1 135 681 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
En gång i tiden gick det att köpa färdiginspelade blandband. Fast det var mycket utfyllnad med skitlåtar mellan hitlåtarna.
Fast det var ju roligare och billigare att göra sina egna blandband och kände man nån prenumerant av Mr Music lånade man ofta banden och kopierade de låtar som var bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det var ju roligare och billigare att göra sina egna blandband och kände man nån prenumerant av Mr Music lånade man ofta banden och kopierade de låtar som var bra.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Nå. Manualer.
Jag har sparat manualer/instruktionsböcker till de flesta prylar jag (nånsin) köpt, och har haft nytta av dem många gånger, inte minst när jag sålt grejerna vidare med en fullständig instruktion
Sen har jag såklart irriterat mig på att grejer jag köper i Sverige får en komplett instruktion på femtio eller fler språk, vilket såklart är slöseri på papper men jag är också väldigt tacksam att bilen jag köpte för knappt två år sen (en 2019 modell) kom med en komplett instruktionsbok på svenska - förutom att jag inte tycker det är lika lätt att läsa en "instruktionsbok" på laptop (utelämnar mobilen då det är värdelöst!) så är det inte heller praktiskt att sitta med laptop i knäet i bilen i -12C.
Jag har sparat manualer/instruktionsböcker till de flesta prylar jag (nånsin) köpt, och har haft nytta av dem många gånger, inte minst när jag sålt grejerna vidare med en fullständig instruktion
Sen har jag såklart irriterat mig på att grejer jag köper i Sverige får en komplett instruktion på femtio eller fler språk, vilket såklart är slöseri på papper men jag är också väldigt tacksam att bilen jag köpte för knappt två år sen (en 2019 modell) kom med en komplett instruktionsbok på svenska - förutom att jag inte tycker det är lika lätt att läsa en "instruktionsbok" på laptop (utelämnar mobilen då det är värdelöst!) så är det inte heller praktiskt att sitta med laptop i knäet i bilen i -12C.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Till vår fem år gamla Peugeot följde det med en manual som var nästan rätt. Basfunktionerna stämde, men många tillägg var annorlunda eller saknades helt. Man hade helt enkelt inte uppdaterat den inför detta års modeller. Fanns inte heller någon ny elektronisk variant. Så man fick gissa sig fram.Maria T skrev:väldigt tacksam att bilen jag köpte för knappt två år sen (en 2019 modell) kom med en komplett instruktionsbok på svenska - förutom att jag inte tycker det är lika lätt att läsa en "instruktionsbok" på laptop (utelämnar mobilen då det är värdelöst!) så är det inte heller praktiskt att sitta med laptop i knäet i bilen i -12C.
Annat var det när vi köpte vår nya Volvo V70n, var det 2000?. Då kom det hem en liten väska med komplett manual, men även en CD-skiva med interaktiva filmer där allt beskrevs in i minsta detalj. Så när jag hämtade ut bilen någon månad senare kunde jag bilen. Kallas visst för säkerhet att inte släppa iväg någon i en bil de inte kan hantera.
Idag följer det ofta bara med en mycket kort manual (om det inte är bibelvarianten) och en länk till en mer komplett pdf.
Håller med om att det inte är lika tillgängligt i en telefon eller dator. Värre är det att hitta den ute på nätet 10-15 år senare. Det finns dock gott om skumma sidor som erbjuder manualer, vad mer som laddas ner tänker jag inte testa.
Är det nu man inte skall erkänna att man har åratal med CD-skivor från MrMusicKeiller skrev:En gång i tiden gick det att köpa färdiginspelade blandband. Fast det var mycket utfyllnad med skitlåtar mellan hitlåtarna.
[bild]
[bild]
[bild]
Fast det var ju roligare och billigare att göra sina egna blandband och kände man nån prenumerant av Mr Music lånade man ofta banden och kopierade de låtar som var bra.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
…och RIKTIGA komponenter var det också, inte en massa datachip och SMD-pyttegrejer.F frasen_36 skrev:
Jo jag vet, accererationsspänningen för de här rören ligget runt 25-27 kV...kaskaden är även ofta föremål för byte.
Manualer var uppe i ett par inlägg här nyss.
Men alltså ... idag kommer det en bibel på en herrejösses massa språk med varningar om allt elände produkten kan ställa till med, död, stympa en, fördärva jorden osv.
Sen en A5-sida med helt obegripliga teckningar där man anar att något föreställer produkten man köpt.
Men förr, alltså vilka grejer, Bilars instruktionsböcker t.ex. fram till någon gång under 70-talet, särskilt tyska, där fanns allt.
Naturligtvis hur bilen och instrumenten fungerade.
Men sen, data på effekt, vridmoment, ofta kurvor, utväxling på olika växlar, hur man fyllde/kontrollerade alla slags vätskor (även vxl-låda, bakaxel osv), vad vätskorna skulle vara, hur mycket glykol man skulle blanda i.
Vidare fanns det komplett elschema, tabeller med åtdragningsmoment, tändstiftstyp, tändstiftsgap, smörjpunkter, hur man bytte bromsbelägg/backar, luftfilter, oljefilter, och ... Ja allt, en halv mekanikerbibel.
