M
J Jonte Karlsson skrev:
Sorry, men ordet naiv räcker inte till att beskriva detta.
Du behöver inte ta diskussionen personligt bara för att alla inte tycker/ser samma framtidsscenario som du;)
 
S StyvBoard skrev:
Ojojoj, verkar inte finnas någon ände på denna tråden. Men helt klart ska du torkas i röven av nån annan när det skitit sig. :) Allt handlar om vad du har i plånboken. Och du ska aldrig ha solceller, punkt, det blir inte billigt nog.. Antingen bidrar man till lösningen eller är man del av problemet. Så enkelt är det.
Bidrar till lösningen på vad?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
S
nikasp nikasp skrev:
Vad tänker du för alternativ? Ny kärnkraft om 20-30 år?
Alternativen har väl inget med energikällor att göra? Det är väl bara att skrota "fosilfritt stål".

Eller menar du alternativ till vindkraften?
Vi har redan nog med vindkraft, det märker man på spotpriset så fort det blåser. Problemet är de dagar det inte blåser, då springer spotpriset upp i taket. Oavsett hur mycket vindkraft vi slösar pengar på så kommer vi inte ifrån denna jo-jo effekt. Jag skulle föreslå ny kärnkraft i olika format inom 6-10år i massiv skala. Det är perfekt tillfälle att överproducera till övriga EU-länder. Helst en satsning via Vattenfall och sparka ut tyska EON med flera utländska aktörer.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Fossilfritt stål kostar ungefär 8000kr för en bil. Om man kan marknadsföra att bilen är fossilfri så är detta billigt, detta kan man få igen flera gånger om. Bla Volvo har ju beslutat att ta denna kostnaden. I ett hus så försvinner också denna kostnaden rätt snabbt. Jag tror att det finns en marknad för det fossilfria, frågan är istället hur många tillverkare som det finns plats för.

Ett större problem är att det finns massor med jobb i norra Norrland, men att ingen med rätt utbildning flyttar dit. Hur kan man tillåtas gå på bidrag när det finns jobb? Som det är nu så flyttar folk till norra Sverige från utlandet för att jobba där, men dessa räcker inte till. Man gjorde en stor jobbsatsning med jobbmässor i storstadsregionerna och lyckades enbart locka 36 arbetare norrut. Det behövs inte bara industriarbetare utan sjukvårdspersonal, skolpersonal, byggnadsarbetare, ekonomer, ja i princip alla yrken då ett växande samhälle kräver expansion inom det mesta. Bostäderna har dock stigit kraftigt i pris redan trots att man bygger mycket.

Nej, detta verkar inte vara något luftslott.
Hur blir en elbil fossilfri när man måste använda diverse sällsynta metaller till batterier och annat så som koppar i bilen?
Vi har väl tagit in massa människor från andra länder som enligt S ska rädda oss när folk går i pension? Skicka upp dessa kompetenta människor så löser väl sig det lilla problemet, så slipper de gå runt och skjuta på varandra här nere? Win-win...
 
S
T Tomasmexitegel skrev:
Naturligtvis kan man ifrågasätta, men när man får bevis framför sig så är ju själva vitsen med att utvecklas att man ändrar sig. Här i tråden läser jag dom mest korkade inläggen jag läst på länge.
Det är ju flera här som bevisligen är väldigt nöjda med sina anläggningar, som skriver ut data, visar +/- etc.
Ändå kommer det inlägg från proffsen utan egen erfarenhet att det är skit dåligt med solceller med diverse konstiga anledningar, att det är inte bra för elnätet, att dom inte producerar el på vintern, att avkastningen är för liten mm. Det har varit iallafall lite kul att skriva i tråden. Men nu har jag inte mer tid för det. Så lycka till ni andra med diskussionen.
Jag har själv solceller och är nöjd med min investering, so far...
Folk har rätt att göra vad dem vill för sina pengar. Tycker man det är rimligt att lägga 600000kr på en BMW medans man klagar på någon som lägger 300000kr på en solcellsanläggning och kör runt med en Toyota så är det ju lite bisarrt. Speciellt om man yrkar på att solceller har dålig avkastning.
Pengar ska förbrukas och det är upp till var och en av oss att välja vart de ska gå. Varför ska folk bry sig så mycket om vad andra gör? Om man ska bry sig så ska det vara för att man inspireras av någon.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel och 2 till
  • Laddar…
nikasp
S SwiftD skrev:
Alternativen har väl inget med energikällor att göra? Det är väl bara att skrota "fosilfritt stål".

