Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Då det finns intresse kan jag absolut utveckla vidare.

Vindandelar innebär att man köper andelar i en förening som äger fysiska vindkraftverk. En andel ger rätt till en viss mängd el, vanligtvis 100kwh. I mitt fall så har jag köpt 90 andelar för att ha rätt till 9000kwh årligen.
För transparensens skull äger jag andelar i Dalavindkraft som säljer sina andelar för 550 kr styck.

Vindföreningen har samarbete med ett elbolag som tar hand om allt administrativt och producerar extra el om du använder mer el än du har rätt till från vindföreningen. Alla fakturor går till elbolaget.

Som privatperson har man därför tre bolag som har hand om ens el:
1. Vindföreningen som producerar el
2. Elbolaget som du har elavtal hos
3. Elnätsbolaget som levererar elen till dig
Du behöver dock aldrig egentligen bry dig om vindföreningen, utan fakturorna kommer precis som vanligt från elbolag och elnätsbolag.

Elen man köper in från vindföreningen är till ett "fast" pris. Priset kan ändras av styrelsen, beroende på hur ekonomin går för föreningen. Oftast är priset strax ovanför produktionskostnaden. Om det blåser mycket producerar föreningen mer än vad den behöver leverera, och säljer överskottet. Då går föreningen med vinst.

Om det inte blåser så behöver föreningen köpa in el från marknaden, och då belastas kassan.
Under senaste åren har ett flertal föreningar behövt höja priset då det varit extrema svängningar av elpris och enstaka kalla, vindstilla månader har kunnat vara väldigt kostsamma för föreningarna.

För min förening behövde priset höjas från 45 öre (ink moms) till 95 öre just för att fylla på kassan då December var väldigt kostsam. Ambitionen hos föreningen är att sänka priset när ekonomin är återställd. Ett mer långsiktigt hållbart pris i nuvarande miljö kanske ligger runt 65 öre. En del andra föreningar sålde el för ca 20 öre kwh på den gamla goda tiden (innan 2022).

Att avkastningen för mig blivit 20% under endast 9 månader har dels berott på att det rörliga elpriset på marknaden varit väldigt högt under perioden, vissa månader upp mot 3kr inkl moms, och för att föreningen sålt el för 45 öre under en stor del av tiden. Det har gjort att jag sparat 10 000kr jämfört med att ha haft ett vanligt rörligt elavtal.

Under kommande år så lär jag inte spara lika mycket, kanske 4000 kr då föreningen säljer för 95 öre och det rörliga elpriset förhoppningsvis är något lägre än det varit. 4000 kr ger ändå 8% avkastning på insatsen på 50 000 kr, ungefär samma nivå som solceller.

En intressant aspekt med vindandelar är att man kan köpa och sälja dem mellan privatpersoner. Det är rent logistiskt en ganska enkel sak att köpa vindandelar då man inte behöver göra någon fysisk installation. Vill man installera solceller kan man därför sälja sina vindandelar i framtiden.

Obs! Syftet med inlägget är inte att få folk att köpa vindandelar, endast att informera om detta alternativ. Det finns givetvis risker med att köpa in sig i en vindförening. Om elpriset skulle sjunka under produktionskostnaden är risken att man sitter med ett dyrare alternativ som man inte kan göra sig av med. Man är också exponerad mot hur mycket moder natur blåser. Sen kan alltid en förening misskötas. Läs alltid på själv!
Tack för info. Ska titta närmare på detta, klart intressant
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hur stor är denna effekt? Vattenkraften styrs ju långtifrån bara av när man vill göra uttaget. Man har en massa andra hänsyn att ta (vattendomar, fyllnadsgrad, effektreglering osv.)
Jag ger upp, folk vill inte förstå.
 
Logad Logad skrev:
Jag ger upp, folk vill inte förstå.
Nej, det var en ärligt menad fråga. Elförsörjning i nations-skala är inte självklar. Det finns många effekter som man inte vid förstone ser.

Så du får gärna lägga ut texten, eller t ex länka till källa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skulle kunna bli fel på taket menar du? Förutsett att du inte har ett tak som är dåligt och gammalt.
Pannor som går sönder. Läckage. Påväxt och fukt som gör att man måste byta etc.

