nikasp
G GA Anderson skrev:
Nederländerna har helt sjuka minus priser imorgon t.ex kl12-13, -99,6 EUR/Mwh :)
Där laddar jag batteriet!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp
F fsn skrev:
Hey retard… det är väl fortfarande samma bolag eller? Var det du som just skrev att jag skulle tagga ner och kallade mig SD-väljare? Du är en sån jävla tönt.
Skriv inte när du dricker.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
F
nikasp nikasp skrev:
Skriv inte när du dricker.
Är helnyker. Sluta göra smygreklam för skitfirmor som bara prioriterar nästa affär där kunden eventuellt är intressant tills fakturan är betald.
 
Redigerat:
nikasp
F fsn skrev:
Är helnyker. Sluta göra smygreklam för skitfirmor som vara prioriterar nästa affär där kunden eventuellt är intressant tills fakturan är betald.
Glömde att man kan ”ignorera användare”. Hejdå.
 
B b8q skrev:
Ju fler som skaffar solceller, desto mer el blir det över till de övriga, varpå efterfrågan och pris sjunker och det blir mindre intressant att skaffa solceller…
Det resonemanget bygger på att behovet är konstant. Tror inte det händer under överskådlig framtid. I princip hela Sverige kommer att elektrifieras, elbilar, fossilfritt stål, mm. Det är så mkt som behöver el nu och i framtiden så jag tror vi fortsatt kommer ha motsatta problemet, elbrist.

/Martin
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
T Tomasmexitegel skrev:
Varför vissa är så anti solceller skulle jag tro är lika enkelt som varför vissa insisterar på att kalla chokladboll för negerboll, vill gärna förespråka att köra en stor dieselbil istället för en liten elbil, att häckla miljögreta på div forum, inte ta covid vaccin mm. Bara för att dom kan och för att dom vill gå mot strömmen. Det är min tes.
Chokladboll grejen kan jag hålla med om. Det är bara ignorant och visar på att man är omöjlig till egen förändring.

Men liten bensinbil vs stor Tesla skulle man kunna jämföra. Om man tittar på miljöeffekten i de material/ämne som krävs för att tillverka, driva och förbrukning genom dessas livslängd så är miljöeffekten för en elbil ganska tveksam. De ämna som ska framställas för batterierna och de mängder koppar som måste framställas och brytas för att få en fungerande bil och en nätverk för att kunna ladda den samma.

Greta T är ju backad av media och organisationer som är värda att diskutera i annat forum. Klart att folk ha rätt att häckla saker de inte håller med om och som trycks upp i ansiktet på dem. Vi lever i en demokrati och alla har rätt till en åsikt.

Att inte ifrågasätta covidvaccin eller ha någon form av oro för massbesprutning av befolkningen är oroande i sig. Det är hälsosamt att vara ifrågasättande och inte följa massorna. Att gå med strömmen är enligt mig brist på intelligens och egen vilja. När det är viktigare för en individ att passa in än att finna sig själv så stoppar man sin egen utveckling och blir en del av den gråa massan.
 
  • Gilla
  • Älska
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
S
E eztoril skrev:
Det resonemanget bygger på att behovet är konstant. Tror inte det händer under överskådlig framtid. I princip hela Sverige kommer att elektrifieras, elbilar, fossilfritt stål, mm. Det är så mkt som behöver el nu och i framtiden så jag tror vi fortsatt kommer ha motsatta problemet, elbrist.

/Martin
Fossilfritt stål kommer förhoppningsvis stoppas då det skulle krävas enormt mycket energi och vi via staten måste punga ut åtskilliga miljarder för att bygga upp detta eftersom det inte kommer kunna bära sig själv. Sen kommer vi inte kunna sälja stålet eftersom det troligen kommer vara extremt dyrt. Det är troligen en dålig affär redan från början och ett fiasko som vi kommer att betala för och kommer hamna i samma arkivlåda som etanolsatsningen. Vindkraften kommer också landa där, när man räknar ut hur mycket betong och koppar med mera som gått åt för att bygga skiten samt alla bidrag och pengar vi lagt på bygga ut nätet åt detta, samt kostnaden för att plocka ner skiten och försöka återvinna de GFRP bladen.
 
