86 518 läst · 365 svar
87k läst
365 svar
Är något fel på våra nya solceller
Kanske jag som blandat ihop begreppen här lite. Startspänningen ser ofta ut till vara densamma ja oberoende av storlek på VR. Däremot så är MPPT spänningsintervallet olika, iallfall på SMA
Jag överdimensionerar alltid allting. Gillar inte att köra (oavsett vad det är) på 100% av maxeffekt, tillåten nerböj, maxlast osvS Sir Duke skrev:
Max är max, det är inte optimalt värde. Att köra med för liten och låta den ligga och reglera (t.ex. "tål" Huawei's 8kw, 8.8kw) vad den tål max, dag ut och dag in, tror jag inte är bra. Det är enligt mig bättre att köra på kanske 70-80% av maxeffekten.
Vem skulle köra med precis exakt vad en regel tål på sin altan, eller om en skruv tål 100kg, alltid lasta den med 100kg osv.
/N
Jag roade mig med att läsa manualen för Huawei också och där står det samma spännings område för MPPT på alla modellerna MEN det är ett annat område för full lastat MPPT (vad det nu är).N niblom skrev:
/N
Precis som ni redan hittat tidigare i tråden så har vi inget i norr utan ritningarna från leverantören var lite galen.
Vi har beställt en besiktning och vi står i kö, så vi får avvakta och se var det blir av det.
Jag var ute och kollade nu hur solen låg på de olika panelerna nu kl. 14:15, då vi procuderar strax över 7000 kw.
Alla utom fyra i öst som hade lite skugga har sol just nu, borde det inte vara mer?
Vi har beställt en besiktning och vi står i kö, så vi får avvakta och se var det blir av det.
Jag var ute och kollade nu hur solen låg på de olika panelerna nu kl. 14:15, då vi procuderar strax över 7000 kw.
Alla utom fyra i öst som hade lite skugga har sol just nu, borde det inte vara mer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan du se i appen hur många watt respektive panel levererar? Så får du en uppfattning om hur de individuella panelerna och de olika väderstrecken funkar.
7 kW är vad jag har just nu på min 11,2 kWp-anläggning med sämre takvinkel och lite disig himmel. Men alltid klurigt med kombinerade väderstreck antar jag. Jag har allt i söder.
7 kW är vad jag har just nu på min 11,2 kWp-anläggning med sämre takvinkel och lite disig himmel. Men alltid klurigt med kombinerade väderstreck antar jag. Jag har allt i söder.
Redigerat:
Kan tyvärr inte se hur varje panel levererar. Vi har, som syns på bilderna, strålande sol och klarblå himmel.S Sir Duke skrev:Kan du se i appen hur många watt respektive panel levererar? Så får du en uppfattning om hur de individuella panelerna och de olika väderstrecken funkar.
7 kW är vad jag har just nu på min 11,2 kWp-anlåggning med sämre takvinkel och lite disig himmel. Men alltid klurigt med kombinerade väderstreck antar jag. Jag har allt i söder.
Alltså ni har väl en app där ni kan övervaka produktionen?M Michaelamela skrev:
Där ska man kunna se anläggningens layout och klicka på enskilda paneler, åtminstone de som har optimerare, och avläsa en massa uppgifter om spänning, ström, effekt etc.
Programmet övervakar även funktionen och flaggar om det är något fel, trasig panel, off-line etc.
Vi kan övervaka produktionen, men inte optimerarna. Det krävs extra grej för det som inte vår leverantör kunde installera…Så vi kan inte se om där finns en trasig panel etc.S Sir Duke skrev:Alltså ni har väl en app där ni kan övervaka produktionen?
Där ska man kunna se anläggningens layout och klicka på enskilda paneler, åtminstone de som har optimerare, och avläsa en massa uppgifter om spänning, ström, effekt etc.
Programmet övervakar även funktionen och flaggar om det är något fel, trasig panel, off-line etc.
Men visst var det så att du far fått bättre produktion EFTER att optimerarna installerades? Så optimerarna verkligen finns installerade.M Michaelamela skrev:
Det är väl inte maxeffekten som är intressant utan mängden producerad ström på en dygn.
Maxeffekt per panel är baserad på rät vinkel mot solen, dvs att fotonerna träffar panelen i 90 graders vinkel både i horisontal och vertikaled.
Med alla de olika vinklarna du har finns ju inte en chans att anläggningen skall kunna nå Max märkeffekt. ponera att du står och ser på en solpanel framifrån, du är solen. Vrid panelen i sidled eller höjdled, du lär då se att panelen ser mindre ut beroende hur mycket du vrider på den.
På samma vis minskar solinstrålningen och effekten från panelen minskar. svårare är det inte.
Maxeffekt per panel är baserad på rät vinkel mot solen, dvs att fotonerna träffar panelen i 90 graders vinkel både i horisontal och vertikaled.
Med alla de olika vinklarna du har finns ju inte en chans att anläggningen skall kunna nå Max märkeffekt. ponera att du står och ser på en solpanel framifrån, du är solen. Vrid panelen i sidled eller höjdled, du lär då se att panelen ser mindre ut beroende hur mycket du vrider på den.
På samma vis minskar solinstrålningen och effekten från panelen minskar. svårare är det inte.