Skriv "tesla repair cost" i favoritsökmotorn så dyker det upp mycket intressant läsning som förklarar de höga försäkringspremierna.

https://www.thedrive.com/news/41493/teslas-16000-quote-for-a-700-fix-is-why-right-to-repair-matters

Den artikeln får mig att tänka på en tidig morgon på Essingeleden. Jag såg järnbalken mitt i filen för sent för att bromsa eller väja med bilar både på sidorna och nära bakom. Det smällde rejält under bilen. Svängde av mot stora Essingen och där längs högerkanten stog det en lång rad med bilar som samtliga hade punktering på ett eller två däck. Jag väntade en stund och konstaterade att alla mina däck var hela. Jag var den enda som kunde köra själv därifrån. Folk byter tydligen inte hjul själva längre utan ringer hällre bärgare. På vägen hem åkte jag in på OK och lyfte upp bilen för att inspektera skadorna. Järnbalken hade utstick i båda ändar som hade träffat ungefär mitt på höger länkarm som förutom ett litet avtryck var oskadad. Med en Tesla hade det kanske blivit riktigt dyrt om balken hade träffat batteriet.

Edit: Filmen i länken ovan visar med start vid ca 14 minuter hur dom lagar en anslutningsnippel till kylningen av batteriet istället för att byta batteriet som Tesla ville.
 
Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
Att Tesla är dyra att försäkra har jag fått förklarat delvis beror på att de är dyra att laga då det inte finns så många verkstäder som gör det och då blir det dyra transporter.

Samt att det är långa köer till verkstäderna och långa leveranstider på delar så försäkringsbolagen måste stå för lånebil långa tider eller lösa in bilarna.

Kollegan fick vänta nästan 6mån på byte av en huv och skärm till sin MX förra året.
Vi fick vänta 4 månader på reservdelar till vår bmw i3s. Har deras egen märkesförsäkring , där de löst det så snillrikt att de helt enkelt inte ersätter kostnad för hyrbil efter två månader.
Hade bmw från början informerat om att det skulle ta så lång tid hade det varit billigare för oss att bara köpa en "ny" bil, men var hela tiden två veckor bort..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vi fick vänta 4 månader på reservdelar till vår bmw i3s. Har deras egen märkesförsäkring , där de löst det så snillrikt att de helt enkelt inte ersätter kostnad för hyrbil efter två månader.
Hade bmw från början informerat om att det skulle ta så lång tid hade det varit billigare för oss att bara köpa en "ny" bil, men var hela tiden två veckor bort..
Hade inte Original försäkringar sista åren med BMW. De ville inte ens försäkra X5an.

Tyckte också att det var mest en massa undantag när man granskade deras detaljer.
 
R Robert-san01 skrev:
Hade inte Original försäkringar sista åren med BMW. De ville inte ens försäkra X5an.

Tyckte också att det var mest en massa undantag när man granskade deras detaljer.
Blir ingen ny bmw blir leasingen på denna gått ut, Tesla lockar mer. Dock synd, för jag tycker i3 är en väldigt trevlig bil, kompakt format men rymlig insida. Sen behandlar tyvärr bmw det som en budget bil, så den tekniska nivån är bedrövlig, jag hade gärna haft en "Premium" bil i samma storlek
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Blir ingen ny bmw blir leasingen på denna gått ut, Tesla lockar mer. Dock synd, för jag tycker i3 är en väldigt trevlig bil, kompakt format men rymlig insida. Sen behandlar tyvärr bmw det som en budget bil, så den tekniska nivån är bedrövlig, jag hade gärna haft en "Premium" bil i samma storlek
Provsatt iX1 och den blir nog deras storsäljare framöver och i5 trouring som sägs skall lanseras i höst.
 
R Robert-san01 skrev:
Provsatt iX1 och den blir nog deras storsäljare framöver och i5 trouring som sägs skall lanseras i höst.
Sweeet ser ut som den inte kommer ha den extremt fula grillen också som vissa andra modeller har.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Sweeet ser ut som den inte kommer ha den extremt fula grillen också som vissa andra modeller har.
Hoppas det stämmer med grillen. Då går snart det gå in i en BMW hall igen utan att börja må illa.

När man ser en XM undrar man om tiden fastnat på 1a april.
 
  • Haha
MasMats
  • Laddar…
Försäkringspriserna är höga främst på grund av bilens marknadsvärde, det är därför helförsäkring sticker iväg på Tesla. (Det är samma höga premie på bensinare och diesel i den prisklassen)
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men alla fel och brister borde ju rendera i ett nytt serviceshema, det länkade är ju rena skämtet, imho.
Strö lite stjärndamm över bilen på service så den håller?
Service är överskattat, byt delen när något är trasigt
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Försäkringspriserna är höga främst på grund av bilens marknadsvärde, det är därför helförsäkring sticker iväg på Tesla. (Det är samma höga premie på bensinare och diesel i den prisklassen)
Hur tänker du nu? En Volvo S60 2021 med 250hk kostar ungefär lika mycket som en Model 3 med 258hk. Teslan är dubbelt så dyr att helförsäkra som Volvon. Så nej, det stämmer nog inte!
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Försäkringspriserna är höga främst på grund av bilens marknadsvärde, det är därför helförsäkring sticker iväg på Tesla. (Det är samma höga premie på bensinare och diesel i den prisklassen)
Nja. Vår EQS kostar 680kr/m halvförsäkring. EQE 580kr och den är typ hälften så dyr.

X5 kostade 1200/m halv.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur tänker du nu? En Volvo S60 2021 med 250hk kostar ungefär lika mycket som en Model 3 med 258hk. Teslan är dubbelt så dyr att helförsäkra som Volvon. Så nej, det stämmer nog inte!
Jag gjorde test på bilar från 2019 och fick det resultatet, tror det va Model 3 LR mot BMW 435i som va hyffsat lika i försäkring. Postade tidigare i tråden om det. Men klart det kanske inte bara är marknadsvärdet
 
Till och med försäkringsbolagen vet att de som köper en BMW tror att vägen är en lekplats och det får konsekvens på försäkringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Till och med försäkringsbolagen vet att de som köper en BMW tror att vägen är en lekplats och det får konsekvens på försäkringen.
Nej men dock så vet dom att dom att ratten kommer försvinna :crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K
Haha
 
  • Meme: uppdelad bild, Corvette gör däckburnout, Tesla i brand, ordspel på 'burnout'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.