Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skulle du säga om du kan få en nästintill riskfri placering där kapitalet fördubblas på 8 år? Bra eller an-s?
Det händer inte med solpaneler i slla fall. 10-15 år återbetalningstid, och värdet på panelerna sjunker för varje år, precis som andra tekniska installationer.

Däremot är mina aktier i försvarsindustrin på god väg att dubbl sitt värde. På ett år…

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Tur att du inte arbetar som ekonom och sitter och vägleder andra människor om deras ekonomi:)
Att solceller rent ekonomiskt inte skulle vara en höjdare får stå för dig själv!!
Du skriver hela tiden samma sak om och om igen om att detta inte fungerar när det behövs, dom ger ingen eller väldigt liten avkastning osv.
Om du någon gång skulle fråga OCH lyssna på vad alla dom som faktiskt har satt upp solceller har haft för avkastning så tror jag att du skulle bli förvånad:)
Nu har Tyskland stängt sina tre sista kärnkraftverk och i Sverige är det dax för ner stängning för underhåll av ett kärnkraftverk.
Det tajmas perfekt med när alla våra solcellsanläggningar börjar ge som mest.
Jag tror att alla dina maskiner som går på el inte märker någon större skillnad:):)
Det är farligt att tro det bara finns en sak som ska lösa alla problem (du verkar ju till exempel tro att börsen är svaret på allt) utan det finns många olika lösningar som faktiskt kan samverka.
För mycket av en sak blir inte bra oavsett om vi pratar gas i Tyskland och vissa andra länder eller kärnkraft i Frankrike.
Se solceller som ett komplement till allt annat som genererar el under 9-10 månader på året under dagtid när behovet finns.
Här i kommunen har dom till exempel satt upp på många skolor, idrottsanläggningar och andra kommunala fastigheter med mycket verksamhet dagtid.
Blir det ett överskott där så är det ju perfekt att skicka söderut så att deras kolkraftverk kan stå stilla på sommaren.
Hoppas att du får en solig sommar det har även jag nytta av:)
Det är väl snarare du som inte lyssnar, eftersom du investerat i solpaneler så tar du nog inte till dig objektiv information. Jag tror inte alls börsen är svar på allt, men det är i regel en mycket bättre investering än solpaneler.
Hur du än resonerar så ger solpaneler nest när elen behövs som minst, och hela Europas solpaneler ger som mest samtidigt…
Men du verkar inte ta till dig objektiv information utan nöjer dig med glädjesiffror. Bättre du säger att du gillar solpaneler, för ekonomiskt är det ingen höjdare. :)

Här får du lite hjälp från Energimyndigheten:
https://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vad-kostar-det/solelkalkyl/

Redigerat:
D
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare du som inte lyssnar, eftersom du investerat i solpaneler så tar du nog inte till dig objektiv information. Jag tror inte alls börsen är svar på allt, men det är i regel en mycket bättre investering än solpaneler.
Hur du än resonerar så ger solpaneler nest när elen behövs som minst, och hela Europas solpaneler ger som mest samtidigt…
Men du verkar inte ta till dig objektiv information utan nöjer dig med glädjesiffror. Bättre du säger att du gillar solpaneler, för ekonomiskt är det ingen höjdare. :)

[länk]
Fast vänta nu lite, det var inte många inlägg sedan som du sa att börsen kommer gå starkt nu eftersom den gått ner något, nu skriver du i regel, vad har ändrats?

Nissens
D djac skrev:
Fast vänta nu lite, det var inte många inlägg sedan som du sa att börsen kommer gå starkt nu eftersom den gått ner något, nu skriver du i regel, vad har ändrats?
Om du tror att alla företag utan undantag går bra så är du ute och cyklar. Det var mest en gardering eftersom det mesta vantolkas, men det lyckades inte ändå…
Visst är det ett ovanligt gynnsamt läge på börsen nu, men man får ju inte tappa huvudet för det. ;)

Nissens Nissens skrev:

[länk]
Intressant. 8-9 år får jag med mina förutsättningar. Ännu kortare om man tar med elpriset för 2022. Men sådana priser hoppas jag inte vi får kommande 5 år.

