Clarken37 skrev:
Du behöver över 100kvm solceller för en sådan produktion. När jag tittar på offerter på sådana storlekar ligger det runt 400k. Inte de 260k du säger att du betalade.
Jag hör till de lyckliga som hoppade på i tid.. Installerade 54 paneler med 19.4kW peak effekt i september 2021 och under 2022 gav de en total produktion på strax under 17000kWh, varav jag sålde 12500kWh. Så jag tror den produktion som pratas om är helt möjlig på ett större villatak. Att få den i ekonomiska avkastningen som 2022 gav är nog otroligt framåt med så höga elpriser på sommaren.

Det jag inte riktigt tror på är att priset stigit så högt som 400kkr för en anläggning i min storlek. Jag betalade ca 180kkr efter grönt skatteavdrag (212 före), det var då inte den billigaste offer jag hade men inte heller den dyraste. Jag kan ju inte säga vad det skulle kosta idag, men diverse jämförelsesiter säger ca 14-16000kr/kWp före skatteavdrag. Är det någon som har en färsk offert att jämföra med?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Som många redan sagt: Soceller är inget man bör lägga pengar på i första hand. I första hand bör man överväga lägga pengar på bergvärme, en effektiv luft/luft-värmepump osv.

Dock, ser man enbart på solceller kan se det på många sätt:

1) Som folk sagt: husets värde ökar. Även om paneler är så gamla som 30 år producerar de fortfarande. Paneler består av sten(kisel) och glas - i princip. Inga rörliga delar. Solpaneler går i princip aldrig sönder. Det du behöver göra är att byta växelriktaren då och då. That's it.

2) Jag har själv haft solceller sedan 2017 - en anläggning på 12,8 kWp. Om jag räknar bort det fantastiska och otroliga året -22 har den givit ca 12tkr för en investering på ca 200.000 kr, 150.000 kr efter elstödet. dvs. 8% avkastning per år. Ett lån på 4% kostar 6000 kr/år och solcellerna ger 12000 kr/år skattefria pengar.
Vinst: 6000 kr/år.

3) Som folk redan sagt: Du skaffar dig en "krockkudde" mot höjda priser. Priser har varit låga i många år men den enda gången det har avvikit från den mönstret på senare år var nu under år 2022. Vårt konto hos elbolaget ökade sitt värde till över 12000 kr tillgodo i augusti -22, vilket gjorde så att vinterns elräkningar bara betades av ur dessa 12000 kr - idag fortfarande flera tusen kvar på tillgodokontot och nu lyser solen på bra och fyller upp kontot ytterligare.

Kan nämna att på årsbasis ger panelerna i princip lika mkt varje år. Det är förvånansvärt liten skillnad mellan åren -> en mkt förutsägbar investering.

/Martin

• Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men kalkylerna blir väl likvärdiga för den som köper solpaneler idag? Räntesatser och elpriser och subventioner är väl lika för de flesta?
Jag kommer till samma slutsats, det är inte ekonomiskt försvarbart att installera solpaneler idag.
Jag har inte räknat på det utifrån idag.
Men du kan ju räkna med att anläggningen håller i +30år. Antagligen får du byta växellikriktaren på vägen.
Att den inte betalar av sig är en gåta för mig.
Jag minns för några 9r sedan, snacket gick likadant då, det är inte lönsamt. Bättre att ha pengarna på börsen osv. Men men, det är naturligtvis upp till var och en.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T thebolt skrev:
Jag hör till de lyckliga som hoppade på i tid.. Installerade 54 paneler med 19.4kW peak effekt i september 2021 och under 2022 gav de en total produktion på strax under 17000kWh, varav jag sålde 12500kWh. Så jag tror den produktion som pratas om är helt möjlig på ett större villatak. Att få den i ekonomiska avkastningen som 2022 gav är nog otroligt framåt med så höga elpriser på sommaren.

Det jag inte riktigt tror på är att priset stigit så högt som 400kkr för en anläggning i min storlek. Jag betalade ca 180kkr efter grönt skatteavdrag (212 före), det var då inte den billigaste offer jag hade men inte heller den dyraste. Jag kan ju inte säga vad det skulle kosta idag, men diverse jämförelsesiter säger ca 14-16000kr/kWp före skatteavdrag. Är det någon som har en färsk offert att jämföra med?
Det är ointressant hur besserwissers som ogillar solceller kalkylerar. Vad jag vet är att efter 14 mån i drift så är mina solceller avskriva till 16%. Då är räntan inkluderad. Inflation har jag inte räknat in. Mäklare säger att solcellerna beräknas öka husets värde 130 000 vid en ev försäljning. I min värld är det en bra affär. Jag ser fram mot ytterligare ett år där 9 mån av 12 ger mig en elräkning på noll kronor. Skärmavbild av betalningshistorik för fakturor, vanligen barnrelaterade, från mobilapp, med en obetald post.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mickebus och 4 till
  • Laddar…
@Clarken37 jag tror du underskattar hur många det är som är lånfria och faktiskt äger sitt boende. Det är iaf inte obefintligt som du skriver.
FIRE har varit aktuellt i rätt många år nu och anammats av framförallt unga.