Jag gjorde en kalkylförfrågan från ett annat bolag en mitt för beräkning på besparing med mina förutsättningar och fick svar att jag skulle spara 5000 kr/år och tänkte att inte låna till investeringen.Är väl inte så att man jublar direkt men visst förr eller senare blir det väl så att man har inget alternativ att än att skaffa solceller om man i framtiden ska ladda bilen exempel.
 
nikasp
V växelventil skrev:
Jag gjorde en kalkylförfrågan från ett annat bolag en mitt för beräkning på besparing med mina förutsättningar och fick svar att jag skulle spara 5000 kr/år och tänkte att inte låna till investeringen.Är väl inte så att man jublar direkt men visst förr eller senare blir det väl så att man har inget alternativ att än att skaffa solceller om man i framtiden ska ladda bilen exempel.
Jo. En del i det här mitt tänk är att vi ska kunna ladda elbil, kyla med LLVP och värm och filtrera vår lilla rampool utan att grina alltför mycket över elpriset.
 
nikasp
S SwiftD skrev:
Fossilfritt stål kommer förhoppningsvis stoppas då det skulle krävas enormt mycket energi och vi via staten måste punga ut åtskilliga miljarder för att bygga upp detta eftersom det inte kommer kunna bära sig själv. Sen kommer vi inte kunna sälja stålet eftersom det troligen kommer vara extremt dyrt. Det är troligen en dålig affär redan från början och ett fiasko som vi kommer att betala för och kommer hamna i samma arkivlåda som etanolsatsningen. Vindkraften kommer också landa där, när man räknar ut hur mycket betong och koppar med mera som gått åt för att bygga skiten samt alla bidrag och pengar vi lagt på bygga ut nätet åt detta, samt kostnaden för att plocka ner skiten och försöka återvinna de GFRP bladen.
Vad tänker du för alternativ? Ny kärnkraft om 20-30 år?
 
S SwiftD skrev:
Fossilfritt stål kommer förhoppningsvis stoppas då det skulle krävas enormt mycket energi och vi via staten måste punga ut åtskilliga miljarder för att bygga upp detta eftersom det inte kommer kunna bära sig själv. Sen kommer vi inte kunna sälja stålet eftersom det troligen kommer vara extremt dyrt. Det är troligen en dålig affär redan från början och ett fiasko som vi kommer att betala för och kommer hamna i samma arkivlåda som etanolsatsningen. Vindkraften kommer också landa där, när man räknar ut hur mycket betong och koppar med mera som gått åt för att bygga skiten samt alla bidrag och pengar vi lagt på bygga ut nätet åt detta, samt kostnaden för att plocka ner skiten och försöka återvinna de GFRP bladen.
Fossilfritt stål kostar ungefär 8000kr för en bil. Om man kan marknadsföra att bilen är fossilfri så är detta billigt, detta kan man få igen flera gånger om. Bla Volvo har ju beslutat att ta denna kostnaden. I ett hus så försvinner också denna kostnaden rätt snabbt. Jag tror att det finns en marknad för det fossilfria, frågan är istället hur många tillverkare som det finns plats för.

Ett större problem är att det finns massor med jobb i norra Norrland, men att ingen med rätt utbildning flyttar dit. Hur kan man tillåtas gå på bidrag när det finns jobb? Som det är nu så flyttar folk till norra Sverige från utlandet för att jobba där, men dessa räcker inte till. Man gjorde en stor jobbsatsning med jobbmässor i storstadsregionerna och lyckades enbart locka 36 arbetare norrut. Det behövs inte bara industriarbetare utan sjukvårdspersonal, skolpersonal, byggnadsarbetare, ekonomer, ja i princip alla yrken då ett växande samhälle kräver expansion inom det mesta. Bostäderna har dock stigit kraftigt i pris redan trots att man bygger mycket.

Nej, detta verkar inte vara något luftslott.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vad tänker du för alternativ? Ny kärnkraft om 20-30 år?
För en stor del av industrin i norr fungerar vindkraft rätt bra, iom att de behöver vätgas som går att lagra så kan de parera variationerna i produktion rätt bra. Det planeras gigantiska vindkraftsparker i både Bottenviken och Bottenhavet. De läggs utom synhåll från kusten.

Det går även att lagra solenergi länge i stora begrum i form av vätgas, detta blir dock mycket dyrare än att lagra vindenergi, främst pga den enorma mängder som behövs lagras från sommaren till vinter. Att tillverka el från det är dock inte helt optimalt så det är fortfarande vätgas till industrin som är användningen och detta på sommarhalvåret.

Beroende på produktionskapaciteten av vätgas så blir elpriserna olika, ju högre vätgaskapacitet ju mer utjämnade elpriser. Om produktionen av billig el ökar snabbare än behovet så kommer priserna istället att bli låga och slagiga.

Sedan är utbyggnaden av kärnkraft inte så långsam som du hävdar. Under tio år är rimligt med SMR i serieproduktion. Per beslutad plats alltså. Snabbare för ytterligare verk på samma plats.

