inte alls var pålarna som var det stora problemet, utan att man tjänar mer pengar på nya hus...Mikael_L skrev:Men i t.ex. Uppsala finns det en del stora problem genom att det nästan överallt är dålig mark, tiotals meter (och på vissa ställen 100 meter) djup lera, och högt grundvatten på en del ställen.
Vilket sen ger nya problem, dels driftskostnader, men värre, sänker grundvattennivån, vilket kan t.ex. ge sättningar i hus bredvid, särskilt om det är äldre hus som är pålade med friktionspålar.
Om så vore fallet, menar du att fastighetsägarna är helt dumma i huvudet och bygger bostäder istället för parkering fast de tjänar mindre på det?Mikael_L skrev:
Hittade den här gamla artikeln
https://fastighetstidningen.se/pa-vag-mot-en-normfri-parkering/
OBS! Kostnaden ovan är inte för en parkeringsruta, det verkar vara för en parkeringsplats med ett antal platser. Längst ner i artikeln verkar kostnader per parkeringsplats finnas.Parkering är en dyr post i nybyggnation då en parkeringsplats i runda slängar kostar mellan 350?000 och 500?000 kronor att bygga, en summa som inte täcks av avgiften för parkeringsplatsen. Avgiften räcker ofta bara till driften och parkeringsplatsens byggkostnad fördelas istället på samtliga boendes hyra, oavsett om hushållet har bil eller inte.