A AndersS skrev:
Byta kupefilter och bromsvätska, som görs på våra bilar?
Det kommer man icke undan! (y)
 
M
W witten skrev:
Det kommer man icke undan! (y)
Tesla har frångått serviceintervall för sina bilar. Man rekomenderar enbart bilägarna att göra vissa serviceåtgärder. Bromsvätskans fuktkvot rekomenderas man mäta vartannat år, t.ex.
Vehicle Maintenance | Tesla Support
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tesla har frångått serviceintervall för sina bilar. Man rekomenderar enbart bilägarna att göra vissa serviceåtgärder. Bromsvätskans fuktkvot rekomenderas man mäta vartannat år, t.ex.
Vehicle Maintenance | Tesla Support
Jo ett märkligt schema egentligen med fokus på förarkupen... håller en Teslas bromsbelägg längre än andra bilar eller andra mycket viktiga säkerhetsfunktioner som styrning, styrleder etc ?
 
G
P paralun skrev:
Jo ett märkligt schema egentligen med fokus på förarkupen... håller en Teslas bromsbelägg längre än andra bilar eller andra mycket viktiga säkerhetsfunktioner som styrning, styrleder etc ?
Besiktningen?
 
  • Haha
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Besiktningen?
Jo men man väntar väl inte till besiktningen för att byta bromsbelägg. Teslas schema verkar ju helt fånigt.
Epa-traktorfolket kanske gör det i brist på pengar.
 
Slitagevarnare i beläggen?
Sen slits ju ofta bromsarna på en elbil rätt lite på grund av bromskraftsregenerering.
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Slitagevarnare i beläggen?
Sen slits ju ofta bromsarna på en elbil rätt lite på grund av bromskraftsregenerering.
I det här klimatet rostar det ihop fortare än slits:(
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Slitagevarnare i beläggen?
Sen slits ju ofta bromsarna på en elbil rätt lite på grund av bromskraftsregenerering.
Jo men det borde väl vara det absolut viktigaste att kolla vid en service i stället för kupefiltret.
Men Elon Musk han har ju sin verklighet...
 
P paralun skrev:
Jo men man väntar väl inte till besiktningen för att byta bromsbelägg. Teslas schema verkar ju helt fånigt.
Epa-traktorfolket kanske gör det i brist på pengar.
Förstår inte vad du vevar efter, första besiktningen är ju bara efter 3 år och då är det långt kvar innan du behöver byta bromsbelägg på en Tesla. Jag ser inte riktigt problemet.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men man väntar väl inte till besiktningen för att byta bromsbelägg. Teslas schema verkar ju helt fånigt.
När besiktningen har klagat på mina bromsar så har jag inte upptäckt att de varit dåliga innan, så jag tror det är ett ganska bra sätt att låta besiktningen kolla bromsarna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
I det här klimatet rostar det ihop fortare än slits:(
Jo och sen tror jag inte Tesla har spindelleder eller annat för styrningen som håller längre än för fossila bilar... vilket trams!
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
När besiktningen har klagat på mina bromsar så har jag inte upptäckt att de varit dåliga innan, så jag tror det är ett ganska bra sätt att låta besiktningen kolla bromsarna.
Njau... det är nog bättre att en service kollar bromsarna på ett riktigt sätt än att en bilprovning dömer ut bromsarna. Men ren Epatraktorfattigdom om man låter Bilprovningen sköta domen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sen tror jag inte Tesla har spindelleder eller annat för styrningen som håller längre än för fossila bilar... vilket trams!
Det finns väl knappast något bättre typexempel än spindelleder på vad som brukar upptäckas på besiktningen?
 
W witten skrev:
Det finns väl knappast något bättre typexempel än spindelleder på vad som brukar upptäckas på besiktningen?
Nej det upptäckts ju hela tiden vid en bilprovning och det är mycket enkelt för en verkstad att kolla via ett riktigt serviceschema.
Men Tesla verkar ju fokusera på kupen... :p
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Slitagevarnare i beläggen?
Sen slits ju ofta bromsarna på en elbil rätt lite på grund av bromskraftsregenerering.
Vill minnas att jag hade detta på min BMW...från 1984;). En lampa som tändes när ett bleck blev jordat mot skivan. Tesla borde ju ha en varning också, föregångare som dom är.

OT, detta med bromsarna är ju en klassiker i verkstadssammanhang. Min Volvo sa dom vid en service "dina belägg bak har max 500 mil kvar, vill du att vi byter dom"?. Nej tack svarade jag, det är 4 år sedan och jag har nog kört 5000 mil sedan dess. När jag bytte till vinterdäck i höstas var det 5mm kvar på beläggen:D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.