77 800 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Du vet alltså att det lätt tar 3,5 timmar för mig varje gång jag ska ladd på sportlovet!Nissens skrev:Eftersom det bevisligen är 2,5 timmars köer vid tex sportlov vid snabbladdarna så lär det lätt ta 3,5 timmar för dig att ladda ja.
Skickar länken igen eftersom du inte verkar ha läst den:
[länk]
Om du nu lever på samma planet som oss andra så lär ju du drabbas av köerna också, eller hur?
De väntar sig dessutom att situationen kommer att bli värre.
Det är inte riktigt frisk att skriva så, när jag redan förklarat femtioelva gånger att jag aldrig har köat vid en snabbladdare. Du kanske borde söka hjälp?
Hade det varit så hade jag sålt bilen för länge sedan. Jag är inte fakir.
Vill man tvunget ladda på Ionitys laddstolpar (som artikeln handlar om) för att man har fått ett billigt abonnemang när man köpte bilen, så får man väl stå i kö där när det är sportlov om man känner för det.
Själv har jag aldrig laddat hos dem så ditt "bevis" är inte applicerbart.
Det har säkert varit kö på andra laddnätverk också vid vissa tidpunkter på speciella dagar, men det har aldrig drabbat oss trots att vi åker till fjällen bland annat på just sportlovet. (Jag tror jag har nämnt det förut men det verkar inte gå in)
Det byggs fler snabbladdare i högre takt än någonsin, så det behöver inte alls bli värre som olyckskorparna tror.
Men ju fler du övertygar ju bättre för oss andra. Så kämpa på!
Redigerat:
Du hittar på.[SKPG]Zamora skrev:
Han kan väl ha undvikit det, men enligt media drabbas många bilister av det vid tex sportloven, och det väntas bli värre. Om resten av elbilssverige säger att detta är ett problem, men en person här säger att det inte är något problem så är det något som inte stämmer… Det är knappast mitt fel.
Att han inte märkt det kan ju bero på att han inte semestrar när andra gör det, men då är det ju ärligare att säga det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 089 inlägg
Men det är ditt fel att du påstår saker som inte stämmer.Nissens skrev:
Läs igenom @Nicke Nyfiken senaste inlägg, så kanske det klarnar.
Annars ser vi återigen ett fall av en alternativ verklighet som ofta förekommer i dina inlägg
Ok, det du säger är att när alla andra köar vid snabbladdare så behöver inte du göra det.Nicke Nyfiken skrev:Du vet alltså att det lätt tar 3,5 timmar för mig varje gång jag ska ladd på sportlovet!
Det är inte riktigt frisk att skriva så, när jag redan förklarat femtioelva gånger att jag aldrig har köat vid en snabbladdare. Du kanske borde söka hjälp?
Hade det varit så hade jag sålt bilen för länge sedan. Jag är inte fakir.
Vill man tvunget ladda på Ionitys laddstolpar (som artikeln handlar om) för att man har fått ett billigt abonnemang när man köpte bilen, så får man väl stå i kö där när det är sportlov om man känner för det.
Själv har jag aldrig laddat hos dem så ditt "bevis" är inte applicerbart.
Det har säkert varit kö på andra laddnätverk också vid vissa tidpunkter på speciella dagar, men det har aldrig drabbat oss trots att vi åker till fjällen bland annat på just sportlovet. (Jag tror jag har nämnt det förut men det verkar inte gå in)
Det byggs fler snabbladdare i högre takt än någonsin, så det behöver inte alls bli värre som olyckskorparna tror.
Men ju fler du övertygar ju bättre för oss andra. Så kämpa på!
Du kan väl berätta hur du gör för att undvika köerna?
Jag har ju aldrig behövt snabbladda själv, så jag förlitar mig på mediarapporteringen som säger att detta är ett stort problem som förväntas bli värre. De kan ha fel, vad vet jag.
Läs inlägg 421 en gång till.Nissens skrev:Ok, det du säger är att när alla andra köar vid snabbladdare så behöver inte du göra det.
Du kan väl berätta hur du gör för att undvika köerna?
Jag har ju aldrig behövt snabbladda själv, så jag förlitar mig på mediarapporteringen som säger att detta är ett stort problem som förväntas bli värre. De kan ha fel, vad vet jag.
Förstår du ändå inte, kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du får söka professionell hjälp.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 089 inlägg
Märkligt att fler och fler skaffat elbilar då det är så hemskt långa köer när man ska ladda efter vägen. Väldigt märkligt att folk satsat stora pengar och får så hemskt stora problem. Samma media som du läser har väl inte ens suttit i en elbil eller åkt till fjälls vid påsk eller sportlov?! Har tanken slagit dig att du slåss mot väderkvarnar ?Nissens skrev:Ok, det du säger är att när alla andra köar vid snabbladdare så behöver inte du göra det.
Du kan väl berätta hur du gör för att undvika köerna?
Jag har ju aldrig behövt snabbladda själv, så jag förlitar mig på mediarapporteringen som säger att detta är ett stort problem som förväntas bli värre. De kan ha fel, vad vet jag.
