1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Nej jag ger mig inte eftersom det grundläggande är att man ska serva sin bilNötegårdsgubben skrev:
Sen har då Bilrprovningen en viktig uppgift att avslöja de som inte sköter sin service.
"Epatraktorsretorik" eller som nu länkas Teslas mycket mysko serviceschema.
Viker inte en tum från det här.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ingen aning, men bromsarna på en elbil slits väl generellt ganska lite som jag har förstått det.P paralun skrev:
Styrleder och sånt som glappar brukar upptäckas vid besöket på bilprovningen. Majoriteten av alla äldre bilar, som inte sett en serviceverkstad på flera år, brukar ju få tvåa om det glappar i nån led. Det är ju inget som är så pass farligt att man får spansk flagga för.
Jo men sådant här är ju helt självklart att man upptäcker vid en riktig service med ett riktigt serviceschema med kompetenta mekaniker ... så har det alltid varit även före elbilarna.M Markarbetaren skrev:Ingen aning, men bromsarna på en elbil slits väl generellt ganska lite som jag har förstått det.
Styrleder och sånt som glappar brukar upptäckas vid besöket på bilprovningen. Majoriteten av alla äldre bilar, som inte sett en serviceverkstad på flera år, brukar ju få tvåa om det glappar i nån led. Det är ju inget som är så pass farligt att man får spansk flagga för.
P paralun skrev:
Eller så byter man olja och lite filter själv. Finns väl inte så mycket mervärde av riktig service än att hålla liv ii garantin för lite nyare bilar. Sen får man ju hålla reda på när lite lite tyngre saker t.ex. kamremsbyten. Men bromsarna skulle jag aldrig göra något med om jag inte upptäcker något fel eller det vanliga att besiktningen gör det. I de fall besiktningen gör det så hade det antagligen gått att köra till nästa besiktning utan katastrofala följder. Varför åtgärda saker innan det verkligen behövs, det är resursslöseri. Och jag kör varken EPA eller Tesla.
Jo men det finns ju det som en Bilprovning över hela världen fokuserar på och det är att kunna bromsa och styra. Sen struntar man då i om bilägaren för övrigt missköter sin bil.L lbgu skrev:Eller så byter man olja och lite filter själv. Finns väl inte så mycket mervärde av riktig service än att hålla liv ii garantin för lite nyare bilar. Sen får man ju hålla reda på när lite lite tyngre saker t.ex. kamremsbyten. Men bromsarna skulle jag aldrig göra något med om jag inte upptäcker något fel eller det vanliga att besiktningen gör det. I de fall besiktningen gör det så hade det antagligen gått att köra till nästa besiktning utan katastrofala följder. Varför åtgärda saker innan det verkligen behövs, det är resursslöseri. Och jag kör varken EPA eller Tesla.
Mycket märkligt när man läser Teslas serviceschema.
Det kan säkert te sig märkligt när någon nykomling vänder upp och ner på något som varit normen i så många år, man tar vinsten i försäljningen av bilen och inte i servicen av den.P paralun skrev:
Det är ett upplägg jag tycker är mer ärligt och jag har haft många olika bilmärken innan Tesla.
Njau jag tycker det är mycket oärligt men jovisst kan man ifrågasätta mycket av märkesverkstäders service enligt schema med fossilbilar. Sen har ju inte Tesla nått åldern +5 år när man börjar se brister på bromsar samt styrning.W witten skrev:
"kupefilter"....
Att ni ens orkar med diskussionen. Paralun har helt enkelt bestämt sig att det är dåligt att Tesla erbjuder sina kunder garanti fast man servar bilen själv eller hos en verkstad. Anledningen är vad jag tror att det är en s.k Tesla och då måste det per definition vara dåligt.
Nej jag ifrågasatte varför man inte kontrollerar bromsar samt styrning vid en service, inget annat.sunnis skrev:
Fast det görs knappt ändå, så vad spelar det för någon roll? Konstigt att bilprovningen delar ut 2or dagligen fast det skulle inte behövas om alla betalade en dyr och grundlig inspektionsservice och faktiskt åtgärdade felen innan de besiktigar bilen så att den är trafiksäker.P paralun skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Model S blir 11 år i år och Model 3 6 år. Nog har det uppdagats en del brister på den tiden, dom är också åtgärdade i nyare revisioner. Så helt tokigt är det bevisligen inte.P paralun skrev:
Jo men vitsen är ju att man ska se fel innan bilbrovningen, annars så är vi i "epatraktorfällan" med för lite pengar. Urbota korkat!sunnis skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
I dagens "service" på en märkesverkstad ingår inte ens kontroll av ljusbilden, glapp i styrleder eller spindelleder kan de också missa och om du dagen efter en så kallade "service" får flera "2or" vid en besiktning tar inte märkesverkstaden något ansvar.
Pengar är tyvärr det som styr...
Pengar är tyvärr det som styr...
Jo men alla fel och brister borde ju rendera i ett nytt serviceshema, det länkade är ju rena skämtet, imho.Johannes Carlsson skrev: