D
P paralun skrev:
Nej jag ger mig inte eftersom det grundläggande är att man ska serva sin bil
Sen har då Bilrprovningen en viktig uppgift att avslöja de som inte sköter sin service.

"Epatraktorsretorik" eller som nu länkas Teslas mycket mysko serviceschema.
Viker inte en tum från det här.
Om man byter till vinterhjul så ger det ju två naturliga tillfällen per år att kontrollera bromsar, är man petig så är detta ett bra tillfälle att också ser över oken.

Detta med "service" vet vi ju alla (otal avslöjanden) handlar i själva verket om samma sak, byta vätskor och om du går till märkesverkstaden så debiteras du också en välsignelse, det är största delen av fakturan.

Självklart ska man serva men man följer ju serviceschemat för den bil man har, som i sin tur utgår från konstruktionen. Inget märkligt för mig att det skiljer mellan bilar och att ett nytt bilmärke som inte behöver göda en etablerad verkstadsinfrastruktur lägger mindre vikt på detta redan när man börjar konstruera en bil.
 
Vad är förklaringen till de här försäkringspriserna? Frågan har ställts tidigare och är intressant utifrån begagnatmarknad, eller att man som jag behåller bilarna längre än tre år.
Vet att det skiljer beroende av diverse parametra.
Tyvärr har jag inte kunnat läsa någon rimlig logisk förklaring i tråden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo nu är det många nuförtiden som byter däck vid en 5-minuters "drive-in" och det blir inga kontroller gjorda mer än på däcken, jag byter så. Sen kommer ju broms samt styrledsfel smygande oavsett bromsbeläggmätning och det är ju när en bil år +5år som felen börjar komma. Sen vet jag inte hur mycket gummidamasker det är på drivningen för en elbil? Det är ju sedan även stor skillnad på slitage hur en förare kör en bil.
Men det lär ju börja synas i bilprovningens statistik om Tesla har många fel.
Jag är lite mer petig och byter hjul hos min vanliga, lika petiga, mekaniker, då gör han såklart både koll, rengöring och uppsmörjning av bromsar etc samtidigt, det gillar jag och det gäller både Teslan och de andra märkena, ser ingen skillnad.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Ja de är väldigt dyra att försäkra efter tre år. Har man möjlighet så kan det därför vara bättre att leasa, och lämna tillbaka efter tre år.
Är väl ingen hållbar lösning om vissa elbilar blir för dyr att köra redan efter tre år.:thinking:
 
D
A AndersS skrev:
Vad är förklaringen till de här försäkringspriserna? Frågan har ställts tidigare och är intressant utifrån begagnatmarknad, eller att man som jag behåller bilarna längre än tre år.
Vet att det skiljer beroende av diverse parametra.
Tyvärr har jag inte kunnat läsa någon rimlig logisk förklaring i tråden.
Har inte svar men att de spretat kan nog delvis förklaras med att det handlat om ett nyare märke och relativt små volymer, man får ju anta att i takt med att volymerna ökar så kommer det finnas mer data och konkurrens.
 
D djac skrev:
Om man byter till vinterhjul så ger det ju två naturliga tillfällen per år att kontrollera bromsar, är man petig så är detta ett bra tillfälle att också ser över oken.

Detta med "service" vet vi ju alla (otal avslöjanden) handlar i själva verket om samma sak, byta vätskor och om du går till märkesverkstaden så debiteras du också en välsignelse, det är största delen av fakturan.

Självklart ska man serva men man följer ju serviceschemat för den bil man har, som i sin tur utgår från konstruktionen. Inget märkligt för mig att det skiljer mellan bilar och att ett nytt bilmärke som inte behöver göda en etablerad verkstadsinfrastruktur lägger mindre vikt på detta redan när man börjar konstruera en bil.
Jo men som jag skrev så byter många dåck på en 5 minuters drive-in nuförtiden.
Sen bromsar slits både belägg samt skivor, bromsok behöver smörjas, alla leder för en styrning bör kollas regelbundet. Gummidamasker bör även de kontrolleras. Men det är ju inget problem för bilar som körts mindre än fem år, ska vara om det är en "aggressiv" förare som ofta kör hårt med bilen att det slits snabbare.
Men det här kommer ju att visa sig i framtida statistik från bilprovningen.
 
D djac skrev:
Har inte svar men att de spretat kan nog delvis förklaras med att det handlat om ett nyare märke och relativt små volymer, man får ju anta att i takt med att volymerna ökar så kommer det finnas mer data och konkurrens.
Jo, men det har vi diskuterat tidigare.
Och t.ex. Tesla som bilmärke kan inte ses som ny utifrån det då det var Tesla som var exemplet.
Jag betalar 4500 kr/helår/helförsäkrad/2000 mil för vår V90CC.m.
 
A AndersS skrev:
Är väl ingen hållbar lösning om vissa elbilar blir för dyr att köra redan efter tre år.:thinking:
Vad menar du? Varför måste det vara en hållbar lösning? Är det en hållbar lösning att köra runt i en dieselbil?

