A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Installationskostnaden ligger på tok för högt. Det är rent skrämmande vad installationsföretagen hugger till. I mitt fall skulle de ha minst 120.000 för att sätta 22 paneler på ett lågt garage och carportstak. Utöver det ligger de i god vinst på själva panelerna samt annat. Skulle landa före avdrag på 195.000. Bondfångeri och lurendrejeri.
Hur många arbetstimmar?
 
A
E -Emil- skrev:
Jasså, inte ett smack? Jag hade iaf en produktion på 2000kWh den perioden. Nu vet jag inte vad du har för årsförbrukning men för mig är det iaf minst 10%.

EDIT: Ett års leveranstid på elbil kan man ju inte säga generellt. Jag beställde en Tesla den 9/3 och fick leverans 6/4, inte ens en månad!
kan bara uttala mig om de märkena vi jobbar med.

2000 kwh dec-feb?
 
A
T Tomasmexitegel skrev:
Det kan nog stämma att det inte går att få tag i nu,till det priset. Säljaren som jag känner sa att anläggningen jag köpte har gått upp 70.000kr, det var för nästan 1år sedan, om det gått upp efter det vet jag inte. Så med facit i hand var det ett bra val för mig, ochnaturligtvisväldigtvärdehöjande flr huset i sig. Iallafall, nu har du fått en massa input på din fråga. Är du fortfarande lika negativt och ifrågasättande till solceller som du var när du startade tråden?
obs. Har aldrig varit negativ i grunden (mer än att de är fula). Bara att jag inte förstår värdet av dem till nuvarande priser och lånade pengar till 4% ränta. Hade de kostat hälften så mycket som idag hade det blivit klart mer intressant såklart
 
A
zervez zervez skrev:
Min installation gav mig grönt bolån vilket för mig ger min 5000sek mer per år i sparad kostnad. Det kombinerat med höga elpriser förra året gav en avkastning på 20k för min 100k investering för solceller. Så om det blir ett par liknade år så är jag hemma om 4. Blir d lägre så ligger jag på 6-7 år innan jag är plus minus noll. Slår 4% amortering eller börsen.
zervez zervez skrev:
Min installation gav mig grönt bolån vilket för mig ger min 5000sek mer per år i sparad kostnad. Det kombinerat med höga elpriser förra året gav en avkastning på 20k för min 100k investering för solceller. Så om det blir ett par liknade år så är jag hemma om 4. Blir d lägre så ligger jag på 6-7 år innan jag är plus minus noll. Slår 4% amortering eller börsen.
zervez zervez skrev:
Min installation gav mig grönt bolån vilket för mig ger min 5000sek mer per år i sparad kostnad. Det kombinerat med höga elpriser förra året gav en avkastning på 20k för min 100k investering för solceller. Så om det blir ett par liknade år så är jag hemma om 4. Blir d lägre så ligger jag på 6-7 år innan jag är plus minus noll. Slår 4% amortering eller börsen.
4% amortering?

Ja har man väldigt höga lån så spelar det ju roll. Med den besparingen på grönt bolån måste du sitta med 7.5msek i bolån.
 
Clarken37 skrev:
4% amortering?

Ja har man väldigt höga lån så spelar det ju roll. Med den besparingen på grönt bolån måste du sitta med 7.5msek i bolån.
5.5msek i lån och med a-klass i energideklaration ger 0.1% rabatt hos Nordea vilket är 5500 om året.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Jag har solceller på ca 80m2 av mitt tak. Köpte dem år 2017 och de har gett mig tillräckligt mycket el att jag inte fått en enda elräkning sedan dess plus att jag har ca 17.000kr sparat hos elleverantören (jag låter pengarna för elen samlas hos dem). Om min elräkning varit 20.000kr/år sedan 2017 har anläggningen betalat sig på 5 år. Det är en helt ordinarie anläggning som de flesta som har solceller har.

Att det skall ta 17 år att betala anläggningen låter som om du använt dig av en bluff-solcellsräknare, det finns några sådana på nätet som är uppsatta av grön-energi-hatarlobbyn.

