Jag har blivit med fritidshus utan rinnande vatten. Viktig info:
  • Det finns vatten i kran på gården utomhus
  • Det är hyresrätt som begränsar möjligheten att dra in vatten
  • Det saknas avlopp
  • Östersjön är nära om man vill bada/tvätta sig
  • Det är utedass på gården
  • Tvättstuga finns att låna inom ett par hundra meter
  • Det ligger i naturreservat där länsstyrelsen ska godkänna byggändringar
  • Myndighet är hyresvärd så jag upplever begränsad flexibilitet
  • Det finns jordad el i huset
Jag skulle vilja höra era tips på hur vi ska strukturera allt för att det ska bli så smidigt som möjligt att leva. Vattentank inne? Varmvattenlösning? Slaskhink för avlopp? Förbränningstoa? Frystoa?

Tack på förhand!

F
Beror på vilken bekvämlighetsnivå du söker.

har själv ett fritidshus utan sötvatten och vi kör färskvatten på dunk. Diskar i bräckt havsvatten i uteköket, värmer det på gasolkök, och diskvattnet (och pastavattnet) slängs ut i skogen. Mulltoa.

Själv gillar jag det enkla livet men det underlättar att vi har vårt åretrunthus inom bilavstånd så resten av familjen kan åka in och duscha i varmvatten med jämna mellanrum. Själv badar jag i havet.

Ursäkta om jag nu låter "mästrande" eller liknande, det är inte min mening.
Men jag förstår inte hur det kommer sig att du skaffar en sådan stuga. Nog för art jag vet att det finns människor för allt. Men i det här fallet känns det inte alls som att detta är någon dröm för dig. En sommarstuga ska väl vara just en dröm. Men iochmed att du nu söker ide'er för hur man ska kunna "leva", känns det mer som en mardröm. Där det gäller att hitta sätt att stå ut.

• Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på om du tänker vara där året runt eller bara på sommaren..

På sommaren duger det ju med utekök bara lyfta ut plattan när det är dags att koka något annars är det ju grillen som gäller ändå ;).

A AG A skrev:
Ursäkta om jag nu låter "mästrande" eller liknande, det är inte min mening.
Men jag förstår inte hur det kommer sig att du skaffar en sådan stuga. Nog för art jag vet att det finns människor för allt. Men i det här fallet känns det inte alls som att detta är någon dröm för dig. En sommarstuga ska väl vara just en dröm. Men iochmed att du nu söker ide'er för hur man ska kunna "leva", känns det mer som en mardröm. Där det gäller att hitta sätt att stå ut.
Du läser fel. Jag frågar om tips för att leva smidigt. Jag är fullt införstådd med fördelarna och utmaningarna men jag har ju samtidigt två barn på 2 och 5 så om någon har tips som jag kanske inte tänkt på så tar jag gärna emot det.

• Wow
Appendix
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Beror ju på om du tänker vara där året runt eller bara på sommaren..

På sommaren duger det ju med utekök bara lyfta ut plattan när det är dags att koka något annars är det ju grillen som gäller ändå ;).
Smart med utekök. Har en portabel induktionsplatta man kanske kan ta ut.

F Freddedan skrev:
Beror på vilken bekvämlighetsnivå du söker.

har själv ett fritidshus utan sötvatten och vi kör färskvatten på dunk. Diskar i bräckt havsvatten i uteköket, värmer det på gasolkök, och diskvattnet (och pastavattnet) slängs ut i skogen. Mulltoa.

Själv gillar jag det enkla livet men det underlättar att vi har vårt åretrunthus inom bilavstånd så resten av familjen kan åka in och duscha i varmvatten med jämna mellanrum. Själv badar jag i havet.
Är mulltoa en bättre lösning än utedass?

Bygg om utedasset så du får urinseparering. Då slipper du det värsta dassproblemet - lukten.

• Gilla
L.I och 2 till
  • Laddar…
För toaletten kan ni fortsätta som nu, eller fundera på förbränningstoa, mulltoa eller den typ man har i båt/husbil.

Vatten kan ni ju skarva på kopplingen som finns, avlopp är jobbigare, ni måste kunna ta hand om allt vatten som kommer in utan att det blir kaos, så att ha fri tillgång till vatten men tex en tank för avloppet känns inte bra.

Hur hyr ni detta? Är det som någon form av boende kanske det finns krav på hyresvärden att bistå på något vis?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bygg om utedasset så du får urinseparering. Då slipper du det värsta dassproblemet - lukten.
Är det kisset som luktar mest? Såg att det fanns separerande ”stolar” att köpa. Kisset samlar man upp i en dunk bredvid typ?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kolla på Dass-isak.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det kisset som luktar mest? Såg att det fanns separerande ”stolar” att köpa. Kisset samlar man upp i en dunk bredvid typ?
Ja du samlar ner det i en dunk men i verkligheten gräver du ner slangen i backen och gör en liten stenkista ;)

Det är geggamojan du får om du skiter och pissar i samma behållaren som luktar.

Vi har två baljor under skiter en den ena år 1 byter mot en tom och knuffar den till höger år 2 tömmer den första år 3 och börjar om igen..

Vill man lyxa till det och har plats kan man "låna" två soptunnor blir lättare att tömma..

Finns lyxigare lösningar också någon länkade till denna igår https://pikkuvihrea.fi/sv/produkt-kategori/torrtoaletter/

Förbrännings toa funkar också men dom är dyra och kräver underhåll brukar bara använda våran då det spö regnar..

På landet kör vi med dricksvatten på dunk och köks/tvättvatten (ur brunnen) i en hink med skopa. Till disk och handtvätt skopar man alltså upp lite vatten ur hinken i en balja och blandar med lite hett vatten (vattenkokare är praktiskt till detta). Smutsvattnet häller vi i en slaskhink som man sedan tömmer på gården.

Man gör av med förvånansvärt lite vatten när man måste bära in det själv från gården. Ännu mindre när pumpen var trasig och vi fick lyfta upp vatten med hink och rep :D

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Precis som @Greger_08 skriver så är det 'geggamojan' som luktar. Ett kärl med enbart fekalier luktar inget nämnvärt, lite aska eller kalk strött över skrämmer bort flugorna från att lägga ägg också. Urinen kan du samla upp i en dunk och använda till att vattna i trädgården, men späd med vatten först.

• Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
B
Finns bra campingdusch att använda på biltema. Värm vattnet i kastrull och häll över i en hink och duscha i det fria.
Kissa gör man i naturen och dasset går väl att använda? Peta bara ut högen när den börjar bli för hög…?

• Haha
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.