pacman42 pacman42 skrev:
Inte heller jag betalar de där priserna då jag har timdebitering och laddar bilen och tillverkar varmvatten på de billigaste timmarna.

I januari-mars låg mitt elpris drygt 25% under det rörliga priset som du presenterar där, hittills i april ca 15% under. November låg på 20% under och december på 10% under (mest för att elen var dyr under julhelgen då vi var hemma och lagade mycket mat till många personer).
Ja, om man är lite om sig kan man få ner sitt egna medelpris helt klart.

pacman42 pacman42 skrev:
Man får inte producer mer än man förbrukar (ungefär), men det räknas i kWh inte i kronor.
Det får man visst, däremot missar man 60öringen på överskjutande.

F
T Tomasmexitegel skrev:
Det man vedertaget räknar på när man installerar solceller är vad man köper i el, inte vad nätägaren tar betalt. Så visst det finns ytterligare en faktor som inte är med i beräkningen. Men även om jag tar med den går jag +.
med solceller så är det man kan påverka rörliga kostnader, det är då extremt vedertaget att man tar med just rörliga kostnader oavsett om det är på elhandlarens faktura eller på nätägarens. Så med ditt resonemang så skulle man inte ta hänsyn till energiskatten som är nästan 50 öre/kWh och inte heller nätnyttan då båda dessa är på nätägarens faktura. Du är med på att en 50-öring kan påverka kalkylen rätt påtagligt?

F
pacman42 pacman42 skrev:
Man får inte producer mer än man förbrukar (ungefär), men det räknas i kWh inte i kronor.

Det finns som sagt ingen sån begränsning längre och den var inte ”tvingande” innan heller och en stor del av de skapligt sunda nätägarna har högaktningsfullt skitit i det och det har varit väl kommunicerat. Läs på lite om vad som gäller istället och släpp övaranalyseringen av väderdatan i Tyskland så kanske du kommer framåt nån gång.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fsn skrev:
med solceller så är det man kan påverka rörliga kostnader, det är då extremt vedertaget att man tar med just rörliga kostnader oavsett om det är på elhandlarens faktura eller på nätägarens. Så med ditt resonemang så skulle man inte ta hänsyn till energiskatten som är nästan 50 öre/kWh och inte heller nätnyttan då båda dessa är på nätägarens faktura. Du är med på att en 50-öring kan påverka kalkylen rätt påtagligt?
Verkar finnas olika skolor, olika uppfattningar, olika värderingar mm. Iallafall, jag har sålt så mycket så att det räckte till både elen jag köpt och för nätavgiften. Summa summarum, jag är nöjd med min investering, utslaget på ett år betalar jag inget.

F
T Tomasmexitegel skrev:
Verkar finnas olika skolor, olika uppfattningar, olika värderingar mm. Iallafall, jag har sålt så mycket så att det räckte till både elen jag köpt och för nätavgiften. Summa summarum, jag är nöjd med min investering, utslaget på ett år betalar jag inget.
Jag tror inte det finns olika sätt att räkna rller olika skolor. Det finns bara skapligt rätt eller helt fel…. Så länge din näträkning regleras upp eller ner på mer eller mindre förbrukning så råder det ingen tvekan om att det skall räknas med. Den som inte förstår det behöver få det förklarat. Det finns även de som har samma nätägare och elhandlare och får en gemensam faktura. Hur tycker du dessa skall räkna?

F fsn skrev:
Det finns som sagt ingen sån begränsning längre och den var inte ”tvingande” innan heller och en stor del av de skapligt sunda nätägarna har högaktningsfullt skitit i det och det har varit väl kommunicerat. Läs på lite om vad som gäller istället och släpp övaranalyseringen av väderdatan i Tyskland så kanske du kommer framåt nån gång.
Jag syftade på 60-öringen (som jag skrivit tidigare). Man får den upp till 30 MWh såld el numera, men det finns andra begränsningar. Göteborg Energi betalar bara för el så länge du producerar mindre än du konsumerar, men är det mindre än så då betalar de 5 öre över spotpris. Bara ett exempel.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag syftade på 60-öringen (som jag skrivit tidigare). Man får den upp till 30 MWh såld el numera, men det finns andra begränsningar. Göteborg Energi betalar bara för el så länge du producerar mindre än du konsumerar, men är det mindre än så då betalar de 5 öre över spotpris. Bara ett exempel.
Nej det gör dom inte, fram till i år så betalar Göteborg Energi +5 öre på allt. Jag har producerat el i snart 4 år och allt har sålts till Göteborg Energi. Jag har varje år sålt ungefär 4000kWh mer än jag har köpt. Från och med i år så får man som överproducent inte 5 öre utöver spot.