Dessutom tillkommer att även om man lånar för att sätta upp dem får man in mycket mer pengar/månad än vad lånet kostar på så sätt går man med vinst redan första solmånaden.
Dessutom ökar huset i värde mer än anläggningen kostade.

Jag betalade mina kontant med pengar jag hade på banken utan ränta. Jag ser det som att jag bara flyttade pengarna från en räntefri bank en solcellsbank som ger mer än 10% ränta.

Hur man än räknar är det just nu oerhört lönsamt. För mig har det gett min pensionstillvaro en rejäl guldkant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickebus och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Clarken37 skrev:
Räcker med att USA byter president nästa år så kan Ukraina glömma mer stöd från USA. Europa ger en bråkdels stöd till Ukraina mot USA och Ukraina kommer behöva förhandla fram en fred kvickt.
Oavsett förhållanden så kan inte Ukraina gå med på lågot som helst "fredsavtal". Alla "fredsavtal" kommer att användas av Ryssland som förberedelse till ett nytt anfall. Och det vet alla.
Kanske om 20 år är det annorlunda.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
O
zervez zervez skrev:
5.5msek i lån och med a-klass i energideklaration ger 0.1% rabatt hos Nordea vilket är 5500 om året.
Men du får ränteavdrag så den faktiska besparingen blir 30% mindre.
 
TRJBerg
H Hus-i-Sörmland skrev:
Ok, kan lika gärna låsa tråden, TS är inte ett dugg intresserad av någon fakta som inte bekräftar eget narrativ. Blir en block.
Ingen sanning i denna kommentar.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Men du får ränteavdrag så den faktiska besparingen blir 30% mindre.
Sant. Kan ju kvitta det mot att jag få ränteavdrag på mitt gröna lån med så där blir det plus minus noll för mig.
 
Avkastning: 9.76% om året, beräknad med totalpris per kwh på 1.46kr och inflation på elpriset om 2,5%/år.

Inte svårt att motivera den investeringen. Inte ens svårt att motivera att ta lån för att göra den investeringen.
 
Clarken37 skrev:
kan bara uttala mig om de märkena vi jobbar med.

2000 kwh dec-feb?
Du skrev ju själv okt-mars och och jag svarade. Nu svänger du ju runt med dina egna ord. Blir som att först fråga efter äpple och när det serveras äpple så var det päron man hävdade man frågade efter.

Min spontana reaktion är ju att du redan bestämt dig, så mitt råd till dig är att inte köpa några solcellspaneler. Du kommer iaf aldrig övertyga oss som redan har dem på taket att plocka ned dem igen.
 
  • Gilla
  • Älska
Mickebus och 7 till
  • Laddar…
D
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Visa din beräkning så vi kan se, du presenterar ju bara en massa tyckande och inga siffror.
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
obs. Har aldrig varit negativ i grunden (mer än att de är fula). Bara att jag inte förstår värdet av dem till nuvarande priser och lånade pengar till 4% ränta. Hade de kostat hälften så mycket som idag hade det blivit klart mer intressant såklart
Ok, jag förstår hur du tänker.
Samtidigt är det svårt att säga när man skall hoppa på tåget. Frågar du mig så var det för flera år sedan, men det är inte försent ännu.
Visst, det kommer nya kärnkraftverk,,,,I bästa fall om 10år. Energin man kommer få ut av dom kommer vara dyrare än den man investerade i solceller för 10år sedan.
Men det är naturligtvis upp till var och en att göra sin egna kalkyl och ta sitt beslut utifrån den.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Tomasmexitegel skrev:
Ok, jag förstår hur du tänker.
Samtidigt är det svårt att säga när man skall hoppa på tåget. Frågar du mig så var det för flera år sedan, men det är inte försent ännu.
Visst, det kommer nya kärnkraftverk,,,,I bästa fall om 10år. Energin man kommer få ut av dom kommer vara dyrare än den man investerade i solceller för 10år sedan.
Men det är naturligtvis upp till var och en att göra sin egna kalkyl och ta sitt beslut utifrån den.
Men kalkylerna blir väl likvärdiga för den som köper solpaneler idag? Räntesatser och elpriser och subventioner är väl lika för de flesta?
Jag kommer till samma slutsats, det är inte ekonomiskt försvarbart att installera solpaneler idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.