Eller menar du alternativ till vindkraften?
Vi har redan nog med vindkraft, det märker man på spotpriset så fort det blåser. Problemet är de dagar det inte blåser, då springer spotpriset upp i taket. Oavsett hur mycket vindkraft vi slösar pengar på så kommer vi inte ifrån denna jo-jo effekt. Jag skulle föreslå ny kärnkraft i olika format inom 6-10år i massiv skala. Det är perfekt tillfälle att överproducera till övriga EU-länder. Helst en satsning via Vattenfall och sparka ut tyska EON med flera utländska aktörer.
Jag är ju stark kärnkraftsförespråkare sedan tidigt 90-tal men det skeppet har seglat. Nuvarande regering som jag röstat på var ju med att lägga ned den. Ingen kommer att springa benen av sig för att få en reaktor i sin kommun, se bara hur segt det är med kommunalt veto vad gäller vindkraft.

6-10 år förstår du väl är helt orealistiskt även om man skulle satsa vilket inte lär hända. ”Nya” OL3 i Finland blev 14 år *försenad*…
 
S
nikasp nikasp skrev:
Jag är ju stark kärnkraftsförespråkare sedan tidigt 90-tal men det skeppet har seglat. Nuvarande regering som jag röstat på var ju med att lägga ned den. Ingen kommer att springa benen av sig för att få en reaktor i sin kommun, se bara hur segt det är med kommunalt veto vad gäller vindkraft.

6-10 år förstår du väl är helt orealistiskt även om man skulle satsa vilket inte lär hända. ”Nya” OL3 i Finland blev 14 år *försenad*…
Skitsnack, det tog 4 år att bygga Barsebäck, från 1973-1977.
Om det skulle ta 10 år att bygga 10 nya kärnkraftverk så är väl helt enkelt det vi måste göra. Att S och MP förstört vår energiförsörjning och satt oss i denna situation är helt enkelt priset för att folk slängt sin röst på dem. Tyvärr får vi andra vara med och betala notan.

Btw, jag tror inte en sekund på att du skulle vara högerröstare, du är vänster som vill lägga skulden för energikrisen som S och MP skapade på högerpartierna samtidigt som du vill få folk att tro att det tar 20 år att bygga ett kärnkraftverk och att det inte är lönt och att vi ska satsa mer på MP-vindkraft.
 
nikasp
S SwiftD skrev:
Skitsnack, det tog 4 år att bygga Barsebäck, från 1973-1977.
Om det skulle ta 10 år att bygga 10 nya kärnkraftverk så är väl helt enkelt det vi måste göra. Att S och MP förstört vår energiförsörjning och satt oss i denna situation är helt enkelt priset för att folk slängt sin röst på dem. Tyvärr får vi andra vara med och betala notan.

Btw, jag tror inte en sekund på att du skulle vara högerröstare, du är vänster som vill lägga skulden för energikrisen som S och MP skapade på högerpartierna samtidigt som du vill få folk att tro att det tar 20 år att bygga ett kärnkraftverk och att det inte är lönt och att vi ska satsa mer på MP-vindkraft.
Det tog 18 år att bygga OL3 i Finland och kostade 100 miljarder, tre ggr mer än beräknat. Sista inte värt att bemöta. Jag tror att du är SD och har orealistiska idéer om hur lätt det är att backa bandet.
 
S
nikasp nikasp skrev:
Det tog 18 år att bygga OL3 i Finland och kostade 100 miljarder, tre ggr mer än beräknat. Sista inte värt att bemöta. Jag tror att du är SD och har orealistiska idéer om hur lätt det är att backa bandet.
I was surprised to see that 374 out of 441 reactors were built in 10 or less than 10 years. There is a tail of 15% that have taken longer to build. The world record is 33 years for the Atucha-2 reactor in Argentina where construction began in 1981 and was grid connected in 2014. I can only assume that construction was halted for a large number of years.

At the other end of the scale, 18 reactors were completed in 3 years! 12 of those in Japan, 3 in the USA, 2 in Russia and 1 in Switzerland. These are a mixture of boiling water and pressurised water reactors. Clearly, it does not need to take forever to build new reactors given good supply chain, expertise and engineering protocols. The mean construction time of 441 reactors in use today was 7.5 years.


Källa:
http://euanmearns.com/how-long-does-it-take-to-build-a-nuclear-power-plant/
 
  • Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Fast solceller är väl ingen försäkring mot höga elpriser när vi behöver elen som mest?
Okej. När elen var som dyrast och politikerna till och med pratade om att behöva stänga ner elen i stora områden i Sverige med rullande schema pga effektbrist så gasade jag på för fullt utan att bry mig. För mig var det en ganska skön försäkring. De dagar jag inte kunde producera tillräckligt för att tillgodose min egen förbrukning och inte hade batterikraft kvar fick jag köpa in lite el, men då tajmat för att slippa elpristopparna.