Exempelvis hade grannen ett stort läckage via stora mängder snö i tillluftsintaget. Det taket var inte ens 10 år gammalt.

Har man ett nytt tak är risken rätt liten. Men det är ändå något som behöver tas med i kalkylen. De flesta av mina grannar som satt upp solceller har inte haft splitternya tak. Vissa 20-30 år gamla.
 
Imorgon har vi ännu ett dygn då elen är som billigast då solpanelerna producerar som mest. Med allt fler solpaneler så lär ju inte det fenomenet minska. Detta gör (som jag påpekat många gånger redan) att många blir väldigt beroende av 60-öringen för att få ihop kalkylen. Ett bidrag som kan försvinna när som helst.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
nikasp
Clarken37 skrev:
Pannor som går sönder. Läckage. Påväxt och fukt som gör att man måste byta etc.

Exempelvis hade grannen ett stort läckage via stora mängder snö i tillluftsintaget. Det taket var inte ens 10 år gammalt.

Har man ett nytt tak är risken rätt liten. Men det är ändå något som behöver tas med i kalkylen. De flesta av mina grannar som satt upp solceller har inte haft splitternya tak. Vissa 20-30 år gamla.
Min kompis har haft solceller i minst 7 år på betongpannor i Göteborg. Det växer INGENTING under säger han och det kommer ju dessutom minimalt med vatten på den yta där panelerna ligger. Ser inte att man förkortar livslängden givet schysst montage, snarare tvärtom. Känns som Åkesson och vindkraft; givet 18 förbehåll så har han INGA problem med vindkraft (lördagsintervjun i P1 från igår). Om du ska kalkylera med att taket eventuellt behöver bytas tidigt så får du väl be någon som kan utföra och räkna på det ge en fingervisning.
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon har vi ännu ett dygn då elen är som billigast då solpanelerna producerar som mest. Med allt fler solpaneler så lär ju inte det fenomenet minska. Detta gör (som jag påpekat många gånger redan) att många blir väldigt beroende av 60-öringen för att få ihop kalkylen. Ett bidrag som kan försvinna när som helst.
Lugn, det kommer fler dygn där elen kostar 150-200 öre och andra där den är billig. Och dagar då det inte blåser men solen lyser. Vi har än så länge ganska försvinnande lite solpaneler i landet. Bättre att smida nu än grina om 5 år ifall stödet försvinner. Tycker jag. Ska be om offert på LLVP och se om vi får kylmöjlighet till sommaren. Och snart ska lilla rampoolen fram också.

Energiövervakning; energiproduktion och förbrukning med procentandelar; totalt, från förnybar källa, till/från elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Energihanterings-gränssnitt visar produktion och konsumtion av kWh, fördelning mellan egenanvändning och nätinmatning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon har vi ännu ett dygn då elen är som billigast då solpanelerna producerar som mest. Med allt fler solpaneler så lär ju inte det fenomenet minska. Detta gör (som jag påpekat många gånger redan) att många blir väldigt beroende av 60-öringen för att få ihop kalkylen. Ett bidrag som kan försvinna när som helst.
Beror det på vindkraften?
 
För de som kanske undrar, så återvinner jag redan solvärme för att värma upp huset under vår och höst (ventilerar in värme från min inglasning), så jag utnyttjar redan solen till viss del. Jag har funderat på att värma även varmvattnet via en slinga på taket, men tvekar över ekonomin i detta då jag redan värmer det med FLVP. I så fall måste jag bygga det själv, att köpa lönar sig inte.

Jag är inte emot att använda solen ens på våra breddgrader, jag ifrågasätter bara riskerna i den ekonomiska kalkylen. Det finns för många "om" och "men". Jag betvivlar inte att det kan bli en bra affär, jag skall beställa en kalkyl av en firma nu så skall vi se hur den håller om 60-öringen försvinner och/eller nätnyttan försvinner och/eller elpriserna under solens starkaste timmar ligger lågt. Jag har timmätningar sedan snart ett år tillbaka, så jag kan hyfsat enkelt räkna på vad jag kan sälja till och köpa till bara jag får ett vettigt estimat över hur mycket el jag skulle producera och på vilka timmar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror det på vindkraften?
Det beror på vind och sol på kontinenten, tillsammans med svensk vårflod som sänker vårt pris på vatten, tillsammans med att Finland dragit igång OL3 tillsammans med...