Jag tycker du är lite hård mot "allmänheten" som kanske inte vet bättre, eller kan sätta sig in alla aspekter som krävs för att göra en korrekt bedömning över hur lönsam/kostsam en sådan investering är eller kan bli.

Precis som många säkert inte förstår finansmarknaden fullt ut men ändå investerat i aktier/fonder. Gick man in med kapital strax innan kraschen -08, eller strax innan covid-19 utbrottet eller för den delen mellandagarna 2021 så fick man ingen rolig tillvaro.
Eller köpte en dieselbil när politikerna sa att det var det bästa man kunde göra just då.

Jag tror det finns en hel del personer som hellre sätter upp solceller och en batteribank än installerar sin stuga mot elnätet. Där finns det nog stor ekonomisk vinning.
Jag vet många lantbrukare som går plus idag på deras installation.

För egen del har jag inte ens räknat på min installation, för jag vet att den kommer gå plus, sen om det är om 5 år eller om 8 år det spelar mig ingen större roll. Den är del av diversifiering.

• Gilla
StyvBoard och 4 till
  • Laddar…
A
zervez zervez skrev:
5.5msek i lån och med a-klass i energideklaration ger 0.1% rabatt hos Nordea vilket är 5500 om året.
Ja om man inte har någon inkomst och saknar möjlighet till ränteavdrag. Annars blir det 3900 om året du sparar

A
ulfben ulfben skrev:
Avkastning: 9.76% om året, beräknad med totalpris per kwh på 1.46kr och inflation på elpriset om 2,5%/år.

Inte svårt att motivera den investeringen. Inte ens svårt att motivera att ta lån för att göra den investeringen.
Vad räknar du då med för produktion och investeringskostnad?

Jag har tagit in offert (skulle göra annat på huset och testade för skojs skull) samt stämt av med flera bolag på nätet som säljer solceller och dagens installationskostnader verkar vara markant högre än vad folk i tråden säger sig ha betalat.

En användare hävdar tex att ha betalat totalt 260k för en anläggning som, enligt alla uppgifter jag tar del av, idag borde kosta runt 450k ink avdrag.

Om solceller var betydligt billigare skulle jag inte ha några som helst problem att förstå investeringen.

Jag har hela tiden utgått och diskuterat från vad solceller kostar IDAG. Många som installerat solceller I forumet verkar då känna ett behov att komma in och berätta vad de minsann betalade för x antal år sen vilket är helt irrelevant för min frågeställning.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
A
K Kalbygge skrev:
Jag har solceller på ca 80m2 av mitt tak. Köpte dem år 2017 och de har gett mig tillräckligt mycket el att jag inte fått en enda elräkning sedan dess plus att jag har ca 17.000kr sparat hos elleverantören (jag låter pengarna för elen samlas hos dem). Om min elräkning varit 20.000kr/år sedan 2017 har anläggningen betalat sig på 5 år. Det är en helt ordinarie anläggning som de flesta som har solceller har.

Att det skall ta 17 år att betala anläggningen låter som om du använt dig av en bluff-solcellsräknare, det finns några sådana på nätet som är uppsatta av grön-energi-hatarlobbyn.

Dessutom tillkommer att även om man lånar för att sätta upp dem får man in mycket mer pengar/månad än vad lånet kostar på så sätt går man med vinst redan första solmånaden.
Dessutom ökar huset i värde mer än anläggningen kostade.

Jag betalade mina kontant med pengar jag hade på banken utan ränta. Jag ser det som att jag bara flyttade pengarna från en räntefri bank en solcellsbank som ger mer än 10% ränta.

Hur man än räknar är det just nu oerhört lönsamt. För mig har det gett min pensionstillvaro en rejäl guldkant.
Jag har använt de kalkyler tillverkarna SJÄLVA lägger upp på nätet. Lite oklart varför de skulle lägga upp usla kalkyler omedvetet. Om något har de ju incitament att sockra.

