337 950 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Tror många är rent ut sagt avundsjuka, för att det är oupnåligt av olika skäl, men inte kan se det själva och därför greppar om varje halmstrå för att klanka ner på solceller.S SwiftD skrev:Jag har själv solceller och är nöjd med min investering, so far...
Folk har rätt att göra vad dem vill för sina pengar. Tycker man det är rimligt att lägga 600000kr på en BMW medans man klagar på någon som lägger 300000kr på en solcellsanläggning och kör runt med en Toyota så är det ju lite bisarrt. Speciellt om man yrkar på att solceller har dålig avkastning.
Pengar ska förbrukas och det är upp till var och en av oss att välja vart de ska gå. Varför ska folk bry sig så mycket om vad andra gör? Om man ska bry sig så ska det vara för att man inspireras av någon.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kan också vara precis tvärt om. De som har betalt "massor" för sina solceller måste till varje pris försvara sin "investering".T Tomasmexitegel skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Detta måste väl vara skrivet med ironi? Du kan inte mena allvar!T Tomasmexitegel skrev:
Skulle solceller vara nån form av statussymbol?
Fast, det rimmar dåligt med att dom lägger upp all info, inköpspris avkastning etc. Just nu har jag ingen aning om det är värt pengarna, men snacket från vissa gick likadant för ett par år sen när jag investerade I min anläggning. Nu har ett par av mina kritiska kompisar även dom skaffat solceller.G OMathson skrev:
Nja, har inte tänkt i dom banorna själv innan du tog upp det. Men visst, det ligger i tiden med egna solceller på taket. Så, absolut som du skriver det får nog anses som lite status att ha celler på taket. Visar både att man är smart och har pengar samt tänker på miljön. ( PS, detta var det viss ironi i).M Markarbetaren skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 684 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 684 inlägg
Instämmer till 100% på ditt resonemnag.Clarken37 skrev:
Beställde nyligen en anläggning på 11500W för 170K till mitt hus, men jag hade aldrig gjort det om jag satt med lån på huset, eller hade behövt låna 170K till panelerna. Rent krasst hade det nog varit bättre att slänga in 170K på börsen, men det är en najs känsla att veta att i fortsättningen slår inte Magda-priserna på el lika hårt som tidigare samt lite gott samvete rent miljömässigt
Den gamla sanningen som HSB uttalade 1997 gäller fortfarande:
"Den som är satt i skuld är icke fri" eller man kan ju även säga "Som man lånar får man leva"
Status med paneler?
Yep, ser nice ut med Mercen på garageuppfarten och taket fullsmetat med paneler
Obs, ta det som ett skämt
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ha ha, nu kom jag att tänka på den gamla VW-reklamen när grannen står i fönstret och tittar på när grannen över gatan glider in på uppfarten med en ny folkvagn. "Våra grannar är statare!"T Tomasmexitegel skrev:Nja, har inte tänkt i dom banorna själv innan du tog upp det. Men visst, det ligger i tiden med egna solceller på taket. Så, absolut som du skriver det får nog anses som lite status att ha celler på taket. Visar både att man är smart och har pengar samt tänker på miljön. ( PS, detta var det viss ironi i).
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 684 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 684 inlägg