BBVAB

I dag blev det omvårdnad av ett krassligt barnbarn.
Han tog med sitt fynd från skogen och vill göra sin första slangbella i ”Snickerboa”. Dom växer fort dom där små!
Så dagens projekt är spikat! Vi har börjat limma några torrsprickor.
Forts…………………

Ett grovt stycke trä fastklämt i en bänkskruv på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Dom lär sig snabbt!

I dag fick han lära sig att såga med en Japansåg. Perfekt för finlir och enklare för barn att såga på draget. När han sågat till klykan i rätt format kom raspen fram men den tyckte han var svår att arbeta med. Den fastnade hela tiden.Han får lägga på några kilo så går det nog bättre i framtiden.
Han ville ha den svart men i stället för färg lindade vi eltejp om den. Dels blev den fort svart och eltejpen hjälper till att hålla ihop lite torrsprickor på slangbellan.
Lite gummiband och vikta Postislappar som ammunition fullbordade bygget.
Lagom kraft för inomhusaktivitet. Om några år vill han säkert göra en kraftigare slangbella med tjockare gummiband och läder som klarar av stenkulor. Sådan hade jag i min ungdom. Eller så blir det moppe och brudar för hela slanten. Det får tiden utvisa.
Dag

En hemmagjord slangbella av trä och tejp, med rosa plastbitar placerade som ett ansikte.
Skapa konto

Hemmagjord slunga av tejp med gummiband på ett trägolv, inklusive några avknäppta gummisegment.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
”Tredagars”

Om man skall behandla en bänkskiva med pigment och hårdvaxolja efter alla konstens regler tar det tre dagar.

Grannen ville ha sin bänkskiva i köket vidgjord och samtidigt göra en färgförändring åt det ljusare hållet. Inga större problem om man har tiden och rätt verktyg så jag accepterade utmaningen.
Men det var innan jag hade sett den gamla bänkskivan. Väl på plats insåg jag att slipmomentet fick vänta. Visst hade skivan oljats in under åren men tydligen hade man glömt att överskottsoljan skall torkas bort inom en halvtimme efter påstrykning.

Det blev till att handskrapa hela skivan. Alla ytor behövdes skrapas två gånger innan den tjocka oljefilmen var borta. Högen med gammal oljefilm växte. När väl skiten var borta kunde jag börja slipa och slippappren höll bra och blev inte igensatta efter en minut. Dagens mål att slipa och göra första pigmenteringen hanns med. Men ett tvåtimmars jobb blev till slut sex timmar. I och med att bänkskivan var monterad var det svårt att få till bra tryck på skrapan ju längre in mot väggen jag kom. Men det mesta brukar lösa sig bara man ger sig fan på det!

Det kändes i överkroppen att vissa muskelgrupper hade fått sig ett ordentligt träningspass innan John Blund knackade på.
Dagens mål blir att köra ännu en pigmentering. Det blir en ”walk in the park” jämfört med gårdagen.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

Kök under renovering, slipmaskin, träbänkskiva, skåp, kakelvägg, avfall och skyddsplast på golvet.
Skapa konto

Kniv och hoptryckta örter på träskärbräda intill diskho. Verkar som rengöring eller matberedning.
Skapa konto

Hörn av träpanelerade bänkskiva, svarta kakel, verktyg, spån; tecken på hantverksarbete.
Skapa konto

Köksvask, kran, disktrasa, svamp, reflektion, kakel, träarbetsyta. Slitna ytor. Används dagligen.
Skapa konto

Träskärbräda och metallskål på köksbänk med lite spill. Slitna ytor, matlagning eller städning pågår möjligtvis.
Skapa konto

En hop högflis med en utdragbar kniv på ett slitet träunderlag. Hantverk, snickeri eller reparation scenario.
Skapa konto

En samling hyvelspån och utbytbart blad på ett slitet träbord, nära en svart kakelvägg.
Skapa konto

Träbänk med spån och uppfälld kniv, arbete mitt i process, snickeri eller reparation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Jäklar va med olja! Nu har du något att tända majbrasan med iaf... :)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Jäklar va med olja! Nu har du något att tända majbrasan med iaf... :)
Friterade räkor var min tanke! :p

• Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Ettan kom!

Modärnt kök, rostfri diskho, diskmaskin, träbänkskiva, skåp i grått, kakelvägg, skyddande blå tejp på skåpkanter.
Skapa konto

Kök med vit skåpö, träarbetsyta, svarta kakel och två matskålar på golvet.
Skapa konto

Hörn av kök med träbänkskiva, vit skåpinredning, rostfritt diskho och mörka plattor.
Skapa konto

Träbänk, rostfri vask, soppåse, mörkblått golv, svarta plattor, vit sladd, stålben, köksmiljö.
Skapa konto

Tvåan kom!

