Hej,
Drar en snabb sammanfattning:
Elförbrukning 2022 sen augusti:
Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh
Mars: 1633 kWh!!!!!!
Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.
Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.
Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.
Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.
De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.
Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.
Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.
Bor i södra Sverige, elområde 3.
Något som haft liknande upplevelse?
Drar en snabb sammanfattning:
Elförbrukning 2022 sen augusti:
Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh
Mars: 1633 kWh!!!!!!
Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.
Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.
Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.
Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.
De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.
Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.
Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.
Bor i södra Sverige, elområde 3.
Något som haft liknande upplevelse?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Att förbruka 500 kW/h på 11 dagar är ju i sig inget konstigt..
Har du själv tillgång till förbrukningsdata?
Vad ingår i din förbrukning? Värme?
Har du själv tillgång till förbrukningsdata?
Vad ingår i din förbrukning? Värme?
Dan_Johansson skrev:
Japp. Och det är klart det är konstigt med en ökning på 637 kWh från januari-februari när vi inte gjort något annorlunda överhuvudtaget?
De föregående ägarna hade samma problem i bostaden jag köpte och då var det ett läckage i VVB som gjorde att den konstant sprutade ut vatten vilket inte syntes om inte man kollade noga.
Vet inte vad du har för system men kan vara värt att kolla upp det
Vet inte vad du har för system men kan vara värt att kolla upp det
Första tanken är ju att något i huset gått sönder och nu förbrukar mer el än normalt.
Typ en värmepump som på något sätt gått sönder och nu går på eltillskott. Eller kanske en avfuktare som går konstant i stället för bara ibland. Eller vad som helst egentligen som kan förbruka den mängden el.
Jag skulle gå igenom allt som använder el och kolla om grejorna funkar som de ska.
Typ en värmepump som på något sätt gått sönder och nu går på eltillskott. Eller kanske en avfuktare som går konstant i stället för bara ibland. Eller vad som helst egentligen som kan förbruka den mängden el.
Jag skulle gå igenom allt som använder el och kolla om grejorna funkar som de ska.
Det är ju inga orimlig förbrukning. Som sagt läckage av varmvatten, en infravärmare på balkongen som glömts igång, odlingar på vinden eller något sådant kan vara orsaken. Så att leverantören inte per automatik anser att det är mätfel förstår jag.
Ingen armatur, kollat efter läckage, frugans brorsa är elektriker och har kollat alla uttag som är nya dessutom.D Daniel 109 skrev:
Vi är 2 pers i ett radhus på 108 kvm. Fråga en annan som bor i exakt samma hus och de hade 1215 kWh nu i mars med 3 barn, infra på baksidan, med badande ungar i veckorna.
Märkligt hur många som har tillit till elbolagens totalt makt och tror på genuin ärlighet.
Kan man inte påvisa att det är fel så blir det svårt att bestrida även om det för alla parter känns orimligt..Hade samma problem - 1600kwh i en lägenhet på 60kvm men hittade inget fel så fick bara bita i det sura äpplet, flyttade dock ganska snart därpå.
Det du kan göra är att installera mätare på alla grejer som drar mycket el för att se individuell förbrukning på dem och såsätt eliminera potentiella bovar.
Det du kan göra är att installera mätare på alla grejer som drar mycket el för att se individuell förbrukning på dem och såsätt eliminera potentiella bovar.
Handlar inte om att lita på elbolag eller inte. Det är bara mycket större sannolikhet att något i huset är eltjuven. Man kan förstås inte utesluta att det är nåt fel på elcentralen, eller nåt fel i nätägarens system. Men sannolikheten för detta är så pass liten att det inte är rimligt att börja i den änden.L Lusbunken skrev:Ingen armatur, kollat efter läckage, frugans brorsa är elektriker och har kollat alla uttag som är nya dessutom.
Vi är 2 pers i ett radhus på 108 kvm. Fråga en annan som bor i exakt samma hus och de hade 1215 kWh nu i mars med 3 barn, infra på baksidan, med badande ungar i veckorna.
Märkligt hur många som har tillit till elbolagens totalt makt och tror på genuin ärlighet.
Beroende på vad du har för mätare och annat så kan det vara intressant att börja logga din förbrukning.
Exempelvis :
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/102-logger-2020-startpaket-datalogger-03003.html
En logger, lite tillbehör men framförallt elmätarsensor som ser den blinkande dioden. Då behöver man inte vara elektriker för att montera ihop grjeorna.
Man kan förstås göra det mycket mer avancerat om man vill, men en sån kan hjälpa er att identifiera när det går mycket effekt och på så vis ringa in problemet. Den kostar troligen mindre än att bara ha en elektriker komma hem till er och vända i dörren...
Hittar man mönster kan man sen plocka proppar / stänga dvärgbrytare en och en tills man hittar problemet. Med loggning kan man ju även ha lite löpande koll på att allt är "normalt" .
Här var vi bortresta en vecka exempelvis.
Exempelvis :
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/102-logger-2020-startpaket-datalogger-03003.html
En logger, lite tillbehör men framförallt elmätarsensor som ser den blinkande dioden. Då behöver man inte vara elektriker för att montera ihop grjeorna.
Man kan förstås göra det mycket mer avancerat om man vill, men en sån kan hjälpa er att identifiera när det går mycket effekt och på så vis ringa in problemet. Den kostar troligen mindre än att bara ha en elektriker komma hem till er och vända i dörren...
Hittar man mönster kan man sen plocka proppar / stänga dvärgbrytare en och en tills man hittar problemet. Med loggning kan man ju även ha lite löpande koll på att allt är "normalt" .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var vi bortresta en vecka exempelvis.