15 239 läst · 78 svar
15k läst
78 svar
Granne talar ut om grannfejden med Göran Persson
nej, men det kan vara skadligt om man inte håller sig till fakta. Du kan googla upp det. Ett bostadsarrende får skrivas på 5-50år.TRJBerg skrev:
killen ovan skrev att det kan skrivas på evigt samt att det bara är att vräka när arrendet går ut. Det är inte så lagen säger.
Jag kan trolla i hela forumet och lura folk så de gör fel i verkliga livet. Det är väl då en Admin ska plocka bort mina inlägg? Eller vad är syftet med dem annars.
iofs.. på byggshus plockar de bara bort inlägg som handlar om invandring/integration
Nja, det finns fler ämnen som är känsliga. Tex problem med ljusföroreningar får inte nämnas.
Det som admin plockar bort är det som bryter mot byggahus regler. Och där finns inget förbud mot faktafel. (Och i vissa fall, när det gäller OT, så bryter admin ut det ibland till en ny tråd.)J Johannes56 skrev:nej, men det kan vara skadligt om man inte håller sig till fakta. Du kan googla upp det. Ett bostadsarrende får skrivas på 5-50år.
killen ovan skrev att det kan skrivas på evigt samt att det bara är att vräka när arrendet går ut. Det är inte så lagen säger.
Jag kan trolla i hela forumet och lura folk så de gör fel i verkliga livet. Det är väl då en Admin ska plocka bort mina inlägg? Eller vad är syftet med dem annars.
iofs.. på byggshus plockar de bara bort inlägg som handlar om invandring/integration
Ska kanske gå in i lite eltrådar och hävda att fasen är blå. Någon kanske dör.TRJBerg skrev:
Här kanske folk drar sig för att köpa en arrendetomt för att en totalt obegåvad människa skriver tvärtemot vad lagen säger.
Jag blir förbannad.
Admin på byggahus är sämst, men det är en annan diskussion.
man kan inte höja oftare än var femte år.K Klass0n skrev:
precis som hyresnämnden så finns Arrendenämnden.
Arrende är fortfarande den billigaste boendeformen. Ligger arrendeavgiften på 20-30000kr/år, ex i Varberg, så hade ett sådant hus kostar 10ggr mer i ränta och amortering friköpt.
Hur ofta det kan höjas beror ju på hur avtalet är skrivet. Det är hyres- och arendenämnden. Det är inte olika instanser. Här hittar du dem.
https://www.domstol.se/hitta-domstol/hyres--och-arrendenamnder/
https://www.domstol.se/hitta-domstol/hyres--och-arrendenamnder/
Som jag skrev så kan man inte höja oftare än var femte år. Om nu arrendet är skrivet på 20 år så får man vänta 20 år. Men ett avtal kan inte skrivas kortare än fem år och inte längre än 50.D Daniel 109 skrev:
Arrendenämnd är en specialdomstol:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arrendenämnden
Du tror inte att sveriges domstolar är en bättre källa än wikipedia?
Villkoren kan inte ändras oftare än så. Men arrendet kan tex vara kopplat till ett index som medför att det ändras årligen.
Villkoren kan inte ändras oftare än så. Men arrendet kan tex vara kopplat till ett index som medför att det ändras årligen.
Göran Persson, fd statsminister, styrelseordförande i Swedbank. Han hade kunnat säga till Kaj - här får du fem miljoner om jag aldrig mer ser ditt ansikte - och saken hade varit klar. Pengarna hade inte märkts i Görans kassa.
Istället har geniet GP tvistat om bajs, bokstavligen, i tio års tid. Hur snål får man vara? Det är väl sånt här pengar är till för?
Istället har geniet GP tvistat om bajs, bokstavligen, i tio års tid. Hur snål får man vara? Det är väl sånt här pengar är till för?
Tror inte Kaj hade gått med på det. Lyssnade på podden idag, avslutades med att likställa hur envisa båda Göran och Kaj är utifrån deras ”principer”Skumpe skrev:Göran Persson, fd statsminister, styrelseordförande i Swedbank. Han hade kunnat säga till Kaj - här får du fem miljoner om jag aldrig mer ser ditt ansikte - och saken hade varit klar. Pengarna hade inte märkts i Görans kassa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 582 inlägg
Har också lyssnat på podden. Det finns ett inte helt ointressant resonemang om godsägare/småfolk och var en sosse rimligen borde hamna åsiktsmässigt i den frågan. Det finns förvisso ingen fördjupning om ifall det starka skyddet för arrendatorn är en sosseprodukt i lagstiftningen eller något äldre än så (jag lutar åt det senare, men har inte grävt i frågan), men HSB kommer dom sagt inte särskilt väl ur den tankeövningen.
Någon vars ansvar för konflikten det bara snuddas vid och som nog borde nagelfarits närmare är Anitra Steen. Men de är förstås ett par och får dela skulden för sitt dåliga beteende lika, oavsett vem som varit drivande.
Någon vars ansvar för konflikten det bara snuddas vid och som nog borde nagelfarits närmare är Anitra Steen. Men de är förstås ett par och får dela skulden för sitt dåliga beteende lika, oavsett vem som varit drivande.
Herrarna blir hjältar och folket det blir dömt...Nötegårdsgubben skrev:Har också lyssnat på podden. Det finns ett inte helt ointressant resonemang om godsägare/småfolk och var en sosse rimligen borde hamna åsiktsmässigt i den frågan. Det finns förvisso ingen fördjupning om ifall det starka skyddet för arrendatorn är en sosseprodukt i lagstiftningen eller något äldre än så (jag lutar åt det senare, men har inte grävt i frågan), men HSB kommer dom sagt inte särskilt väl ur den tankeövningen.
Min egna spaning är att det starka skyddet för arrendatorer härrör ur den gamla ensittarelagen som sossarna faktiskt är oskyldig till (vill minnas att det var regeringen Hammarskjöld som styrde 1918).
Jo det är som att det helt glömts bort vem mutkolven Steen egentligen är, en av få personer som får sin make att framstå som sympatisk...Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det som ska ändras på Wikipedia?D Daniel 109 skrev:
Bli inte sur för att jag hjälper dig att förstå, lille vän.