Tex WV prioriterar elbilar och sänker tillverkade volymer av fossil och hybridbilar medvetet.
Vilket gör att leveranstiden är väldigt lång för hybrid/fossil men betydligt kortare för elbilar.
I
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Och som sagt vi fick inte beställa bensin eller diesel utan måste vara el bilar.
Ja några företag har sådana regler. Men Volvos kund nr 1 har alltid varit tjänstebilskunder.
Toyota och Kia är några av få som har fler nya bilar sålda privat än till företag.
 
Text om Volvo XC60, populär tjänstebil i Sverige 2022, med komfort och rymd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står 2022 och inte 2023.och då sjunker kunderna rejält eftersom dom flesta. Måste ha el bilar.Så varför så lång väntetid på volvo v60 och v90
 
Clarken37 skrev:
Du behöver över 100kvm solceller för en sådan produktion. När jag tittar på offerter på sådana storlekar ligger det runt 400k. Inte de 260k du säger att du betalade.
Jag har 66 paneler. Vet inte hur många m2 det är.
 
Clarken37 skrev:
Du behöver över 100kvm solceller för en sådan produktion. När jag tittar på offerter på sådana storlekar ligger det runt 400k. Inte de 260k du säger att du betalade.
Får göra en rättelse här. Summan jag skrev var efter statligt bidrag. Ursprunligt belopp var ca 360.000kr +/- några tusenlappar.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tex WV prioriterar elbilar och sänker tillverkade volymer av fossil och hybridbilar medvetet.
Vilket gör att leveranstiden är väldigt lång för hybrid/fossil men betydligt kortare för elbilar.
I
Jag fick min elbil efter nästan ett års väntetid. Kollegorna som beställer elbil nu har över 1 års väntetid så tveksamt. Däremot är det 3 månader på vissa fossilbilar
 
A
T Tomasmexitegel skrev:
Jag har 66 paneler. Vet inte hur många m2 det är.
Det motsvarar 116 kvm. Hittar inga kalkyler eller offerter på sådana anläggningar online som inte är en bra bit över 400k inklusive 20% avdrag.
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Installationskostnaden ligger på tok för högt. Det är rent skrämmande vad installationsföretagen hugger till. I mitt fall skulle de ha minst 120.000 för att sätta 22 paneler på ett lågt garage och carportstak. Utöver det ligger de i god vinst på själva panelerna samt annat. Skulle landa före avdrag på 195.000. Bondfångeri och lurendrejeri.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Hade köpt det om vi bodde i södra Europa. Men elpriserna är ffa höga (liksom förbrukningen med uppvärmning) i okt-mars. Då genererar solcellerna i princip inte ett smack i alla fall.
Jasså, inte ett smack? Jag hade iaf en produktion på 2000kWh den perioden. Nu vet jag inte vad du har för årsförbrukning men för mig är det iaf minst 10%.

EDIT: Ett års leveranstid på elbil kan man ju inte säga generellt. Jag beställde en Tesla den 9/3 och fick leverans 6/4, inte ens en månad!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Installationskostnaden ligger på tok för högt. Det är rent skrämmande vad installationsföretagen hugger till. I mitt fall skulle de ha minst 120.000 för att sätta 22 paneler på ett lågt garage och carportstak. Utöver det ligger de i god vinst på själva panelerna samt annat. Skulle landa före avdrag på 195.000. Bondfångeri och lurendrejeri.
Var det i år?
 
När jag har räknat, och det har jag gjort då och då under de senaste +10 åren, så har det varit lite väl lång payofftid. 10 år ok mer. Men div skatterabatter har ju förbättrat det ned till 7 år. Och då har jag oftast räknat med 0% kalkylränta, iom att jag har stålarna.
De senaste åren har komponentpriserna stigit så nu är den än mindre lönsamt med de gamla elpriserna. Och ungefär lika med de nya.

Min marknadstro är dock att elpriserna går tillbaka något. Och innan jag skaffar solpaneler måste komponenterna falla tillbaka i pris. (Det är ett tungt efterfrågeöverskott för närvarande).

Sedan är det tandemceller på gång vilket drar upp verkningsgraden med 10 procentenheter. Vi talar om 50% ökad elproduktion här. Då kan det bli klart mer intressant för min del. Det kan nog dröja något år innan det är main stream.

Själva grundtanken med solpaneler är jag tilltalad av.
 
  • Gilla
NeLa1 och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det motsvarar 116 kvm. Hittar inga kalkyler eller offerter på sådana anläggningar online som inte är en bra bit över 400k inklusive 20% avdrag.
Clarken37 skrev:
Det motsvarar 116 kvm. Hittar inga kalkyler eller offerter på sådana anläggningar online som inte är en bra bit över 400k inklusive 20% avdrag.
Det kan nog stämma att det inte går att få tag i nu,till det priset. Säljaren som jag känner sa att anläggningen jag köpte har gått upp 70.000kr, det var för nästan 1år sedan, om det gått upp efter det vet jag inte. Så med facit i hand var det ett bra val för mig, ochnaturligtvisväldigtvärdehöjande flr huset i sig. Iallafall, nu har du fått en massa input på din fråga. Är du fortfarande lika negativt och ifrågasättande till solceller som du var när du startade tråden?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många hushåll som investerar i solpaneler (många nybyggen tex) har redan energieffektiviserat sina byggnader. Boenden i södra europa har självklart en helt annan förutsättning, om dom haft samma förbrukning som vi i norra har, men annars allt lika. Om du har ett bra solläge på taket får du ut så bra effekt att det du säljer räcker till en del av höstens/vinterns elräkningar också.
Helt sant och en hel del mer. Förra året så betalade jag inte en krona rörliga kostnader (gäller både rörliga kostnader från nätägare och elhandlare) och fick tillbaka 12000kr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min installation gav mig grönt bolån vilket för mig ger min 5000sek mer per år i sparad kostnad. Det kombinerat med höga elpriser förra året gav en avkastning på 20k för min 100k investering för solceller. Så om det blir ett par liknade år så är jag hemma om 4. Blir d lägre så ligger jag på 6-7 år innan jag är plus minus noll. Slår 4% amortering eller börsen.
 
  • Gilla
Ashadowfalls och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.