N noone70 skrev:
Har grävt de första 20-25 m nu och skalat av ca 20-30 cm ner och det ser inte ut som lera iaf.
[bild] [bild] [video] [bild]
Nej inte ren lera iallafall (y), jag har tyvärr enbart lera hemma…:poop:
 
  • Ledsen
noone70
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Kan man inte lägga ett ”tunt” lager 0-200 och ”låsa” med 0-90 eller 0-63 som täcker några centimeter över och padda ordentligt?
Kan kan man men det fyller ingen vidare funktion. Då är det bättre att bara köra ett tjockare lager 0-63.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Kan kan man men det fyller ingen vidare funktion. Då är det bättre att bara köra ett tjockare lager 0-63.
Åfan, trodde verkligen att större fraktioner kunde hjälpa i tunnare lager för att stabilisera mot tveksamt/dåligt underlag.

Då låter det som 30cm 0-90 är vad TS behöver? Plus eventuellt 5 cm 0-30.
 
Nästa fråga... vägtrummor?
Räcker det med 20 cm? Eller behöver jag gå upp till 30cm?
Det är ju inga större vattenmängder.
Vill inte vara dumsnål men inte heller överdimensionera då 30cm kostar nästan dubbelt så mycket ahlsell och otympligare att hantera då jag oftast är själv när jag jobbar. Sen vill jag helst köra samma diameter över allt för att undvika spill.
 
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Nästa fråga... vägtrummor?
Räcker det med 20 cm? Eller behöver jag gå upp till 30cm?
Det är ju inga större vattenmängder.
Vill inte vara dumsnål men inte heller överdimensionera då 30cm kostar nästan dubbelt så mycket ahlsell och otympligare att hantera då jag oftast är själv när jag jobbar. Sen vill jag helst köra samma diameter över allt för att undvika spill.
Det är bara en fråga om hur snabbt de sätter igen och behöver spolas. Det funkar med 20 cm men de kräver mer löpande underhåll, de kanske sätter igen till den grad att de måste rensas med spolning efter 10-20 år istället för t ex efter 30-40 år. Av det skälet så säger standarden rejäla dimensioner idag.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara en fråga om hur snabbt de sätter igen och behöver spolas. Det funkar med 20 cm men de kräver mer löpande underhåll, de kanske sätter igen till den grad att de måste rensas med spolning efter 10-20 år istället för t ex efter 30-40 år. Av det skälet så säger standarden rejäla dimensioner idag.
Att jag måste spola dem var 10-20 år kan jag leva med :cool:
När det är dax för andra spolningen ligger jag nog i graven :rolleyes:
 
Claes Sörmland
Ska du vara riktigt snål fungerar säker 110 mm också om det bara är vatten från vägdikena. Men de sätter garanterat igen ännu snabbare. Men de är ju så billiga att man kan lägga dubbla för redundans. Om snålheten slår till. Ofta är ju vägbygge så dyrt så det inte känns aktuellt att spara några tusenlappar på för smala trummor.

Våra diken vattnas av av 110 respektive 160 mm här. Men då föregås de av ett sandfång för att inte sätta igen.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nästa fråga:
Markvibrator, gissar att bigger is better. Men vad är det minsta realistiskt att klara sig med?
Släpet klarar kanske 600kg så det är max om jag hyr
Men jag funderar på att köpa en lättare begagnad eller kinamaskin och sälja när jag är klar så slipper jag stressa på med packningen
 
  • Gilla
Johan Sangell
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nästa fråga:
Markvibrator, gissar att bigger is better. Men vad är det minsta realistiskt att klara sig med?
Släpet klarar kanske 600kg så det är max om jag hyr
Men jag funderar på att köpa en lättare begagnad eller kinamaskin och sälja när jag är klar så slipper jag stressa på med packningen
Ska du packa större än 0-40 är det 500kg padda som gäller.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Grävmaskin, upprivet markområde, vit presenning, träd, grusväg, soligt väder, utomhus pågående arbete/byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de första 40 m är redo för gruskranen
 
  • Gilla
Martin.M och 4 till
  • Laddar…
Tidsåtgång ca 15 timmar, det inkluderar lite otur gällande logistiken och 10 st stubbar.
Stubbarna var ett jäkla mög till att börja med, men när jag väl fått in tekniken med tjälkroken så var de inte några större problem
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Som jag fått det beskrivet så backar lastbilen in på den blivande vägen och släpper av gruset samtidigt som den fortsätter backa allt medans gruset fördelas hyfsat jämt
Sen är det bara att jämna ut med schaktbladet
Så har dom gjort här också när dom byggde en tillfällig väg över min gräsmatta. Dom la ut först rullen med markduk 6 m bred men utan att rulla ut den helt. Sen kom lastbillen backandes och duken rullades ut kanske 5 m och lastbilen började stjälpa ut 0-90. Grävaren som stod bakom delade ut krosset och slätade till det. Duken rullades ut nästa 5 me och lastbilen fortsatte stjälpa ut. Osv.
På detta sätt körde lastbilen aldrig på den mjuka gräsmattan, och ingen behövde köra på markduken.
Vägen ska hålla för att transportera 50-100 lass fyllnad på en 4-axlad bil. 40 lass har redan körts och vägen ser fortfarande bärande ut men med tydliga hjulspår. Slitlager saknas.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så har dom gjort här också när dom byggde en tillfällig väg över min gräsmatta. Dom la ut först rullen med markduk 6 m bred men utan att rulla ut den helt. Sen kom lastbillen backandes och duken rullades ut kanske 5 m och lastbilen började stjälpa ut 0-90. Gräven som stod bakom delade ut krosset och slätade till det. Duken rullades ut nästa 5 me och lastbilen fortsatte stjälpa ut. Osv.
På detta sätt körde lastbilen aldrig på den mjuka gräsmattan.
Vägen ska hålla för att transportera 50-100 lass fyllnad på en 4-axlad bil. 40 lass har redan körts och vägen ser fortfarande bärande ut men med tydliga hjulspår. Slitlager saknas.
Så de tog aldrig bort gräsmattan?
 
  • Gilla
JonasAndersson2
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Så de tog aldrig bort gräsmattan?
Nej.
Kanske gräsmattan bedömdes som bärkraftig. Några veckor innan fick jag levererad 40 ton natursten med tre lass på ett traktorsläp på nakna gräsmattan. Detta lämnade hjulspår på kanske 5 cm djup i gräset.
 
Utomhus, barn leker på grushög, en annan person i bakgrunden, naturlig miljö, soligt, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i dag var gruskranen förbi med 3x15ton grus :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.