Om man har möjlighet att leasa en Tesla i tre år så är det en ok affär ekonomiskt och miljömässigt. Sen kan man leasa en ny bil. Om den sen blir svårsåld på andrahandsmarknaden på grund av att försäkringsbolaget tar ut höga premier, ja då kommer begagnatpriset att falla något så klart.
 
D
A AndersS skrev:
Jo, men det har vi diskuterat tidigare.
Och t.ex. Tesla som bilmärke kan inte ses som ny utifrån det då det var Tesla som var exemplet.
Jag betalar 4500 kr/helår/helförsäkrad/2000 mil för vår V90CC.m.
Det är ett ganska ungt bilmärke och det är väldigt nyligen som volymerna blivit märkbara, man får vänta och se, meningslöst att spekulera i framtida försäkringspremier för någon bilmodell. Det vi vet är att de idag ligger högre, sen får man ju välja det bolag som passar en, det skiljer rätt mycket, tecken på omogen marknad, i dagsläget, så det lönar sig att jämföra. När det ska exemplifieras här väljs nästan alltid det högsta priset.
 
J jocke31 skrev:
Något annat som är väldigt bekvämt med elbilar är att man i princip aldrig behöver flytta foten från gaspedalen om man använder OnePedal Drive.
Jag blir lite nyfiken här, exakt vad är det som hindrar att en bränslebil med automatlåda har One Pedal Drive?

Sen att kanske ingen tillverkare ännu valt att ha det är en annan femma, men jag ser ingen som helst teknisk orsak till att det inte skulle kunna finnas.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om batteriet behöver bytas efter så kort tid ska det gå på garanti och inte kosta något.
Det beror väl lite på hur batteriet används, efter 5-6 år brukar ett bilbatteri kunna stendö (det råkade jag ut för på semestern i fjol). På en bränslebil klarar man sig med en starthjälp i ett sånt läge, men hur är det i elbilen? Om 12 V-batteriet är nödvändigt för att bilen ens ska kunna starta så är det kanske bättre att byta i god tid?
 
Fairlane
Gällande försäkringskostnader så skulle jag tro att det kommer justerad när Tesla får lite mer statistik. Även om märket funnits ett antal år så är det ju först på senare år som det börjar bli lite volym. Det är däremot märkligt att det inte ser liknande ut på ID4, men kanske kan det bero på större erfarenhet från VW generellt.

Jag kollade upp försäkringen på en Cadillac jag ägde för ett antal år sen. Helförsäkring varierade rejält i pris. Billigast cirka 6000 kr/år. Dyraste runt 25000 om jag minns rätt, någonstans mellan 24000 och 30000 iallafall.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
D djac skrev:
När det ska exemplifieras här väljs nästan alltid det högsta priset.
Så är det faktist inte! Först ska man hitta ett bolag som försäkrar Tesla öht., när man väl gjort det så får man betala såna sjuka priser att det plötsligt är ekonomiskt försvarbart att köra fossildriven bil.

Jag är väl den som framfört detta mest i tråden och jag bemöts ständigt med diverse bortförklaringar. Tesla borde rimligtvis idag vara etablerat som bilmärke så det resonemanget köper jag inte. Likaså att dom skulle vara effektstarka och vara dyra av den anledningen. En Model 3 med 258hk kostar obetydligt mindre att försäkra mot en Long Range awd med 440hk så jag har svårt att se detta resonemang.

Jag är varken Tesla fanboy eller motståndare, men jag försöker hitta förklaringen till varför en bil som idag kostar liknande en fossildriven bil att köpa, har knappt något servicebehov, låga drivmedelskostnader, ska kosta 4ggr så mycket att försäkra mot andra bilar med liknaden spec. Detta gör att kalkylen faller, tyvärr. Jag hade gärna bytt min dieselvolvo men betala 17,000kr/år (helförs, billigaste alternativet) för en Tesla M3 där jag idag betalar 4,000kr/år för Volvon, det känns inte försvarbart.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Vad menar du? Varför måste det vara en hållbar lösning? Är det en hållbar lösning att köra runt i en dieselbil?

Om man har möjlighet att leasa en Tesla i tre år så är det en ok affär ekonomiskt och miljömässigt. Sen kan man leasa en ny bil. Om den sen blir svårsåld på andrahandsmarknaden på grund av att försäkringsbolaget tar ut höga premier, ja då kommer begagnatpriset att falla något så klart.
Precis, om ingen har råd att köpa och sedan försäkra en elbil t.ex. Tesla efter "hårddraget" tre år är det inte hållbart om jag kan köra min diesel i 15 år. Kanske hårt vinklat men jag tänker i helhelt och inte enbaet att ägare de första tre åren kan klappa sig axeln.
 
D djac skrev:
Det är ett ganska ungt bilmärke och det är väldigt nyligen som volymerna blivit märkbara, man får vänta och se, meningslöst att spekulera i framtida försäkringspremier för någon bilmodell. Det vi vet är att de idag ligger högre, sen får man ju välja det bolag som passar en, det skiljer rätt mycket, tecken på omogen marknad, i dagsläget, så det lönar sig att jämföra. När det ska exemplifieras här väljs nästan alltid det högsta priset.
Njet, de har rullat länge i Norge så inget jag köper om ungt märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.