1 470 285 läst · 24 286 svar
1470k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag räknade på liknande sätt, enbart försäkringskostnad äter mera än 1000mil diesel per år och ännu inte kalkylerat med högre i köpspris.M Markarbetaren skrev:Så är det faktist inte! Först ska man hitta ett bolag som försäkrar Tesla öht., när man väl gjort det så får man betala såna sjuka priser att det plötsligt är ekonomiskt försvarbart att köra fossildriven bil.
Jag är väl den som framfört detta mest i tråden och jag bemöts ständigt med diverse bortförklaringar. Tesla borde rimligtvis idag vara etablerat som bilmärke så det resonemanget köper jag inte. Likaså att dom skulle vara effektstarka och vara dyra av den anledningen. En Model 3 med 258hk kostar obetydligt mindre att försäkra mot en Long Range awd med 440hk så jag har svårt att se detta resonemang.
Jag är varken Tesla fanboy eller motståndare, men jag försöker hitta förklaringen till varför en bil som idag kostar liknande en fossildriven bil att köpa, har knappt något servicebehov, låga drivmedelskostnader, ska kosta 4ggr så mycket att försäkra mot andra bilar med liknaden spec. Detta gör att kalkylen faller, tyvärr. Jag hade gärna bytt min dieselvolvo men betala 17,000kr/år (helförs, billigaste alternativet) för en Tesla M3 där jag idag betalar 4,000kr/år för Volvon, det känns inte försvarbart.
Uppfattar jag dig rätt att du tror att det bara är 0-3 år gamla Teslor som rullar på våra vägar och att de äldre står parkerade på en gigantisk Teslakyrkogård där de rostat bort?A AndersS skrev:
De tillhör de nya i branschen, att vi ens kan ha en diskussion om det, knepigt.. och den ackumulerade bilparken är liten jämfört med de äldre bilmärkenas. Detta är inte en ny företeelse, historiskt har detsamma inträffat med udda modeller tidigare, det är ganska okontroversiellt, om än tråkigt när man måste försäkra en sådan modell.A AndersS skrev:
Försäkringsbranschen vill inte ha okända faktorer och överprisar för att slippa, med fler i bilar ute, där vagnskadan löpt ut, kommer detta sannolikt stabiliseras och priserna blir marknadsmässiga.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 848 inlägg
Att Tesla är dyra att försäkra har jag fått förklarat delvis beror på att de är dyra att laga då det inte finns så många verkstäder som gör det och då blir det dyra transporter.
Samt att det är långa köer till verkstäderna och långa leveranstider på delar så försäkringsbolagen måste stå för lånebil långa tider eller lösa in bilarna.
Kollegan fick vänta nästan 6mån på byte av en huv och skärm till sin MX förra året.
Samt att det är långa köer till verkstäderna och långa leveranstider på delar så försäkringsbolagen måste stå för lånebil långa tider eller lösa in bilarna.
Kollegan fick vänta nästan 6mån på byte av en huv och skärm till sin MX förra året.
Jag tycker folk får köpa vad de vill men man kan ju kanske säga att försäkringskostnaden ändå är lägre än servicekostnaden, haha.A AndersS skrev:
Att det är dyra stämmer ju inte längre heller, de ligger mycket bra i pris idag.
Låter ju då som en inte riktigt moget märke här i Sverige. Får då göra en pudel och erkänna jag hade fel när jag tidigare trodde såR Robert-san01 skrev:Att Tesla är dyra att försäkra har jag fått förklarat delvis beror på att de är dyra att laga då det inte finns så många verkstäder som gör det och då blir det dyra transporter.
Samt att det är långa köer till verkstäderna och långa leveranstider på delar så försäkringsbolagen måste stå för lånebil långa tider eller lösa in bilarna.
Kollegan fick vänta nästan 6mån på byte av en huv och skärm till sin MX förra året.
I mina kalkylet är elbilarna dyra och måste ned 20-30% i pris om vi tar normalbilist med snitt på 1100 mil.D djac skrev:
Jag jämför med en diesel motsvarande den vi har idag, inkluderat service, och 1200-1300 mil/år framöver. Restvärde idag på dieseln kanske är 200 kkr.
Stämmer inte, jag gjorde service efter 6 år nu i februari, gjort en gång varje år sedan bilen var ny.D djac skrev:
Snittet blev när jag räknade 4200 kr/år.
Jag har inget emot elbilar men vill få fakta vad de kostar för mig om jag skulle göra ett byte.
Ok jag har svaret nu. För DIG är det för tidigt att köpa elbil. För alla oss andra som gått över till elbil är det inte för tidigt. Så då vet du, kom tillbaka hit om 5 år och kolla läget då.A AndersS skrev:
Ber om ursäkt, men tråden syfte "För tidigt att köpa elbil?" och om mina frågor är besvärliga utifrån ägare av elbil ber jag också om ursäkt för, här är valet redan gjort.S slugger75 skrev:
Mina kalkyler har förändrats under tiden tråden funnits, även antal mil/år, samt statlig subvention försvann, etc.
Så mina funderingar/frågor kanske inte alltid passar elbilsägare men kanske för de som funderar på "För tidigt att köpa elbil?"
De är inte besvärliga, kanske lite naiva och orealistiska och baserat på dessa så kanske du ska köra fossilt ett tag till. Det blir liksom lite knepiga jämförelser mellan någon dieselsnurra och en Tesla, ska man öht jämföra på det sättet får man ta ngt mer jämförbart. Sen håller jag inte Tesla som världens lyx men man kan heller inte bortse från fundamenta.A AndersS skrev:Ber om ursäkt, men tråden syfte "För tidigt att köpa elbil?" och om mina frågor är besvärliga utifrån ägare av elbil ber jag också om ursäkt för, här är valet redan gjort.
Mina kalkyler har förändrats under tiden tråden funnits, även antal mil/år, samt statlig subvention försvann, etc.
Så mina funderingar/frågor kanske inte alltid passar elbilsägare men kanske för de som funderar på "För tidigt att köpa elbil?"
Då är det intressanta hur många vi "naiva" är om snittsträckan för privatbil är 1100 mil/år? Många har i tråden skrivit att runt 2000-2500 mil/år räknar man hem en elbil kontra motsvarande fossil, dyrare inköp kontra minskad driftkostnad.D djac skrev:De är inte besvärliga, kanske lite naiva och orealistiska och baserat på dessa så kanske du ska köra fossilt ett tag till. Det blir liksom lite knepiga jämförelser mellan någon dieselsnurra och en Tesla, ska man öht jämföra på det sättet får man ta ngt mer jämförbart. Sen håller jag inte Tesla som världens lyx men man kan heller inte bortse från fundamenta.
Så jag ändrar mig, vi är kanske inte naiva utan relevanta
Man kan ha tur med en fossilbil såklart, köpa något billigt och bara köra, det har jag haft för det mesta, det finns däremot data tillgängligt med alla kostnader inkluderat som visar en ganska hög milkostnad, detta inkluderar då både tur och otur men det är klart att ju mindre man kör ju mindre kan skillnaden bli, till sist blir det ju då bara service och skatt (tex Mercedes ska servas varje år även om du inte kör mer än till verkstaden).A AndersS skrev:
En av svårigheterna är att dels är elbilar fortfarande ganska nya, finns inte många gamla rishögar och om det finns så är de generationer efter. och dels är de ganska "fina", så man får gå rätt högt i ICE för att jämföra, ofta där det haltar.
För att ta extremen så för att hitta ngt motsvarande en Tesla S (eftersom Tesla nu varit uppe så mycket), så hamnar du runt Bugatti och de är ju inte så ekonomiska heller.