Titta på Tysklands produktion just nu exempelvis.
Skärmavbild av webbplats för elproduktion med kolintensitet och förnybar energi i Tyskland, inkluderar graf över energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och Danmark
Skärmupptagning visar elproduktionsdata för Västra Danmark inklusive CO2-intensitet, förnybar energiandel och produktionskällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
nikasp nikasp skrev:
Min kompis har haft solceller i minst 7 år på betongpannor i Göteborg. Det växer INGENTING under säger han och det kommer ju dessutom minimalt med vatten på den yta där panelerna ligger. Ser inte att man förkortar livslängden givet schysst montage, snarare tvärtom. Känns som Åkesson och vindkraft; givet 18 förbehåll så har han INGA problem med vindkraft (lördagsintervjun i P1 från igår). Om du ska kalkylera med att taket eventuellt behöver bytas tidigt så får du väl be någon som kan utföra och räkna på det ge en fingervisning.
Eller som Bolund, vindkraft och sol fungerar i Sverige under högtryck på vintern:crysmile:
 
Och Nederländerna
Skärmavbild från app visar elektricitets data, koldioxidintensitet och förnybar energifördelning, inklusive elproduktion per källa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Argastesnickaren skrev:
Det är därför dom tjänar så bra:):)

Porsches vd Oliver Blume har tagit strid för att få fortsätta med förbränningsmotorer efter 2035. Men nu bekräftar företaget att nästa Porsche Cayenne ändå blir helt elektrisk. Det framkom när Porsche presenterade sin rekordvinst för 2022: 251 000 kronor i vinst per såld bil.
Ja Porsche likt alla andra är tvingade att bygga elbilar pga kvoterna och än längre fram pga EU reglerna (men nu lyckades de stora tyska biltillverkarna upphäva kravet att det bara får vara elbilar som säljs fr.o.m. 2035). Men även idag måste även Porsche bygga ett visst antal elbilar för att kunna bygga en fossildriven 911:a pga kvoterna. Det är därför de tog fram Taycan (vilket är en bra elbil). Så småningom kommer troligen även 911 var delvis elektrifierad som en hybridbil då plattformen redan är designad för det (inte omöjligt att det blir vid kommande uppdatering 992.2). Oavsett bilmärke så går vi mot en allt mer elektrifierad bilflotta, man undrar ju som icke expert hur vi ska få fram tillräckligt med el så att det räcker i hela EU till alla hushåll, företag, eldrivna bilar, eldrivna bussar, eldrivna lastbilar, eldrivna flygplan etcetera om eltillverkningen dessutom i alla led ska vara fossilfri och man även ska klara att hålla 53Hz i kraftnäten utan större svängningar som leder till nödstopp med allt mer volativ el. Men nu var det ett sidospår, för mig känns det i alla fall bra att jag med hjälp av mina solceller inkl batterilagring kan ladda vår familjebil (elbil) i princip ”gratis”. Kanske inte den bästa investeringen om man ser till kapitalavkastningen, men har i alla fall minskade driftskostnader på ~30-35Tkr/år jmf med vår tidigare dieselbil och det räcker för mig.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Lugn, det kommer fler dygn där elen kostar 150-200 öre och andra där den är billig. Och dagar då det inte blåser men solen lyser. Vi har än så länge ganska försvinnande lite solpaneler i landet. Bättre att smida nu än grina om 5 år ifall stödet försvinner. Tycker jag. Ska be om offert på LLVP och se om vi får kylmöjlighet till sommaren. Och snart ska lilla rampoolen fram också.

[bild]
Titta på mina grafer ovan. Tyskland och Nederländerna har solpaneler så att det räcker för att trycka ned våra priser. Eftersom de agerar på marginalen utifrån dygnet så svänger priserna när denna el kommer in. De som inte kan reglera produktionen snabbt (kärnkraft, kolkraft) dumpar sina priser också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.