Det är väl ingen som tror att det är solgaranti de dagar elpriset är högt och energibristen i landet är stor, men det klarar man med god marginal om man gör rätt övriga dagar. Även gråa dagar kan jag producera tillräckligt för att hålla det mest väsentliga igång, dvs belysning och mobilladdare och lite varmvatten. Tvättmaskiner och långkok och bioprojektor som drar 6000W kan jag isf vänta med några dagar om jag inte vill köpa in dyr el. Återigen en försäkring eftersom jag får förutsägbarhet och kan planera.

Men något liknande probem kommer förstås aldrig uppstå igen eftersom Sverige numera har en tillförlitlig elproduktion, förbättrat distributionsnät och läget i omvärlden är stabilt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
ettan47 och 3 till
  • Laddar…
nikasp
S SwiftD skrev:
I was surprised to see that 374 out of 441 reactors were built in 10 or less than 10 years. There is a tail of 15% that have taken longer to build. The world record is 33 years for the Atucha-2 reactor in Argentina where construction began in 1981 and was grid connected in 2014. I can only assume that construction was halted for a large number of years.

At the other end of the scale, 18 reactors were completed in 3 years! 12 of those in Japan, 3 in the USA, 2 in Russia and 1 in Switzerland. These are a mixture of boiling water and pressurised water reactors. Clearly, it does not need to take forever to build new reactors given good supply chain, expertise and engineering protocols. The mean construction time of 441 reactors in use today was 7.5 years.


Källa:
[länk]
Var tänker du att vi ska ställa upp de nya verken? Som sagt är acceptansen för kärnkraftverk väldigt ljummen, troligen svårare än att få go för en vindkraftspark. Jag är för men högst tveksam till att det blir ny kärnkraft i Sverige. Skulle bli positivt mycket överraskad om det händer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det tog 18 år att bygga OL3 i Finland och kostade 100 miljarder, tre ggr mer än beräknat. Sista inte värt att bemöta. Jag tror att du är SD och har orealistiska idéer om hur lätt det är att backa bandet.
Det var ju just "backa bandet" som de som tänker klart ville undvika. Att backa bandet är ofta det mest kostsamma. De gör man bara om man absolut måste, pga dåliga beslut. Dvs ungefär där som Sverige förstatt sig idag. Hade man fokuserat på underhåll, forskning och utveckling snarare än avveckling, så hade det varit en helt annan sak.

Argumentet att det kostade si och så många miljoner och tog så många år att bygga något för 20-30 år sen och använda det som argument för nutiden är bara larvigt. Tro det eller ej men det har hänt saker sen dess. Det är som att säga att det skulle kosta flera miljoner och ta flera år att köpa ny laptop idag, eftersom det gjorde det för 30 år sedan.
 
M Markarbetaren skrev:
Du behöver inte ta diskussionen personligt bara för att alla inte tycker/ser samma framtidsscenario som du
Du har uppenbarligen höga tankar om Putin och hans moral och pålitlighet om du inte ser samma problem som jag. Jag hoppas att du har rätt, att han och hans kompisar är de fredsälskare som du tror och att allt bara ska återgå till det normala, men jag har hittills inte sett så många signaler på det.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
nikasp
J Jonte Karlsson skrev:
Det var ju just "backa bandet" som de som tänker klart ville undvika. Att backa bandet är ofta det mest kostsamma. De gör man bara om man absolut måste, pga dåliga beslut. Dvs ungefär där som Sverige förstatt sig idag. Hade man fokuserat på underhåll, forskning och utveckling snarare än avveckling, så hade det varit en helt annan sak.

Argumentet att det kostade si och så många miljoner och tog så många år att bygga något för 20-30 år sen och använda det som argument för nutiden är bara larvigt. Tro det eller ej men det har hänt saker sen dess. Det är som att säga att det skulle kosta flera miljoner och ta flera år att köpa ny laptop idag, eftersom det gjorde det för 30 år sedan.
Mycket text men då var kärnkraft inte lönsam så Vattenfall la ner av affärsmässiga skäl. Delvis pga politik och låga elpriser. Då, 2016 ville nästan ingen prata kärnkraft så jag kan påminna om detta när man försöker lasta endast S och MP för förd politik. Mitt parti är inte med på listan, är ditt?

Text om Energioverenskommelsen från 2016 för 100% förnybar elproduktion i Sverige till 2040, utan kärnkraftsförbud.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.