Nu vet jag så klart inte hur just Nicke Nyfiken gör, men när jag såg kön till Teslas publika laddare i Ljusdal på väg hem efter sportlovet så körde jag helt enkelt vidare och laddade senare. Det blev Gävle istället. Svårare än så behöver det inte vara.Nissens skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Du måste tänka på att media säljer nyheter, de förmedlar inte bara en objektiv sanning. De hårdvinklar sanningen för klick, delningar och annat engagemang från sådana som du.Nissens skrev:
Ja, det finns de som får köa länge på vissa laddstationer, främst Ionity som har ett högt fast abonnemangspris och lågt rörligt pris. Incitamenten för deras kunder att vara otrogna och ladda någon annanstans är därför låga.
Jag har också kört till fjällen med elbil på sportlovet, och då det riktiga sportlovet (som vi stockholmare ödmjukt säger), alltså vecka nio. Ja, viss tidsplanering valdes för att inte köra precis samtidigt som alla andra, men det gör jag gärna oavsett.
Jag har haft två laddhybrider innan jag kände att jag kunde byta till elbil. Jag upplevde det till skillnad från dig alltid som en halvmessyr med dubbla drivlinor, dyra inköps- och servicepriser och vetskapen om att de allra flesta hybridförarna kör långt ifrån några 90 % på el. Efter att jag bytt tycker jag att den enda vettiga hybriden är en segelbåt med stödmotor.
Precis.Nötegårdsgubben skrev:
Regel #1
Undvik Ionity om du inte vill köa.
Regel #2 Undvik att köra när alla andra gör det.Nötegårdsgubben skrev:
På sportlovet i år startade vi kl. 9 istället för kl. 7 som alla andra. Det räckte för att helt slippa laddköer. Och man slapp väldigt mycket trafik också. Skulle jag av någon anledning köra avgasbil någon annan gång på sportlovet så kommer jag ändå att starta senare för att slippa den värsta trafiken.
Någon mer magi behövs inte för att undvika laddkö på sportlovet.
När vi i år körde till fjällen veckan innan påsk så körde vi kl. 7 men det fanns inte tillstymmelse till laddköer eller mycket trafik. Vi var stundtals ensamma på vissa laddplatser med 20-30 laddstolpar.
Nicke Nyfiken skrev:Precis.
Regel #1
Undvik Ionity om du inte vill köa.
Regel #2 Undvik att köra när alla andra gör det.
På sportlovet i år startade vi kl. 9 istället för kl. 7 som alla andra. Det räckte för att helt slippa laddköer. Och man slapp väldigt mycket trafik också. Skulle jag av någon anledning köra avgasbil någon annan gång på sportlovet så kommer jag ändå att starta senare för att slippa den värsta trafiken.
Någon mer magi behövs inte för att undvika laddkö på sportlovet.
När vi i år körde till fjällen veckan innan påsk så körde vi kl. 7 men det fanns inte tillstymmelse till laddköer eller mycket trafik. Vi var stundtals ensamma på vissa laddplatser med 20-30 laddstolpar.
Den tidigare generationen verkar tyvärr inte ha lärt sig tänka speciellt mycket själva utan simmar ofta som en sill i mängden samtidigt som de har en oförmåga att ta till sig ny teknik och nytänkande. Det är inte ingen idé att försöka lära/informera om framtiden….Nicke Nyfiken skrev:Precis.
Regel #1
Undvik Ionity om du inte vill köa.
Regel #2 Undvik att köra när alla andra gör det.
På sportlovet i år startade vi kl. 9 istället för kl. 7 som alla andra. Det räckte för att helt slippa laddköer. Och man slapp väldigt mycket trafik också. Skulle jag av någon anledning köra avgasbil någon annan gång på sportlovet så kommer jag ändå att starta senare för att slippa den värsta trafiken.
Någon mer magi behövs inte för att undvika laddkö på sportlovet.
När vi i år körde till fjällen veckan innan påsk så körde vi kl. 7 men det fanns inte tillstymmelse till laddköer eller mycket trafik. Vi var stundtals ensamma på vissa laddplatser med 20-30 laddstolpar.
Jag vet inte hur generationsbundet det är men det finns alltid en grupp människor som är emot allt som är nytt och lite okänt.Jonatan79 skrev:
Minns när smartphone kom. Vissa skulle minsann aldrig ha en sån. Hade inte telefonen minst 10 dagars standby-tid (som deras knapptelefon) så var den helt värdelös.
Jag antar att det är ungefär samma grupp människor nu, som absolut inte ska ha en elbil heller. Har den inte minst 100 mil räckvidd (som deras diesel bil) så är den helt värdelös.
Medlem
· Uppland
· 1 762 inlägg
Ursäkta OT men man kan lätt kan få flera dagars standby-tid även på en modern smartphone. Sätt jag t ex min Samsung i energisparläge nu får jag tre dagars och 6 tim batteritid med 51% batteri kvar.H HenrikHuslöse skrev:
Precis som batteriet på en elbil kan räcka mycket längre med lite anpassning av körstilen.
/Krille