Modernt kök med grå skåp, svart kakel, rostfria vitvaror och träbänkskiva.
Skapa konto

Ett kök under renovering med maskeringstejp, målade ytor och ett husdjurs matskålar.
Skapa konto

Renoverat kök, tejpade kanter. Skåp halvmålade. Rostfritt handfat, kran, mörka kakelplattor, ljust golv. Under arbete.
Skapa konto

Köksdiskbänk med sopor, burkar och en plastpåse; svarta kakelväggar och ljus träbänk.
Skapa konto

Renoverat kök, träbänkskiva, grå skåp, tejpade kanter, färgburk och penslar i diskho, mörkt golv.
Skapa konto

Trean, hårdvaxoljan kommer så småningom!

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Hur tusan får man det snyggt runt en infälld ho som jag antar inte bör repas? :thinking: Din granne har tur som har dig som granne. (y)

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur tusan får man det snyggt runt en infälld ho som jag antar inte bör repas? :thinking: Din granne har tur som har dig som granne. (y)
Erfarenhet, rätt utrustning och lite pannben i kaklet.

• Gilla
  • Älska
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ettan kom!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Tvåan kom!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Trean, hårdvaxoljan kommer så småningom!

Otroligt slitjobb som gett fantastiskt fint resultat

Snyggt jobbat!
//Ronnie

• Gilla
stigen
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Otroligt slitjobb som gett fantastiskt fint resultat

Snyggt jobbat!
//Ronnie
Tack Ronnie!

I dag lägger jag på sista lagret. Det blir Osmo vaxolja med lite vitt pigment.
I morgon kväll är skivan torr och köket går åter att använda.
Men, färgbytet på bänkskivan sätter igång en förändringsprocess. Väggkaklet stämmer inte med helheten längre och handtagen på dörrar och luckor avviker för mycket. Så det blir nog lite merarbete innan allt är klart.
Det är så det brukar bli när man börjar i ena ändan. Roligt!
Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
”Möjligheter”?

Slaktade en mobil TV-bänk som jag byggde för många år sedan. Teven var fäst på den höj och sänkbara pelaren och kunde justeras 50cm uppåt.
Nu har den stått på undantag i några år så det blev slakt.
Kvar har jag den kraftfulla lyften. Höjd över golvet är 65cm och den går att köra upp till 115cm. Väldigt kraft i pelaren. Den lyfter min gjutjärnshyvel utan några problem. Nu har jag ett trevligt problem att hitta någon bra funktion för den höj/sänkbara pelaren i ”Snickerboa”. Det får bli lite reflektionstid med ”Pelarborr” i kväll så kanske idéerna poppar upp.

Dag

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Möjligheter”?

Slaktade en mobil TV-bänk som jag byggde för många år sedan. Teven var fäst på den höj och sänkbara pelaren och kunde justeras 50cm uppåt.
Nu har den stått på undantag i några år så det blev slakt.
Kvar har jag den kraftfulla lyften. Höjd över golvet är 65cm och den går att köra upp till 115cm. Väldigt kraft i pelaren. Den lyfter min gjutjärnshyvel utan några problem. Nu har jag ett trevligt problem att hitta någon bra funktion för den höj/sänkbara pelaren i ”Snickerboa”. Det får bli lite reflektionstid med ”Pelarborr” i kväll så kanske idéerna poppar upp.

Dag

[video]
Jag vet!

Brickbord till dina pelarborrar — underlättar tillgängligheten när du går från sittande till stående arbetsställning. (Visst har du en röd pall i snickeriet?)

//Ronnie

• Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag vet!

Brickbord till dina pelarborrar — underlättar tillgängligheten när du går från sittande till stående arbetsställning. (Visst har du en röd pall i snickeriet?)

//Ronnie
Brickbordet klart!

Ölburk på svart bordsöverdel, grå pelare, trägolv, kabel.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Sista strykningen med Osmo pigmenterade hårdvaxolja.
Nu är den biten klar.
Dag

Träbänkskiva i kök under renovering, blå tejp skyddar kanter, grå skåp, svart kakel, diskho, blandare, trägolv.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Brickbordet klart!

[bild]
Pelarborren når anade höjder (115 cm + bordsskiva). (y)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.