Antar att du inte gjort någon energieffektivisering i ditt hus utan bara placerat pengarna på börsen? Eldar du olja ff kanske, eller har direktverkande el?
Själv har jag bytt oljebannan till bergvärme och monterat solceller. Det har minskat mina kostnader massor och höjt värdet på huset. Pengar jag investerar i andra saker. Familjen, semester, ny bil, fonder (avkastningen betalar solcellerna), andra renoveringar mm.
Möjligt att jag hade haft mer pengar om jag struntat i bergvärmen, solcellerna, nya köket, nytt tak osv. Hade nog tjänat mest på att bo i ett ruckel på landet.
Men det vill jag inte. Vill du investera i krigsmateriel så är du fri att göra det. Själv har jag andra värderingar och dom har varit lönsamma dom oxå. Så till sist skulle jag säga att det är upp till var och en vad man vill göra med pengarna. Ser det inte som en tävling i högst avkastning. Finns många dåliga fonder/aktier också som förlorar varje tävling mot tex solceller.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Nissens
K Kirev skrev:
Intressant. 8-9 år får jag med mina förutsättningar. Ännu kortare om man tar med elpriset för 2022. Men sådana priser hoppas jag inte vi får kommande 5 år.

Antar att du inte gjort någon energieffektivisering i ditt hus utan bara placerat pengarna på börsen? Eldar du olja ff kanske, eller har direktverkande el?
Själv har jag bytt oljebannan till bergvärme och monterat solceller. Det har minskat mina kostnader massor och höjt värdet på huset. Pengar jag investerar i andra saker. Familjen, semester, ny bil, fonder (avkastningen betalar solcellerna), andra renoveringar mm.
Möjligt att jag hade haft mer pengar om jag struntat i bergvärmen, solcellerna, nya köket, nytt tak osv. Hade nog tjänat mest på att bo i ett ruckel på landet.
Men det vill jag inte. Vill du investera i krigsmateriel så är du fri att göra det. Själv har jag andra värderingar och dom har varit lönsamma dom oxå. Så till sist skulle jag säga att det är upp till var och en vad man vill göra med pengarna. Ser det inte som en tävling i högst avkastning. Finns många dåliga fonder/aktier också som förlorar varje tävling mot tex solceller.
Elpriser efter regeringens återbetalning antar jag att du räknar på?
Om man kollar på nätet så ser man att de värsta glädjekalkylerna från solpanelsinstallatörerna visar på en återbetalning på 8 år. Då litar jag mer på energimynigheten.

Eftersom du frågar:
Jag har både bergvärme och frånluftsvärme i ett 20 år gammalt hus på ca 175kvm + garage/förråd på 70kvm. Det drar ca 11000 kWh per år inklusive allt. Välisolerat hus och isolerglas överallt kombinerat med värmepump är lösningen.

Sedan optimerar jag med timtaxa och styr förbrukningen till lågtaxa så långt som möjligt.
Värmepumpen har COP på ca 3, så förbrukningen lär gå ner en bit till när det kommer en ny värmepump med högre COP vad det lider. :)

Solpanelpengarna växer så fint i aktier i försvarsindustrin just nu. :) De gör ett mycket bättre jobb där än på taket.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Det går emot tex byggahus egna kalkyl.

Efter att de gjorde den har subventioneringar minskat och regeringen har sänkt elpriset, dessutom är panelerna dyrare. Allt det påverkar återbetAakningstiden för panelerna.
Värdehöjningen på huset blir enligt byggahus dessutom max det man gav för panelerna.

Säg att pengarna kommit tillbaka efter 10-15 år, då lär solpanelernas värde ha sjunkit, de är gamla och sannolikt även omoderna eftersom solpaneler som säljs då lär ha bättre verkningsgrad.
Kan du vänligen berätta hur regeringen har sänkt elpriserna?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Kan du vänligen berätta hur regeringen har sänkt elpriserna?
Genom att återbetala en del av det man betalat innan på elräkningen, har du missat det? Det har stått typ överallt i alla media. Har du inte fått?