Ditt påstående att Göteborg Energi bara betalar för el så länge man producerar mindre än man konsumerar är fel på så många sätt. Till att börja med så har Göteborg Energi ingen aning om hur mycket jag producerar, än mindre hur mycket jag konsumerar. Det dom skulle kunna göra antar jag är att inte betala för el om jag säljer mer än jag köper men så är det inte heller. Jag får betalt för all el jag säljer, däremot så försvinner de extra 5 örena och eventuellt så betalar dom 2 öre under spot eller nåt sånt.

Och oavsett vilket så är frågan mot Göteborg Energi en affärsuppgörelse mellan mig och Göteborg Energi, den har inget med att göra vad man får eller inte får göra. 30000kWh är för de flesta en teoretisk gräns då man intte köper så mycket innan man installerade solceller, och då inte gör det efter heller. Man får ha sidoinkomster upp till 40000kr/år utan att skatta och där räknas inkomster från solceller in och det finns en maximal säkringsfågräns för att räknas som mikroproducent, är det 63 eller 100A?

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick detta, inte alls lika bra pris för 21 paneler:
[bild]

Hur fick du bättre pris med fler paneler?
Det är min gamla klasskompis bror som fick offert igår. Du har säkert valt designpaneler skulle jag tippa på.

nikasp
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag fick offert från Svea Solar i januari. 191 000 kr inkl grönt avdrag för 11kw anläggning. Bor också i Göteborgsområdet.

Med ditt pris borde min anläggning kostat ca 140 000. Kan det vara så att försäljningen kraftigt bromsat in så de sänker priserna?
Knappast. Läste att det installerats 23000 tak i år. Men nu tror jag Svea Solar lyckats lära upp många nya montörer. I Stockholmsområdet läste jag att de har träningstak på marken som de lär upp nya montörer på, var nog kanske redan förra hösten.

nikasp
F fsn skrev:
Exakt när blev Svea Solar bra?
Jag är grymt nöjd. Har höga krav och ser om någon monterat något 1/2 grad snett på en mils avstånd. Två montörer plus elektrikern gjorde ett riktigt snyggt montage så jag är helnöjd. Och väldigt bra kommunikation genom hela processen trots att jag själv sköt fram det två ggr, höll på att få grejerna levererade för tidigt en gång pga det men det löstes med ett telefonsamtal. Vad har du för fog för det du skriver?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det är min gamla klasskompis bror som fick offert igår. Du har säkert valt designpaneler skulle jag tippa på.
Nej, de billigaste.

F fsn skrev:
Jag tror inte det finns olika sätt att räkna rller olika skolor. Det finns bara skapligt rätt eller helt fel…. Så länge din näträkning regleras upp eller ner på mer eller mindre förbrukning så råder det ingen tvekan om att det skall räknas med. Den som inte förstår det behöver få det förklarat. Det finns även de som har samma nätägare och elhandlare och får en gemensam faktura. Hur tycker du dessa skall räkna?
Jag tror heller inte det finns olika sätt att räkna. När du tar in en offert på en solcellsanläggning så grundar den sig i stort sett på hur mycket du förbrukar och säljaren försöker då macha det, med ditt taks förutsättningar mm. Förbrukar du 20.000kwh, kommer din anläggning på taket troligtvis hamna omkring där. Menar du att man får in offerter som grundar sig på din förbrukning, men är tilltagen så att den även täcker nätägarens avgifter+moms/skatt och allt? Är det så du menar så är jag ganska övertygad om att nästan alla som har solceller på taket har fel,,,och du har rätt. Dom som har samma elleverantör som nätägare får kanske en faktura där det tydligt står vad som är köpt el och vad som är nätavgift,,,tror du inte det?, eller tror du att dom klumpar ihop det bara? Jag får två av Göteborg Energi.

nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de billigaste.
Du har ju knappast bett om en skarp offert så kanske där det felar. Tänk om du plötsligt får ett bra pris och köper en anläggning! :D

F
nikasp nikasp skrev:
Jag är grymt nöjd. Har höga krav och ser om någon monterat något 1/2 grad snett på en mils avstånd. Två montörer plus elektrikern gjorde ett riktigt snyggt montage så jag är helnöjd. Och väldigt bra kommunikation genom hela processen trots att jag själv sköt fram det två ggr, höll på att få grejerna levererade för tidigt en gång pga det men det löstes med ett telefonsamtal. Vad har du för fog för det du skriver?
Har du google? Har du sökt efter recensioner?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.