Alla i tråden som har solceller verkar producera mer än vad tillverkarna anger. Och betala mycket mindre för installation.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
X xLnT skrev:
@Clarken37 jag tror du underskattar hur många det är som är lånfria och faktiskt äger sitt boende. Det är iaf inte obefintligt som du skriver.
FIRE har varit aktuellt i rätt många år nu och anammats av framförallt unga.

Jag tycker du är lite hård mot "allmänheten" som kanske inte vet bättre, eller kan sätta sig in alla aspekter som krävs för att göra en korrekt bedömning över hur lönsam/kostsam en sådan investering är eller kan bli.

Precis som många säkert inte förstår finansmarknaden fullt ut men ändå investerat i aktier/fonder. Gick man in med kapital strax innan kraschen -08, eller strax innan covid-19 utbrottet eller för den delen mellandagarna 2021 så fick man ingen rolig tillvaro.
Eller köpte en dieselbil när politikerna sa att det var det bästa man kunde göra just då.

Jag tror det finns en hel del personer som hellre sätter upp solceller och en batteribank än installerar sin stuga mot elnätet. Där finns det nog stor ekonomisk vinning.
Jag vet många lantbrukare som går plus idag på deras installation.

För egen del har jag inte ens räknat på min installation, för jag vet att den kommer gå plus, sen om det är om 5 år eller om 8 år det spelar mig ingen större roll. Den är del av diversifiering.
Jag är nog alldeles för "Stockholmfierad" att inte ha en krona i bolån här är ungefär lika vanligt som att vara 2.10 lång.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Vad räknar du då med för produktion och investeringskostnad?
~31500kwh/år, ~9000kr/kWp.

Jag behövde byta tak ändå så jag beställde ett sunroof i slutet av 2021. Bygget har ju inte gått så jävla bra, men investeringskalkylen var inte svår.

I praktiken köpte jag ett dyrt tak (~2500kr/kvm) som betalar av sig själv över tiden. Fanns ingen nersida förutom att leverantören är ett skämt. :)

Förutom att taket genererar avkastning så var jag mycket motiverad att få ödrift, då Gotland har så vansinnigt mycket strömavbrott. Den tryggheten är ett mervärde i sig.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag har hela tiden utgått och diskuterat från vad solceller kostar IDAG. Många som installerat solceller I forumet verkar då känna ett behov att komma in och berätta vad de minsann betalade för x antal år sen vilket är helt irrelevant för min frågeställning.
Den diskussionen är inte vad du bjöd in till när du valde namn på tråden.

Relevanta svar föds ur relevanta frågor.

A
ulfben ulfben skrev:
~31500kwh/år, ~9000kr/kWp.

Jag behövde byta tak ändå så jag beställde ett sunroof i slutet av 2021. Bygget har ju inte gått så jävla bra, men investeringskalkylen var inte svår.

I praktiken köpte jag ett dyrt tak (~2500kr/kvm) som betalar av sig själv över tiden. Fanns ingen nersida förutom att leverantören är ett skämt. :)

Förutom att taket genererar avkastning så var jag mycket motiverad att få ödrift, då Gotland har så vansinnigt mycket strömavbrott. Den tryggheten är ett mervärde i sig.
Hur många paneler?

• Gilla
PFO
  • Laddar…
A
ulfben ulfben skrev:
Den diskussionen är inte vad du bjöd in till när du valde namn på tråden.

Relevanta svar föds ur relevanta frågor.
Mja. Samtidigt så ser man ju direkt vad jag menar om man bryr sig om att läsa trådstarten. Men man kanske är så provocerad av trådens titel att man inte kan besinna sig?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hur många betalar fullt pris enligt offert som rullar in? Skulle du? Det köps fortfarande solceller för fulla muggar, jag har en granne som är försäljare.

Clarken37 skrev:
Hur många paneler?
Spelar ingen roll, om alla pratar kWp så blir livet enklare.

Men det är 16+18 + 16+18 = 68 glas/glas-paneler på taket, fördelat öst / väst, 27 graders lutning. Takstegen på västra sidan tar alltså platsen för 4 paneler. Jag drog om all ventilation inför takbytet så inga andra avbrott (eller skuggning) förekommer.

För min egen referens så kan jag nämna att alternativet - lägga nya betongpannor och 17kwp utanpåliggande - skulle kostat ~150 000kr mindre. Alternativkostnaden var alltså inte skyhög, och mervärdet (7kwp, hybrider, stöd för ödrift) var väsentligt.

Clarken37 skrev:
Mja. Samtidigt så ser man ju direkt vad ja menar om man bryr sig om att läsa trådstarten. Men man kanske är så provocerad av trådens titel att man inte kan besinna sig?
Som man frågar får man ligga.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.