Jag med mina relativt låga elräkningar fick också en bonuspeng tillbaka. :)

Nissens Nissens skrev:

[länk]
Jag gillar solceller:)
Har aldrig skrivit något annat.
Du hatar solceller och det märks på allt som du skriver:)
Mer objektiv information än från min egen produktion kan inte jag få.
Har ett överskott på några tusenlappar sen ifjol trots att alla mina elräkningar var på 0 kr.
Du återkommer hela tiden med att dom producerar när vi minst behöver det.
Jag har lagt in spotpriserna 4 år tillbaka och det visar då rakt inte vad du säger.
Det är förhållandevis lite skillnad mellan vinter och sommarpriser.
Ibland billigare, ibland dyrare.
Kolla tex ifjol, absolut dyraste månaden var augusti eller hur?
Var själv lite tveksam till att installera men kan bara konstatera att för min del var det väldigt lyckat.
Det innebär inte att det är detsamma för alla.
Men att hela tiden racka ner på det blir tröttsamt i längden.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Jag gillar solceller:)
Har aldrig skrivit något annat.
Du hatar solceller och det märks på allt som du skriver:)
Mer objektiv information än från min egen produktion kan inte jag få.
Har ett överskott på några tusenlappar sen ifjol trots att alla mina elräkningar var på 0 kr.
Du återkommer hela tiden med att dom producerar när vi minst behöver det.
Jag har lagt in spotpriserna 4 år tillbaka och det visar då rakt inte vad du säger.
Det är förhållandevis lite skillnad mellan vinter och sommarpriser.
Ibland billigare, ibland dyrare.
Kolla tex ifjol, absolut dyraste månaden var augusti eller hur?
Var själv lite tveksam till att installera men kan bara konstatera att för min del var det väldigt lyckat.
Det innebär inte att det är detsamma för alla.
Men att hela tiden racka ner på det blir tröttsamt i längden.
Ok, att jag hatar solceller är rent hittepå, jag har varken varma eller kalla känslor för solceller, jag går på fakta.
Om du tror att energibehovet är som störst på sommaren och som minst på vintern så är du nog rätt ensam om det.

Solenergi ger mest när energibehovet är som minst, det är så det är. De flesta värmesystem går på vintern, hur kan du tro något annat?

Ja, det är klart att solpaneler ger avkastning, det är väl ingen dom sagt något annat, men det tar några år att få tillbaka det man lagt ut på investeringen.

Nissens Nissens skrev:
Ok, att jag hatar solceller är rent hittepå, jag har varken varma eller kalla känslor för solceller, jag går på fakta.
Om du tror att energibehovet är som störst på sommaren och som minst på vintern så är du nog rätt ensam om det.

Solenergi ger mest när energibehovet är som minst, det är så det är. De flesta värmesystem går på vintern, hur kan du tro något annat?

Ja, det är klart att solpaneler ger avkastning, det är väl ingen dom sagt något annat, men det tar några år att få tillbaka det man lagt ut på investeringen.
Lysande analys där på slutet. Man bli nästan tårögd när det kommer från dig.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jag har aldrig sagt att solenergi ger mest på vintern eller att energibehovet skulle vara störst på sommaren.
Nu gör du som vanligt och hittar på:)
Det som jag visat väldigt pedagogiskt så att till och med du ska förstå är att elpriset är relativt lika över året (titta igen under mina foton)
Till exempel så stängdes ett kärnkraftverk ner nu i Sverige på grund av underhåll och då skiner solen fint på alla solceller.
Det gör dom varje år och då är det bra att vi kan ersätta den elen med något annat eller hur.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Genom att återbetala en del av det man betalat innan på elräkningen, har du missat det? Det har stått typ överallt i alla media. Har du inte fått?

Det är inte en sänkning av elpriset.
Nissens Nissens skrev:

Nissens Nissens skrev:

Ju fler som skaffar solceller, desto billigare blir elen, allt annat lika.

Nissens
U uplj skrev:
Det är inte en sänkning av elpriset.
Det är exakt samma effekt, om man får tillbaka en del av pengarna man betalat för elen så har man fått den billigare. Vill du kalla det något annat så får du göra det, men det är ändå så att man fått elen billigare än vad det stod på räkningen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.