E enoch85 skrev:
1. Den är snål (1.4 kWh per mil)
Sommartid om man kör max 80-90 kan man komma ner i den förbrukningen. I verkligheten drar den lite mer.
 
E
useless useless skrev:
Sommartid om man kör max 80-90 kan man komma ner i den förbrukningen. I verkligheten drar den lite mer.
Jag ligger på 1.2 kWh om jag håller hastighetsgränsen och gör ärenden in till stan (40-70-80-100-110 km/h). Motorväg drar den mer, cirka 1.6 kWh - fortfarande snålt.

Vinter så snittar jag på 1.6 kWh.

Bildskärm i bil visar körningsdata: aktuell körsträcka, förbrukning sedan laddning och total vägmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elektrisk bilskärm, energianvändning, körsträcka, laddningsdata, 19 grader inställd temperatur, reflektion av person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E enoch85 skrev:
Jag ligger på 1.2 kWh om jag håller hastighetsgränsen och gör ärenden in till stan (40-70-80-100-110 km/h). Motorväg drar den mer, cirka 1.6 kWh - fortfarande snålt.

Vinter så snittar jag på 1.6 kWh.

[bild]
Jobbets M3LR drog över 2,5 när jag körde Sth-Hbg i +5 och regn.
 
E
R Robert-san01 skrev:
Jobbets M3LR drog över 2,5 när jag körde Sth-Hbg i +5 och regn.
Jo, det beror ju på hur man kör...
 
M
E enoch85 skrev:
Jag ligger på 1.2 kWh om jag håller hastighetsgränsen och gör ärenden in till stan (40-70-80-100-110 km/h).
Det är ju sjukt bra för en personbil! Är det en LR AWD?

Min hoj ligger på 0,33kWh i snitt på 700 mil och jag brukar gasa lite mer med den än med bilen.
Fordonsinstrumentpanel med batteriindikator, ingen hastighet, varvräknare på noll, strömförbrukning, klockslag och ABS-varning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
M Markarbetaren skrev:
Det är ju sjukt bra för en personbil! Är det en LR AWD?

Min hoj ligger på 0,33kWh i snitt på 700 mil och jag brukar gasa lite mer med den än med bilen.
[bild]
Yes, det är en M3LR (AWD, men det har alla LR).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nu har det snart gått fem år sen den här tråden startade. Sveriges mest sålda bil i år är en elbil. Ingen som har bytt till elbil har bytt tillbaka till fossilbil. Tvivlare och bakåtsträvare kommer dock alltid att finnas, det är naturligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Ingen som har bytt till elbil har bytt tillbaka till fossilbil.
Jodå, det finns ett par i den här tråden om jag inte minns fel.
 
Grundtanken i det @HSP frågar tycker jag är intressant: är det rimligt att förvänta sig att man kan komma WLTP-räckvidden om man kör långt? Varför? Varför inte?

Varför tycker jag är ganska enkelt: Bilnasarna anger en räckvidd, en fråga som man vet är viktig för köparna. Det är också en sorts siffra man aldrig pratat om för avgasbilar, så den borde ju berätta hur långt man kommer i verkligheten, inte sant? Som alla som är insatta i frågan vet så är det inte så.

Varför inte då? WLTP är standardiserade körcykler och det är bra att alla fabrikanter rapporterar enligt samma regler. På samma sätt som avgasbilar anges med förbrukning/mil (ja, ja, per 100 km då) så är det bra att även elbilar har ett standardiserat förbrukningsmått. Att detta mått inte visar på faktisk räckvidd i motorvägsfart lär man sig snart och då kan man ändå jämföra olika bilar med varandra.

Jag tycker inte att varför inte-svaret håller. Istället borde elbilsnasare tvingas rapportera genomsnittlig förbrukning (på samma sätt som avgasbilsnasare) och därtill om de vill få ange en räckvidd enligt en normerad motorvägskörning, i säg 100 km/h vid +20 grader.

För WLTP-räckvidden är ju i princip aldrig intressant. Ingen kör så långt på det sättet. Att bilindustrin trots det kommit undan med att etablera den som ett standardmått borde få standardsättare och tillsynsmyndigheter att rodna.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Nu har det snart gått fem år sen den här tråden startade. Sveriges mest sålda bil i år är en elbil. Ingen som har bytt till elbil har bytt tillbaka till fossilbil. Tvivlare och bakåtsträvare kommer dock alltid att finnas, det är naturligt.
Syfte var ju om det var för tidigt och är idag 4% av våra personbilar elbilar, efter fem år, så är tråden fortfarande relevant ;) Finns fortfarande avsaknad av vissa modelltyper och även ekonomiskt försvarbart.
Har ju inget med att byta tillbaka att göra:crysmile:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Syfte var ju om det var för tidigt och är idag 4% av våra personbilar elbilar, efter fem år, så är tråden fortfarande relevant ;) Finns fortfarande avsaknad av vissa modelltyper och även ekonomiskt försvarbart.
Har ju inget med att byta tillbaka att göra:crysmile:
Haha ja du. Jag tror jag kollar in här om fem år igen och ser hur det går! :crysmile:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På samma sätt som avgasbilar anges med förbrukning/mil (ja, ja, per 100 km då) så är det bra att även elbilar har ett standardiserat förbrukningsmått.
Även för "avgasbilar" bygger väl förbrukningen på en specificerad körcykel?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bränsleförbrukning#Testning
 
Absolut, det var ju det jag skrev. Men ingen multiplicerar denna med tankstorleken för att visa hur långt man kommer på en tank.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Haha ja du. Jag tror jag kollar in här om fem år igen och ser hur det går! :crysmile:
Läste i en rapport att man beräknade att 2030 skulle det vara fler elbilar på vägarna än bensin/diesel.
 
En siffra jag skulle vilja se är hur stor andel av den totala körsträckan för alla bilar som görs av elbilar. Min misstanke är att det är mer än de 4% de utgör.

Vi har t.ex. två bilar. Dieseln har rullat 160mil i år. Elbilen har rullat drygt 900 mil på samma tid. M.a.o. så står elbilen för 85% av körda mil, samtidigt som den bara utgör 50% av vår lilla fordonsflotta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.