Och bilarna kom ju dessutom med en verktygsuppsättning som var kapabel till att fixa rätt mycket med (i alla fall BMW).
Lite samma med många andra produkter, schema över elektroniken i audio-produkter.
Schema över elprodukter
Ingående manualer över datorer man köpt osv.
Men nu?
1000 sidor med varningar på alla språk, men sen inget mer man har nytta av !!! ...
Men alltså ... idag kommer det en bibel på en herrejösses massa språk med varningar om allt elände produkten kan ställa till med, död, stympa en, fördärva jorden osv.
Sen en A5-sida med helt obegripliga teckningar där man anar att något föreställer produkten man köpt.
Men förr, alltså vilka grejer, Bilars instruktionsböcker t.ex. fram till någon gång under 70-talet, särskilt tyska, där fanns allt.
Naturligtvis hur bilen och instrumenten fungerade.
Men sen, data på effekt, vridmoment, ofta kurvor, utväxling på olika växlar, hur man fyllde/kontrollerade alla slags vätskor (även vxl-låda, bakaxel osv), vad vätskorna skulle vara, hur mycket glykol man skulle blanda i.
Vidare fanns det komplett elschema, tabeller med åtdragningsmoment, tändstiftstyp, tändstiftsgap, smörjpunkter, hur man bytte bromsbelägg/backar, luftfilter, oljefilter, och ... Ja allt, en halv mekanikerbibel.
Och bilarna kom ju dessutom med en verktygsuppsättning som var kapabel till att fixa rätt mycket med (i alla fall BMW).
Lite samma med många andra produkter, schema över elektroniken i audio-produkter.
Schema över elprodukter
Ingående manualer över datorer man köpt osv.
Men nu?
1000 sidor med varningar på alla språk, men sen inget mer man har nytta av !!! ...
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Sidorna med varningstexter är så extrema idag att tillverkaren i praktiken avsagt sig allt ansvar. En detalj är att batteridrivna maskiner ofta har en varning för elchock även om de är på t ex 12 V.Mikael_L skrev:Manualer var uppe i ett par inlägg här nyss.
Men alltså ... idag kommer det en bibel på en herrejösses massa språk med varningar om allt elände produkten kan ställa till med, död, stympa en, fördärva jorden osv.
Sen en A5-sida med helt obegripliga teckningar där man anar att något föreställer produkten man köpt.
Men förr, alltså vilka grejer, Bilars instruktionsböcker t.ex. fram till någon gång under 70-talet, särskilt tyska, där fanns allt.
Naturligtvis hur bilen och instrumenten fungerade.
Men sen, data på effekt, vridmoment, ofta kurvor, utväxling på olika växlar, hur man fyllde/kontrollerade alla slags vätskor (även vxl-låda, bakaxel osv), vad vätskorna skulle vara, hur mycket glykol man skulle blanda i.
Vidare fanns det komplett elschema, tabeller med åtdragningsmoment, tändstiftstyp, tändstiftsgap, smörjpunkter, hur man bytte bromsbelägg/backar, luftfilter, oljefilter, och ... Ja allt, en halv mekanikerbibel.
Och bilarna kom ju dessutom med en verktygsuppsättning som var kapabel till att fixa rätt mycket med (i alla fall BMW).
Lite samma med många andra produkter, schema över elektroniken i audio-produkter.
Schema över elprodukter
Ingående manualer över datorer man köpt osv.
Men nu?
1000 sidor med varningar på alla språk, men sen inget mer man har nytta av !!! ...
Dagens manualer börjar likna de amerikanska. Minns en manual för en hifi förstärkare på 80-talet. Den svenska beskrev de olika anslutningarna; högtalare, CD, kasettband, aux mm. Det var allt. Den amerikanska beskrev ALLA tillåtna varianter (även vilka enheter som fick anslutas till aux), fanns det inte beskrivet så var det inte tillåtet. Mao friskrev man sig och så är även våra manualer idag.
De är även av dålig kvalitet och med lustigheter.
En 400W halogenstrålkastare kräver att fästbygeln ska monteras i tak eller vågrätt rakt bakåt samtidigt som förskruvningen måste peka bakåt eller nedåt. Det är prydligt beskrivet med bilder. Tyvärr sitter förskruvningen på sidan så det går inte att montera strålkastaren efter manualens krav.
Vår gasolgrill från Biltema har en klisterlapp vid reglagen som säger att man måste lämna in den för kontroll varje år. Visste inte att Biltema har den tjänsten. Och vem prövar att tända i fem sekunder och om det misslyckas väntar i fem minuter innan nästa försök.
En LED-slangljuskedja ska skyddas mot stötar då den annars kan gå sönder och den får inte vara tänd innan den rullas ut. Detta på en ljussvag kedja och inte kraftig som säljs som arbetsbelysning. Man har helt enkelt behållt kraven från modellen med glödlampor.
Dagens manualer har krav som inte går att uppfylla, men tillverkaren har ryggen fri.