Så hur passar då frågan om solceller in i detta? Jo, solpaneler blir inte en relevant del av detta elsystem. Utan när batterier och solpaneler blir tillräckligt billiga så kommer privatpersoner i Sverige att bli nästintill självförsörjande på sommaren, men man är helt beroende av det övriga elsystemets kostnader därutöver. Iom att man slipper energiskatter så blir det lönsamt att lagra elen i batterier hemma upp till ett par dygn (batterier blir mycket billigare med nya kemier). Även panelerna blir mycket billigare då de blir en relevant del av elförsörjningen på sydligare breddgrader. 60-öringen försvinner och det är den som kommer att betala för batterikostnaden hemma, men även till viss del de importerade elpriserna från kontinenten på dagtid. Här är tajmingen viktig, det gäller att ha betalt av sina solpaneler innan 60-öringen försvinner, eller så bör man vänta lite till dess att panelerna blir billigare. Elpriserna på dagarna på sommaren kommer i alla fall att bli låga, när det blåser i princip gratis.

Detta är vad jag tror i alla fall.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A
C cope skrev:
Vilka subventioner har ny vindkraft i dag?
20% på installationskostnad och 60 öre per såld kWh som jag förstår det
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Fossilfritt stål kostar ungefär 8000kr för en bil. Om man kan marknadsföra att bilen är fossilfri så är detta billigt, detta kan man få igen flera gånger om. Bla Volvo har ju beslutat att ta denna kostnaden. I ett hus så försvinner också denna kostnaden rätt snabbt. Jag tror att det finns en marknad för det fossilfria, frågan är istället hur många tillverkare som det finns plats för.

Ett större problem är att det finns massor med jobb i norra Norrland, men att ingen med rätt utbildning flyttar dit. Hur kan man tillåtas gå på bidrag när det finns jobb? Som det är nu så flyttar folk till norra Sverige från utlandet för att jobba där, men dessa räcker inte till. Man gjorde en stor jobbsatsning med jobbmässor i storstadsregionerna och lyckades enbart locka 36 arbetare norrut. Det behövs inte bara industriarbetare utan sjukvårdspersonal, skolpersonal, byggnadsarbetare, ekonomer, ja i princip alla yrken då ett växande samhälle kräver expansion inom det mesta. Bostäderna har dock stigit kraftigt i pris redan trots att man bygger mycket.

Nej, detta verkar inte vara något luftslott.
Självklart kommer SSAB's kunder få krav på sig från sina beställare att det ska vara fossilfritt stål i upphandlingarna. Jag inom byggbranschen omfattas redan av mängder med såna krav. Virket i många synliga konstruktioner ska vara fsc-klassat, bränslet i maskiner ska vara HVO osv. Redan i upphandlingen ställs krav på utsläppsnivåer där man som entreprenör inte får medverka om man inte kan redogöra för utsläppspåverkan i hela projektet.

Jag har ingen åsikt i frågan men vi har facit på att miljö säljer idag. Volvo har ju slopat skinn i bilarna pga. utsläppen som kossorna orsakar:D. Även om det är en tankevurpa då lädret är en restprodukt från slakteriet. Men det säljer ju bilar på argument så..:)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
För en stor del av industrin i norr fungerar vindkraft rätt bra, iom att de behöver vätgas som går att lagra så kan de parera variationerna i produktion rätt bra. Det planeras gigantiska vindkraftsparker i både Bottenviken och Bottenhavet. De läggs utom synhåll från kusten.

Det går även att lagra solenergi länge i stora begrum i form av vätgas, detta blir dock mycket dyrare än att lagra vindenergi, främst pga den enorma mängder som behövs lagras från sommaren till vinter. Att tillverka el från det är dock inte helt optimalt så det är fortfarande vätgas till industrin som är användningen och detta på sommarhalvåret.

Beroende på produktionskapaciteten av vätgas så blir elpriserna olika, ju högre vätgaskapacitet ju mer utjämnade elpriser. Om produktionen av billig el ökar snabbare än behovet så kommer priserna istället att bli låga och slagiga.

Sedan är utbyggnaden av kärnkraft inte så långsam som du hävdar. Under tio år är rimligt med SMR i serieproduktion. Per beslutad plats alltså. Snabbare för ytterligare verk på samma plats.

Så hur passar då frågan om solceller in i detta? Jo, solpaneler blir inte en relevant del av detta elsystem. Utan när batterier och solpaneler blir tillräckligt billiga så kommer privatpersoner i Sverige att bli nästintill självförsörjande på sommaren, men man är helt beroende av det övriga elsystemets kostnader därutöver. Iom att man slipper energiskatter så blir det lönsamt att lagra elen i batterier hemma upp till ett par dygn (batterier blir mycket billigare med nya kemier). Även panelerna blir mycket billigare då de blir en relevant del av elförsörjningen på sydligare breddgrader. 60-öringen försvinner och det är den som kommer att betala för batterikostnaden hemma, men även till viss del de importerade elpriserna från kontinenten på dagtid. Här är tajmingen viktig, det gäller att ha betalt av sina solpaneler innan 60-öringen försvinner, eller så bör man vänta lite till dess att panelerna blir billigare. Elpriserna på dagarna på sommaren kommer i alla fall att bli låga, när det blåser i princip gratis.

Detta är vad jag tror i alla fall.
Men hur ska man lösa batterifrågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.